Sunday, November 10, 2013

Crowdfunding nie je žobranie od fanúšikov!


Známy novinár a spisovateľ Miloš Čermák nepotrebuje špeciálne predstavovať. Avšak za zmienku určite stojí príbeh jeho projektu zfleku.cz.

Zfleku.cz

Na začiatku roku 2013 sa rozhodol spustiť svoj projekt zfleku. Jeho pôvodným plánom bolo napísať každý deň krátku poviedku s rozsahom asi jednej normostrany a publikovať ich v deň, kedy vznikli na jeho blogu. Prvé úspechy ho uspokojovali na toľko, že plánoval s písaním pokračovať celý rok. Čítanosť blogu sa po mesiaci ustálila na približne troch tisícoch unikátnych návštevníkov denne. V najlepšom však treba prestať a poviedka číslo 100 svojou témou, pointou a číslom sedela na tú poslednú. Čermák sa rozhodol svoj projekt ukončiť, no čitateľom poviedky v online svete nestačili.

Hithit.cz

Viaceré ponuky z vydavateľstiev a požiadavky od fanúšikov nakoniec presvedčili Čermáka vydať poviedky aj v papierovej verzií. Jeho argumenty "veď to máte na internete zadarmo" boli odbité fanúšikmi papiera - "kniha je kniha" a "toto by bola určite pekná knižka". Keďže si autor chcel vyskúšať, či to čitatelia myslia vážne, rozhodol sa na vydanie svojej knihy využiť crowdfunding.
Niektoré poviedky povyhadzoval, mierne pozmenil poradie, knižku doplnil o 5 poviedok na želanie a tak vznikla kniha Lovestory ve výtahu (a dalších 77 povídek z fleku). Fanúšikovia svoj záujem potvrdili a podarilo sa im „splniť“ projekt na 210%. Z plánovanej čiastky 80 tisíc českých korún bola nakoniec suma viac ako 168 tisíc.



Crowdfunding

Ako prezrádza preklad, ide o financovanie davom. Prezentujete svoj projekt užívateľom internetu, stanovíte si sumu, ktorú potrebujete vyzbierať a a užívatelia sa rozhodnú, či finančne podporia váš projekt. Môžu si službu/produkt predplatiť alebo dostanú určitú protihodnotu (môžu byť uvedený ako spoluautor, zúčastnia sa krstu knihy). Tu sa pracuje hlavne s tým, že sa užívatelia snažia byť slávni, výnimoční a chcú sa určitým spôsobom „zapísať do dejín“. Ak sa vám v určitom časovom horizonte (maximálne 45 dní) podarí nazbierať vami zvolenú sumu, môžete sa pustiť do realizácie projektu. Ak nie, užívateľom sa vrátia peniaze. Funguje tu systém všetko alebo nič. Rovnaký princíp financovania nájdeme aj na zahraničnom indiegogo alebo kickstarter.

Crowdfunding môže byť výborná cesta realizovania menšinových projektov, ktoré by nemali možnosť presadiť sa masovo. Tvorcovia, ktorí sa snažia uspieť so svojim projektom sú väčšinou nadchnutí pre svoj projekt a majú k nemu silný osobný vzťah. Tiež odpadá problém s neistým návratom investícií. Kritici zvyknú poukazovať na pár príkladov, keď to neskúsení nadšenci prepískli a vyzbierané peniaze utratili na zbytočnosti skôr ako stihli zrealizovať svoj projekt. V súčasnosti sa prostredníctvom serveru hithit.cz podarilo rozdať viac ako päť miliónov českých korún a dokončených bolo cez 100 projektov, čo sa môže po roku fungovania považovať za úspech.

Zfleku 2.0

V súčasnosti sa obsah webu mierne modifikoval. Čermák ostáva stále originálny. Už nepíše "klasické" poviedky, ale necháva sa inšpirovať čitateľmi a návštevníkmi jeho webu a používa na to Instagram. Vašou úlohou je spraviť fotku a prilepiť na ňu tag #napispovidku. Na základe nej vymyslí minipoviedku, ktorá bude mať rozsah podľa autorovej nálady, väčšinou je ale dlhšia ako tweet a nepresahuje 500 znakov. Zverejnených je už viac ako dvadsať minipoviedok a ďalšie desiatky čakajú na svoju premiéru. Či skončia v nejakom albume alebo ako fotokniha sa necháme prekvapiť.



Zdroje:

No comments:

Post a Comment