Kdo umí, tvoří DUMy
Kdo chvíli rukou psal, již píše opodál
Svět se vyvíjí
neuvěřitelným tempem, objevují se nové technologie a nové
přístupy, a kdo nechce z kola ven, musí držet krok. Proto také
školství, dokonce i to české, musí přijmout za své některé
novoty, jež by měly pomoci žáčkům, žákům a studentům k
efektivnějšímu studiu. Není již žádnou novinkou, že práce s
osobními počítači se stala neoddělitelnou součástí
učitelského povolání.
Většina dokumentů se dnes archivuje v
elektronické podobě, některé pouze v ní, na některých školách
neexistují papírové třídní knihy ani žákovské knížky.
Učitelé neustále dokumentují veškeré povinné i nadrámcové
aktivity a o nich se nepíše rukou ani na psacím stroji.
Digitalizujeme.
Jedním z
pedagogických fenoménů poslední doby jsou digitální učební
materiály, familierně nazývané DUMy. Díky bezedným kasičkám
evropských fondů, díky třesoucím se oslíčkům s kouzelným
jménem Grant školy po celé České republice radostně nakoupily
interaktivní tabule a připravily učitelům další rozšíření
obzorů. Aby z Grantů padaly dukáty, bylo totiž potřeba pro
interaktivní tabule vytvořit také výukové materiály. Zapojila
se většina pedagogů, ať už kvůli přímému příkazu,
sociálnímu tlaku nebo finanční motivaci (kdo jiný vám jen tak
zaplatí 300,- Kč za 9 hodin práce?).
Chytré tabule
Nejrozšířenějšími
typy interaktivních tabulí u nás jsou tabule ACTIVBoard, které
fungují na elektromagnetickém principu, a tabule SMARTBoard
fungující na principu odporovém (to jsou ty, které by měly být
opatřeny výrazným štítkem Nepoužívat fixy!). Tyhle novodobé
tabule mají oproti těm klasickým dřevěným či plastovým pro
učitele mnoho výhod. V prvé řadě nehrozí umazání rukávů od
křídy či stíratelného popisovače, ale to je teprve začátek.
Tabule mají integrovaný software, který z nich dělá opravdu
chytré obdélníky. Software obsahuje řadu nástrojů pro různé
předměty, různá pozadí a galerie. Tabule se tak v mžiku dokáže
proměnit v notovou osnovu, na kterou přilétají noty zahrané na
připojených klávesách, nebo v nástěnnou mapu či rýsovací
prkno včetně soustavy souřadnic a všech geometrických nástrojů
(učitelům, potažmo jmenované „službě“, teda odpadá také
nutnost nosit do hodiny monstrózní pomůcky). Ukázalo se však, že
i klasické tabule měly své klady. Na zeď přišroubovaným
obdélníkem se například špatně manipuluje, jakkoli je chytrý a
interaktivní. A tak se mezi novodobé vybevení školní učebny
zařadil stupínek umožňující žákům (možná i pedagogům)
nižšího vzrůstu důstojnou interakci s horní částí tabule.
Vezmi interaktivní tužku, namaluj mi hrušku
Aby pedagogové do
digitalizace zahrnuli také své přípravy na hodiny a aby potenciál
interaktivních tabulí plně využili, začali tedy vytvářet
digitální výukové materiály. Při jejich tvorbě se (ne)násilně
seznámili s prostředím interaktivních tabulí a s programy, s
nimiž operují. Měli by tedy nyní být schopni získané
dovednosti využívat i do budoucna a tvořit si DUMy další a další
a usnadňovat tak práci nejen svému budoucímu já ale i svým
kolegům.
Největším českým
shromaždištěm těchto materiálů je portál www.dumy.cz.
Myšlenka je to vskutku skvělá, DUMy lze vyhledávat podle
klíčových slov, podle stupně vzdělávání, podle předmětu,
podle autora či podle typu souboru. Asi nejčastější příponou,
s níž se v databázi můžeme setkat, je zatím ppt nebo odp -
prezentace je zřejmě stále považována ze efektní záležitost.
Bohužel dle mého názoru ne všichni tvůrci dokážou plně využít
jejího potenciálu a dosáhnout skutečné interaktivity, občas
zůstává pouze u audiovizuálních efektů.
http://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http://dumy.cz/nahled/56 |
Vyskytují se zde také
soubory typu doc, docx, nabízející interaktivitu na úrovni papíru
a tužky. Některé html soubory jsou skutečně interaktivní, avšak
jedná se většinou o jednu webovou stránku s jedinou aktivitou.
http://www.xpmath.com/forums/arcade.php?do=play&gameid=12 |
Všechny zmíněné nedostatky by mohly překonat právě soubory
tvořené v programech přímo určených pro interaktivní tabule
(soubory s příponami gwb, etng, flp či notebook). Tyto programy
obsahují kromě vlastní galerie obrázků, pozadí, stylů,
grafických prvků a interaktivních nástrojů, také vždy několik
zábavných výukových subaplikací (například oběšenec,
křížovka či pexeso). Celkově k tvorbě skutečně interaktivních
materiálů přímo vybízejí, ačkoli jejich uživatelské
prostředí není z mého pohledu z nejpřátelštějších. Snad
záměrně je ovládání co nejjednodušší, aby jej zvládl i
naprostý počítačový analfabet (není to tak dávno, co někteří
pedagogové absolvovali školení o práci s MS Office), což
pokročilejším uživatelům paradoxně práci poněkud ztěžuje.
Nicméně po určité době se člověk s programem sžije a naučí
se využívat všechny výhody, které oproti výše uvedeným -
spíše kancelářským - programům má. (Řekněte sami, jak lze
nenajít zalíbení například v nástroji nazvaném „Nekonečný
klonovač“?) Software je také nadále vyvíjen, a tak novější
verze jsou rozšířeny o další obrázky v galerii, další
subaplikace, další kreativní nástroje a další jazykové sady.
(Většinou se nejedná o české programy a v počátcích tedy byli
při tvorbě DUMů dost zvýhodněni učitelé anglického jazyka,
neboť se mohli opřít o nejbohatší základnu předdefinovaných
stránek a již hotových aktivit.) Vzhledem k tomu, že všechny
DUMy jsou publikovány pod licencí Creative Commons, je možné bez
obtíží použít i díla ostatních pedagogů. Díky hodnocení
odborníků i uživatelů má pedagog také představu o tom, jaké
kvality je DUM, který ho zaujal, a především jako tvůrce
materiálu dostává zpětnou vazbu a může se tedy dále
zdokonalovat.
A co děti? Mají si s čím hrát.
Žáci samozřejmě
novinku začleněnou do výuky nadšeně uvítali, tak jako kdysi
bylo příjemným zpestřením promítání z meotaru, i nyní má
použití interaktivích učebních materiálů pozitivní ohlas. A
nejen to. Vypadá to, že se zapojením moderních technologií a
moderních médií do výuky skutečně daří dosahovat vytyčených
cílů, jako jsou větší motivace ke studiu nebo vyšší aktivita
žáků v hodině. Práce s interaktivními materiály je oproti
aktivitám u dřevěných tabulí například rychlejší, a tak se u
tabule s nadšením vystřídá více žáků. Také zpětná vazba o
správnosti odpovědi je poskytnuta leckdy v příjemnější podobě
než dosud (kdo by si nevyslechl raději elektronické davové
„Bůůůůů!“ než učitelovo „Ty ses na to ani nekoukl!“
?).
Čím víc gifů, tím víc DUM
Neznám budoucí
kroky v této oblasti, ale snad se v aktuální podobě jedná zatím
jen o jakousi testovací fázi nového druhu výuky. Snad si české
školství nevystřílelo všechny náboje hned v úvodu. Byla by
škoda ustrnout v produkci digitálních učebních materiálů takto
na začátku, kdy se pedagogové s prostředím jejich tvorby tevprve
seznamovali (a řada z nich se při tom konečně dověděla, že k
formátování textu neslouží bezhlavé klování do mezerníku či
entru). Byla by škoda nabízet ostatním pedagogům a především
žákům materiály, které míru interaktivity měří množstvím
neopodstatněných gifových obrázků. Nezbývá než doufat a věřit
v lepší a interaktivnější zítřky.
Zdroje:
No comments:
Post a Comment