Sunday, November 10, 2013

Co děláme nejčastěji na sociálních sítích? Vůbec nic.

Sociální síť je podle obecné definice „služba internetu, která umožňuje svým uživatelům komunikovat navzájem, sdílet informace, fotky, videa, provozovat chat a další aktivity.“ Aktivita je klíčové slovo. Aktivita uživatelů totiž na první pohled odlišuje sociální sítě od jiných internetových služeb a médií, kde uživatel zůstává pouhým pasivním příjemcem obsahu. Zdánlivě je to tedy důvod, proč si sociální sítě tak rychle podmanily svět (například facebook má v současné době přes miliardu registrovaných uživatelů) a trávíme na nich tolik času.
Proč tupě sledovat televizi, filmy nebo videa na internetu, když můžeme svůj čas před monitorem strávit aktivně a kreativně – psát statusy, komentovat, chatovat s přáteli, sdílet fotky a videa a vlastní činností modifikovat tvář sociální sítě?

Podívejme se však pečlivěji na některá čísla. Facebook na základě vlastních výpočtů uvádí, že má denně 483 milionů a měsíčně dokonce 845 milionů aktivních uživatelů. Definice aktivních uživatelů v jeho pojetí je ale tak široká, že dokonce nemusíte daného dne stránku facebooku vůbec navštívit a přesto být mezi ně započteni. Mezi aktivní uživatele se totiž počítají i ti, kteří označí článek či stránku jako „to se mi líbí“ z kteréhokoliv místa na webu, aniž by přitom facebook otevřeli. Do čísla aktivních uživatelů jsou navíc započtena i automatická sdílení z jiných sociálních sítí nebo změny obsahu mobilních aplikací facebooku, ačkoliv se na ně uživatel ani nepodíval. Mezi další nejobvyklejší „aktivity“ pak patří přihlášení k účtu a prohlížení příspěvků ostatních uživatelů. Nadsazování těchto čísel ze strany facebooku s ohledem na částky plynoucí mu z reklamy není příliš překvapivé.

Když už se ale na sociální síť skutečně přihlásíme, v čem spočívá naše aktivita? Podíváme – li se na statistiky příspěvků na Twitteru, zjistíme, že ačkoli je k letošnímu roku registrováno 160 444 twitteristů, téměř polovinu příspěvků (49%) vyprodukuje pouhých 500 nejaktivnějších uživatelů. Obraz průměrného uživatele sociálních sítí se nám tedy poněkud mění – z aktivního kreativce v pasivního konzumenta obsahů.
Sociální sítě fungují na principu produsage – spojení anglických slov production a usage popisuje proces, při kterém se uživatel stává zároveň tvůrcem obsahu. Aktuální trend v chování jejích uživatelů ale naznačuje, že usage je daleko oblíbenější než production.
Splaskne bublina sociálních sítí a vrátíme se zpátky k pasivní zábavě, nebo jsme jen facebookem znudění a čekáme na rafinovanější prostor pro svoji realizaci? Ať už je tento jev způsobený pouze lidskou leností, nebo se na něm podílí jiné faktory, jistě bude zajímavé sledovat, jak se vyvine.
Zdroje:

1 comment: