Co děláme nejčastěji na sociálních sítích? Vůbec nic.
Sociální síť je podle obecné definice „služba internetu,
která umožňuje svým uživatelům komunikovat navzájem, sdílet informace, fotky,
videa, provozovat chat a další aktivity.“ Aktivita je klíčové slovo. Aktivita
uživatelů totiž na první pohled odlišuje sociální sítě od jiných internetových
služeb a médií, kde uživatel zůstává pouhým pasivním příjemcem obsahu. Zdánlivě
je to tedy důvod, proč si sociální sítě tak rychle podmanily svět (například facebook
má v současné době přes miliardu registrovaných uživatelů) a trávíme na
nich tolik času.
Proč tupě sledovat televizi, filmy nebo videa na internetu,
když můžeme svůj čas před monitorem strávit aktivně a kreativně – psát statusy,
komentovat, chatovat s přáteli, sdílet fotky a videa a vlastní činností
modifikovat tvář sociální sítě?
Podívejme se však pečlivěji na některá čísla. Facebook na
základě vlastních výpočtů uvádí, že má denně 483 milionů a měsíčně dokonce
845 milionů aktivních uživatelů. Definice aktivních uživatelů v jeho pojetí
je ale tak široká, že dokonce nemusíte daného dne stránku facebooku vůbec
navštívit a přesto být mezi ně započteni. Mezi aktivní uživatele se totiž
počítají i ti, kteří označí článek či stránku jako „to se mi líbí“ z kteréhokoliv
místa na webu, aniž by přitom facebook otevřeli. Do čísla aktivních uživatelů
jsou navíc započtena i automatická sdílení z jiných sociálních sítí nebo
změny obsahu mobilních aplikací facebooku, ačkoliv se na ně uživatel ani
nepodíval. Mezi další nejobvyklejší „aktivity“ pak patří přihlášení k účtu
a prohlížení příspěvků ostatních uživatelů. Nadsazování těchto čísel ze strany
facebooku s ohledem na částky plynoucí mu z reklamy není příliš
překvapivé.
Když už se ale na sociální síť skutečně přihlásíme, v čem
spočívá naše aktivita? Podíváme – li se na statistiky příspěvků na Twitteru,
zjistíme, že ačkoli je k letošnímu roku registrováno 160 444 twitteristů,
téměř polovinu příspěvků (49%) vyprodukuje pouhých 500 nejaktivnějších
uživatelů. Obraz průměrného uživatele sociálních sítí se nám tedy poněkud mění –
z aktivního kreativce v pasivního konzumenta obsahů.
Sociální sítě fungují na principu produsage – spojení anglických slov production a usage
popisuje proces, při kterém se uživatel stává zároveň tvůrcem obsahu. Aktuální
trend v chování jejích uživatelů ale naznačuje, že usage je daleko oblíbenější než production.
Splaskne bublina sociálních sítí a vrátíme se zpátky k pasivní
zábavě, nebo jsme jen facebookem znudění a čekáme na rafinovanější prostor pro
svoji realizaci? Ať už je tento jev způsobený pouze lidskou leností, nebo se na
něm podílí jiné faktory, jistě bude zajímavé sledovat, jak se vyvine.
Zdroje:
Dobrá úvaha. Je o tom hodně odborné literatury.
ReplyDelete