Vědecký
článek autorů Ove Edvarda Hatlevika a Grety Björk Gudmundsdottir
je zprávou z výzkumu, která se věnuje vlivu informačních a
komunikačních technologií (ITC) na vzdělávací sektor, konkrétně
na studenty desátého ročníku nižší střední školy v Norsku,
tedy posledního ročníku povinné školní docházky. Výzkumným
vzorkem studie bylo 3727 studentů z 50 škol blíže
nespecifikovaného norského města s celkem vysokou mírou
přistěhovalectví a obyvatelstvem různých etnik. Autoři se
zaměřují na výzkum informační gramotnosti dětí dokončujících
nižší střední školu a faktory ovlivňující schopnost studentů
využívat ICT. Mezi tyto faktory patří například přístup ke
knihám v domácnosti, mateřský jazyk nebo studijní aspirace.
Výzkum vedl ke zjištění, že tyto faktory vysvětlují významné
rozdíly v informační gramotnosti mezi školami i mezi studenty
jednotlivých škol navzájem. Metodou výzkumu byla statistická
víceúrovňová analýza.
V
roce 2004 představilo norské Ministerstvo školství a výzkumu pět
klíčových schopností, na které by se měly norské školy
zaměřovat. Těmito schopnostmi je čtení, psaní, matematika,
schopnost ústního vyjadřování a schopnost využívat informační
a komunikační technologie. Reforma národní vzdělávací reformy
z roku 2006 je založena právě na těchto pěti definovaných
schopnostech a je tak první na světě, která zahrnuje schopnost
studentů užívat ITC integrovanou do všech předmětů povinné
školní docházky I středního vzdělávání.
Autoři
článku se zaměřují nejen na způsob užívání informačních
technologií a zpracování informací ale také na to, jaký mají
studenti k informacím postoj a jak nakládají s informačními
zdroji. Informační gramotnost je chápána jako klíčový
komponent vzdělané společnosti a odkazuje na schopnost jedince
identifikovat potřebu získat informace, vyhledat je, kriticky
zhodnotit a efektivně informace využít. Učitelé I studenti mají
v dnešní době téměř neomezený přístup k informacím. Otázkou
nicméně je, nakolik je dokážou identifikovat a vybrat si ty
informace, které jsou pravdivé a relevantní. Studenti musí být
schopni zhodnotit kvalitu a hodnotu informací a informačních
zdrojů, které naleznou.
Schopnost
využívat informační a komunikační technologie je v současnosti
chápána jako realizace čtyř různých komponent. Patří sem
získávání a zpracování digitálních informací, produkce
nových informací a manipulace s nimi, digitální komunikace a
nakonec bezpečnost a soudnost v prostředí informačních
technologií. Proces získávání a zpracování digitálních
informací souvisí také s tím, jakým způsobem jsou informace
vyhledávány, sbírány, jak jsou hodnoceny informační zdroje a
jak jsou nalezené informace integrovány a použity v souladu se
znalostmi nabytými z různých zdrojů.
Rozdílnosti
v přístupu k informacím, způsobu jejich využití a dovednostech,
které s tímto tématem souvisejí, jsou v článku vysvětleny
rozdílnými startovacími podmínkami, které různí jedinci mají
v souvislosti s informačními a komunikačními technologiemi.
Zásadním pojmem, který autoři používají je “digital
divide”. Pojem je definován jako odlišný přístup k
informačním technologiím a odlišný způsob jejich užívání
různých společenských skupin, států nebo kontinentů. Roli v
přístupu k informacím a informačním technologiím zde hrají
faktory jako socio-ekonomický status, společenská třída, stupeň
vzdělání, věk nebo místo bydliště. Různé studie poukazují
na to, že jedinci, kteří mají nejomezenější přístup k
informačním technologiím jsou ti nejméně vzdělaní, žijící
ve venkovských oblastech, pocházející z prostředí minoritní
společnosti nebo lidé vyššího věku. Pozornost je věnována
také genderovému rozdělení, tedy tomu jaké jsou rozdíly mezi
děvčaty a chlapci v souvislosti s přístupem k informačním a
komunikačním technologiím. Rozdíly jsou dále zkoumány mezi
venkovskými a městskými oblastmi, různými etniky nebo sociálně
znevýhodněnými a naopak dobře situovanými skupinami
obyvatelstva.
Článek
poukazuje na jednu ze zásadních idií norského školství, kterou
je jednotný školní systém, kde každý jedinec dostává rovnou
příležitost získat základní a střední vzdělání. Norská
společnost je nicméně velmi různorodá a studenti mají často
rozličný původ. To přináší při uskutečňování cíle
jednotného školního systému mnohé výzvy. V některých
oblastech lze sledovat jev, kdy majoritní skupina studentů má
minoritní společenský původ. Autoři výzkumu vzali tuto
skutečnost na vědomí a rozhodli se zkoumat vybrané
charakteristiky prostředí, ze kterého studenti pochází a jejich
vliv na úspěchy studentů v oblasti informační gramotnosti.
Výsledky
celonárodních testování v Norsku ukazují, že rodinné
prostředí a socio-ekonomická situace má u studentů vliv na
jejich schopnosti v čtení, matematice a vědách. Jako faktory
vysvětlující vliv rodinného zázemí na schopnosti studentů jsou
ve studie, která se stala tématem tohoto článku, použity knihy v
domácnosti (jako kulturní statky), jazyk užívaný v domácnosti
(minoritní nebo dominantní jazyk ve společnosti), místo narození
(etnický původ), stupeň vzdělání a zaměstnání rodičů
studenta.
Vedle
rodinného zázemí byly dalším zkoumaným faktorem ambice ve
studiu. Autoři článku popisují vzdělávací systém v Norsku,
který studentům po absolvování desetileté povinné školní
docházky umožňuje vybrat si mezi tříletým všeobecným a
dvouletým výučním středoškolským vzděláním. Studenti mají
přitom garantováno, že budou přijmutí alespoň na jednu ze tří
alternativ, kterou si pro své budoucí studium vybrali.
Autoři
výzkumu předpokládali, že rodinné prostředí, ze kterého
student pochází může osvětlit rozdílnosti v informační
gramotnosti mezi jednotlivými studenty. Kulturní zázemí a
jazyková preference jsou dva indikátory rodinného prostředí.
Přístup ke studiu a motivace studentů jsou také spojovány s
informační gramotností. Výzkum si stanovil tři hypotézy. První
hypotézou je, že jazyková integrace v rodině předurčuje
informační gramotnost studenta. Druhá hypotéza říká, že
kulturní kapitál předurčuje informační gramotnost studenta.
Poslední, třetí, hypotézou je, že studijní ambice předurčují
informační gramotnost studenta. Výzkumnou otázkou pak bylo, zda
se pohlaví studenta, rodinné zázemí (jazyk užívaný v
domácnosti, počet knih v domácnosti a místo narození rodičů) a
studijní ambice odráží v rozdílech mezi studenty co se týče
informační gramotnosti. Pro výzkum byla použita průřezová
metoda pracující s 3272 norskými studenty desátých ročníků z
50 nižších středních škol. Celkový vzorek byl 5200 studentů.
Informační gramotnost byla měřena pomocí webového nástroje.
Pro změření korelace mezi informační gramotností a proměnnými
byla užita regresní analýza.
Na
základě výsledků výzkumu bylo zjištěno, že se zúčastnilo
53,6 % chlapců a 46,4 % dívek. Nejméně studentů (12,1 %) mělo
doma deset a méně knih. Nejvíce knih, tedy 501 a více, mělo doma
13,7 % studentů. Většina studentů (58,9 %) užívala doma pouze
norského jazyka zatímco 6,1 % užívala jiný než norský jazyk.
Dívky
podle výsledků výzkumu dosahovaly v informační gramotnosti
lepších výsledků než chlapci. Kulturní zázemí v rodině a
studijní ambice předurčují informační gramotnost studenta.
První a druhá hypotéza tak byly potvrzeny. Třetí hypotéza byla
potvrzena částečně. Výzkum prokázal značný rozdíl v
informační gramotnosti mezi mezi studenty, kteří užívají pouze
norského jazyka a těmi, kteří norsky doma nemluví. Rozdíly se
nicméně neprojevily mezi těmi studenty, kteří doma norsky vůbec
nemluví a těmi, kteří doma mluví norsky částečně.
Výzkum
tedy dokázal, že jazyk, kterým studenti mluví doma, počet knih v
domácnosti a studijní ambice jsou faktory, které ovlivňují
rozdíly mezi studenty v informační gramotnosti. Výsledky výzkumu
poukazují na fakt, že rovné vzdělávání v Norsku by se mělo
těmto rozdílům přizpůsobit a přijmout jiné výukové přístupy
tam, kde je informační gramotnost nedostatečná a tam, kde je
naopak na vysoké úrovni. Podobný výzkum by byl jistě přínosný
I v českém prostředí. Česká společnost se nicméně
nevyznačuje takovým množstvím různých etnických skupin jako ta
norská. Výzkum by se tomuto faktu musel přizpůsobit. Místo
jazyka užívaného v domácnosti by tak musela být použita jiná
proměnná, například příjem rodičů nebo počet členů v
domácnosti.
Zdroj:
HATLEVIKA, Ove Edvard a Greta Björk GUDMUNDSDOTTIR. An emerging digital divide in urban school children’s information literacy: Challenging equity in the Norwegian school system. First Monday: Peer-Reviewed Journal on the Internet [online]. [cit. 2013-11-25]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4232
No comments:
Post a Comment