Pořad si diváci oblíbili nejen
kvůli gastronomii, ale i díky slavným vulgarismům a „hláškám“ Zdeňka Pohlreicha.
„Jestli to jídlo bude tak zábavný, jako
je ten interiér, tak se budem plácat do stehen ještě dva dny.“ "Když budeš
dělat tímhle tempem, tak bys mohl dělat maximáně tak topiče v letním
kině." (http://www.iprima.cz/anosefe/hlasky-zdenka-pohlreicha)
Pro velký divácký úspěch v Čechách tento pořad převzala i slovenská TV JOJ a na
internetu je online k vidění například na stránkách Prima PLAY, Youtube
nebo na serveru pohlreich.eu.
„Ano šéfe!“ není typickým
příkladem transmediálního vyprávění. I přes to, že epizody jsou vysílány
v televizi, přesahuje z televizního prostředí nejen do ostatních
médií (internet, knihy), ale hlavně do reálného prostředí. Na základě
odvysílaných pořadů se zvyšuje či snižuje návštěvnost daných podniků a
restaurací a lidé si doma zkouší uvařit prezentovaná jídla.
Na
webových stránkách pořadu http://www.iprima.cz/anosefe/
je interaktivní mapa, na které jsou označeny restaurace, ve kterých se pořad
natáčel a po kliknutí na „obrázek kuchařské čepice“ se vám objeví název a
adresa restaurace a hodnocení Zdeňka Pohlreicha i návštěvníků. Následuje oddíl
„Novinky“, kde jsou články o nejnovějším dění. Je zde seznam jednotlivých
epizod s jejich popisem a hodnocením, kde je vložena i anketa „Jaký je
Zdeněk Pohlreich na majitele a pracovníky restaurací? (přiměřeně drsný, málo
drsný, příliš drsný)“. V sekci s názvem „Moderátor“ najdete články o
začátcích Zdeňka Pohlreicha, Pohlreicho-český slovník s jeho
nejvtipňějšími hodnoceními http://www.iprima.cz/anosefe/moderator/pohlreicho-cesky-slovnik
a také jeho hlášky z různých dílů pořadu. Je zde také oddíl s názvem
„O jídle a lidech“ s různými články a pak „Videoarchiv“, ve kterém jsou
celé epizody i bonusy a aby si mohli uživatelé přehrát nějaké prémiové video,
musí se přihlásit.
Na Twitteru o tomto pořadu píše 385 uživatelů a 1.209 je „následuje“.
Návštěvníci Česko-Slovenské
filmové databáze dávají tomuto zábavně-gastronomickému pořadu 77% a hodnotilo
jej přes 14 tisíc uživatelů.
Internet nabízí také kompletní
seznam restaurací, které Zdeněk Pohlreich navštívil. https://foursquare.com/user/35113713/list/ano-%C5%A1%C3%A9fe-kompletn%C3%AD-seznam-restaurac%C3%AD Na těchto stránkách jsou uživatelé vybízeni k tomu, že pokud budou mít
informace o současném stavu restaurací, ať neváhají připojit komentář či
fotografii.
Na stránce stream.cz můžete najít
video s názvem „Pohlreich vyšiluje! Záběry, které v Ano, šéfe!
neuvidíte.“ http://www.stream.cz/bacha/455474-pohlreich-vysiluje-zabery-ktere-v-ano-sefe-neuvidite
Související videa jsou i na
stránce http://www.pohlreichzdenek.info/videa/,
kde nás autoři prosí o to, abychom je kontaktovali, pokud máme video, které zde
chybí.
"Transmediální vyprávění" je dle Henryho Jenkinse příběh,
nebo námět, který se objevuje ve více typech médíí. Aby však nešlo jen o
adaptaci příběhu, musí být v dalších médiích nějak rozvinut a tím je možno
téma pojmout hlouběji a rozvinout detaily, které technicky nelze prezentovat ve
všech médiích stejně. V našem případě je příběh rozvinut knihou „Už
dost, šéfe! Co jste v televizi neviděli, neslyšeli a neochutnali.“,
která vyšla v roce 2012.
Již název knihy napovídá, že zde
nebudou jen popsány díly televizního pořadu, ale že zde nalezneme i „něco navíc“.
V tomto případě se jedná o rozhovor se Zdeňkem Pohlreichem o jeho
začátcích, kuchařských vzorech a názor na podnikání v gastronomii. Dále
obsahuje jeho oblíbené recepty – mezi nimiž je i jeho nejslavnější recept na „telecí
líčka s bramborovou kaší“. Následuje kapitola s názvem „Díly, na
které si určitě vzpomenete“, kde je stručně popsáno devět epizod a jak na ně
vzpomíná „šéf“. V některých případech následuje ještě „pokračování příběhu“
a ukázka místních receptů. Mezi kapitolami jsou vloženy dvojstrany s nezbytnými
„šéfovými hláškami“ a nedílnou součástí celé publikace jsou i fotografie.
Od konceptu
transmediálního vyprávění, které je vytvářeno „oficiálními tvůrci“ pořadu, se
dostáváme k obsahům, které tvoří sami uživatelé – tzn. "Produsage" (vytváření a šíření
obsahů v on-line prostředí) – uživatelé nejen sdílí videa například přes
internet, ale někteří sami vytvářejí sestřihy vtipných scén, fotomontáže, takže
se zde stírají rozdíly mezi pasivním spotřebitelem obsahů a jejich aktivním
tvůrcem. Většina těchto obsahů je ještě dále hodnocena a rozvíjena dalšími
uživateli.
Jedno z nejznámějších děl
vytvořených uživateli je vtipný text o tom co by se stalo, kdyby Zdeněk
Pohlreich s Jiřím Babicou byli stavbyvedoucí. http://www.klusik.cz/cs/article/kdyby-pohlreich-babica-byli-stavbyvedouci-d-d
Dokonce i Zdeněk Pohlreich si z
Jiřího Babici udělal legraci ve svém pořadu, kde parodoval jeho styl vaření. http://www.youtube.com/watch?v=dD-fqvK0fa0
Pátá série pořadu „Ano, šéfe!“
sice skončila, ale nemusíte se bát – v boji proti blafům bude Zdeněk
Pohlreich pokračovat v pořadu „Už dost, šéfe!“, ve kterém se bude vracet
do restaurací, které již navštívil.
"Hospoda to není Apollo 13. Potřebujete jen dvě věci: dát těm lidem dobře najíst a pořádně se o ně postarat. To není nukleární věda…"
Prameny:
kniha: POHLREICH
Zdeněk: Už dost, šéfe! Praha 2012
by: Lucie Zemanová
No comments:
Post a Comment