Internetový server Votočvohoz.cz je jakýsi webový second-hand,
jehož hlavním účelem je umožnit dívkám vyměňovat si mezi sebou své staré nebo
nenošené kousky oblečení. Stránky fungují v šesti zemích světa včetně
Ameriky a Velké Británie a jsou určeny převážně dívkám ve věku 15-25 let.
Jen na českých stránkách jsou zaregistrovány statisíce uživatelek. Na
server se může registrovat kdokoliv a vytvořit si tam svou galerii oblečení
nebo módních doplňků, které už nenosí a chce je někomu vyměnit nebo prodat.
Stránka tak funguje na principu produsage. Tento termín
poprvé ve svém díle použil australský profesor Axel Bruns a popisuje proces,
který je charakteristický tím, že se při něm uživatel stává zároveň i tvůrcem.
Může tedy na server přispívat a tím přetvářet obsah a účel stránky. Uživatel zkrátka
není pouhým pasivním příjemcem nabízeného obsahu, ale obsah samotný tvoří. Toto
dělá server Votočvohoz zajímavým, protože bez příspěvků jiných uživatelů by se
proměnil v obyčejný e-shop. Votočvohoz nabízí také mobilní aplikaci a
uživatelky mohou mít stránku vždy po ruce. Stejně tak je možné propojit server
s facebookem a své předměty/oblečení vystavit i tam.
Tato interakce a možnost vytvořit si vlastní mini e-shop však
není to jediné, co stránka nabízí. Na rozdíl od například nejznámějšího
prodejního portálu - Aukra - je zde zboží vystavováno zdarma a stránka je velmi
přehledná. Zaujme i svým optimistickým a barevným vzhledem, který je cílen
přímo na své mladé uživatelky. Stránka navíc tak trochu funguje na bázi
kvalitnějšího dívčího časopisu. Nabízí přátelskou atmosféru na základě toho,
že si dívky zdarma mohou vybrat nové oblečení a zbavit se svého starého. Dále je
na stránkách k dispozici fórum, jež tvoří dívky samy na základě svých
otázek, které do něj vkládají, což také podporuje dobrou atmosféru serveru.
Kdokoliv se může jak anonymně, tak pod svým pravým profilem s čímkoliv
ostatním svěřit nebo je požádat o radu. Řeší se zde témata od otázek jako například jaké má kdo zkušenosti se studiem na Filozofické fakultě a zda může poradit jak se připravit na přijímačky nebo například kde se dá sehnat kvalitní bunda na lyže, až
po příspěvky závažnějšího rázu. To jsou například problémy ohledně zdraví nebo
partnerské krize, kdy dívky získají jakousi podporu od ostatních nebo radu od
zkušenějších uživatelek. Výhodou je, že na otázku může odpovědět vícero
uživatelek a autorovi otázky se nabízí široký úhel pohledu na jeho problém.
Navíc
zde získáte zpětnou vazbu prakticky hned po položení otázky a nemusíte na ni čekat týdny, jako
v případě časopisů. Fórum funguje na základě kolektivní inteligence, kdy
se počítá s tím, že víc hlav víc ví. Fórum splňuje jak funkci inspirativní, tak jakousi
poradenskou.
Další věc, která na Votočvohozu funguje na bázi produsage je
kolektivní blog, který na stránkách vzniká v režii uživatelek. Kdokoliv,
kdo má zajímavý nápad na článek do blogu, jím může přispět. A tak vznikají
články na různá inspirativní témata jako například reportáže z charitativních
akcí, nebo návod na vlastnoručně pletenou čepici.
Stejně jako v časopisech, i zde se můžete účastnit
různých soutěží o ceny. Ovšem na rozdíl od dívčích časopisů, zde jde většinou o
ceny s kulturním podtextem a tedy hodnotnějšího obsahu. Například můžete
vyhrát celoroční vstupenku do kina nebo horské kolo.
Stránka tak pravděpodobně neúčelně ale z mého pohledu
efektivně přenáší skoro vše, co dívky mohly doteď najít v dívčích
časopisech do jiné, rozumnější dimenze.
Za prvé již zmíněné výhry v soutěžích jsou více obohacující než většina
dárků v časopisech, které jsou na bázi líčidel. Poradna je objektivnější
než je v dívčích časopisech, kde často odpoví sice odborník, ale jen jeden
člověk, kdežto zde mohou reagovat lidé se stejnou zkušeností a nabídnout bohatou škálu pohledů. Stránka také podporuje ekologii
a to rovnou ze dvou hledisek. Za prvé místo aby inzerovala nové a zbytečně
drahé kusy oblečení, které nepotřebujeme, jako to dělají dámské a dívčí
časopisy, tak naopak podporuje recyklaci již nošeného oblečení. Dívky tak mají
pocit, že se mohou líbit i bez zbytečného utrácení a kupování stále nových a
nových věcí, a že nenošené věci nepatří do kontejneru, ale někomu, komu se
mohou hodit. A za druhé tím, že konzumace obsahu probíhá ve virtuálním
prostředí, není tedy potřeba tisknout tuny časopisů. Tím, že server navíc
umožňuje dívkám podílet se aktivně na tvorbě stránky a nejen ji pasivně
konzumovat, rozvíjí jejich kreativitu. Stránka také vytváří jakousi komunitu,
kdy vznikají mezi dívkami ať už ve fóru nebo při nákupu dobré vztahy a
dívky mají pocit, že někam patří.
Výhoda serveru oproti časopisům je i taková, že nepodporuje
genderové rozdíly a stereotypy, jako to dělají dívčí časopisy, ve stylu, že by
utvrzoval dívky v tom, že jejich jediným zájmem by mělo být líčení,
kupování drahého oblečení a snaha „získat“ pěkného kluka. (Na téma jak dívčí
časopisy podporují a dotvářejí generové stereotypy bylo napsáno nesčetné
množství prací a povedena řada výzkumů).
Server
tedy nedělá z dívek pouhé figurky, které se mají líbit mužům. Neprodukuje
fotky modelek upravené ve photoshopu, naopak si tam své oblečení na sobě fotí
obyčejné holky. Nenavozuje tudíž falešný pohled na dívčí vzhled skrz umělé fotky
známých osobností. Stránka je navíc
zdarma a snad tedy alespoň některým dívkám nahradí dívčí časopisy.
Dobré - našla byste i nějaká negativa?
ReplyDelete