V úterý 29.
10. vyšlo už čtvrté pokračování herní série Assassin’s Creed ve verzích pro PlayStation 3 a Xbox 360.
S podtitulem Black Flag hráče tentokrát přenáší do světa námořníků pod
černou vlajkou s lebkou a zkříženými hnátami. Je tato série a její
universum, které jsou v herním světě fenoménem, něčím komplexnějším
z pohledu mediální teorie?
logo Assassin's Creed (zdroj) |
Herní designéři
nevyprávějí pouhé příběhy; hraní hry totiž znamená interagovat uvnitř zastupujícího
prostoru možností s výpravným rozměrem (viz Katie Salen a Eric Zimmerman).
Toto vyprávění pomocí tvorby prostředí – environmental storytelling – je v Assassin’s Creed založeno na souboji rytířů Templářů a řádu Asasínů o držení
pokladu, který vyhnal Adama a Evu z Ráje. V příběhu zasazeném do
současnosti stroj Animus pátrá v genetických vzpomínkách hlavní postavy,
Desmonda Milese, které obsahují zážitky jeho prapředků Asasínů, s cílem
najít zmiňovaný poklad, který Asasíni Templářům odcizili. V každém dílu
herní série se hráči dostávají k „předkům“ do jiné doby a do jiné geografické
polohy a převtělují se do nich. V první hře je herním prostředím Svatá
země během 3. křížové výpravy, ve druhé se hráči přenesou do renesanční Itálie,
ve třetí se jedná o Ameriku v období války za nezávislost a konečně v nejnovějším
dílu jde o karibské ostrovy v době kolonizace Ameriky. Samotnou náplní hry
je konání vražedných misí, což konkrétně v případě druhého dílu vyvolalo
jistou vlnu nevole mezi katolíky, kteří dokonce i na svém internetovém fóru
volali po bojkotu hry za účelem jejího stažení z trhu, neboť mezi
některými „oběťmi“ herního zabijáka byli i katoličtí kněží.
Hra se propracovala
do pozice nesmírně populárního titulu; pro ilustraci její 3. díl se stal
dokonce nejprodávanější hrou vývojářského studia Ubisoft v jeho téměř
třicetileté historii (s více než 12 miliony prodanými kopiemi). Universum
hry se pak dostalo na tenkou hranu transmediálního vyprávění s uvedením
novel Antona Gilla (publikovaných pod pseudonymem Oliver Bowden), jejichž názvy
sice odpovídají jednotlivým hrám ze série, případně rozšiřujícím datadiskům,
nejedná se však o pouhé adaptace, neboť čtenář se v nich dovídá
detailnější informace o pozadí některých kroků postav, které ve hře nemají
vysvětlení. Například v knize Assassin’s Creed:
Renaissance se čtenáři uceleněji dozvědí o detailech vztahu Ezia (asasínského
předka Desomnda z období italské renesance) a Cristiny Vespucci, jeho
milované.
Encyklopedie Assassin's Creed (zdroj) |
Jako odpověď na
fanouškovské touhy po uceleném popisu světa AC vydal samotný Ubisoft
Encyklopedii Assassin’s Creed (dokonce lze sehnat i druhé, rozšiřující vydání).
Na jejích stránkách lze najít kromě jiného spoustu náčrtů a kreseb
z prostředí hrou vytvářeného světa (nejedná se ovšem o snímky ze hry), ale
kupříkladu i popis funkčnosti zbraní, které používají hlavní postavy. V
předprodukční fázi, ovšem s již hotovým scénářem, se pak nachází filmovézpracování s předpokládaným datem vstupu do kin 19. 6. 2015. V souladu
s tím, co v kontextu transmediálních příběhů popisuje Jenkins („Vydávání
akčních figurek nabádá děti ke konstrukci vlastních příběhů o fikčních
postavách…“), mohou nadšenci rozvíjet příběhy postav pomocí akčních figurek a
jako předobjednávka je v současné době k dispozici navíc i deskováhra ze světa AC. Ubisoft také pro další zapojení komunity vytvořil stránku
Initiates, což je server, na kterém hráči mohou jednak zhlédnout videa
rozšiřující svět Assassin’s Creed, ale také stahovat další mise jako odměny za
postup v herním příběhu, přičemž své úspěchy mohou sdílet uvnitř této komunity.
ukázka Assassin's Creed na deviantART (zdroj) |
Tím se dostávám
k tvořivé formě „užívání“ světa vytvořeného herními designéry. Na jedné
straně je zde fenomén fan fiction – neboli komunity, v nichž vznikají
povídky a texty zasazené do daného universa, s postavami a pravidly, která
jsou konzistentní s „originálem“ (více viz Axel Bruns). Součástí je i zpětná
vazba od dalších členů komunity, která se soustřeďuje i na úspěšnost autora
v otázce ztotožnění s charakterem fikčního světa. Jedna
z největších komunitních stránek pro sdílení fanouškovské fikce (Fanfiction.net) eviduje Assassin’s Creed na 17. místě mezi hrami, co do počtu
jednotlivých textů fan fiction s počtem přesahujícím 6.000. Navíc si
můžeme přečíst přes 500 tzv. crossoverů Assassin’s Creed, kdy autor spojí
různé světy (jako jeden příklad za všechny uvedu povídku Temný rytíř vs.Templáři autora knivez786, která smíchává dohromady Assassin’s Creed
s komiksovým světem Batmana). DeviantART, jedna z nejznámějších
internetových galerií amatérské i profesionální umělecké tvorby (ve většině
případů digitálního původu, vyskytují se zde ale i skenované a focené tradiční
kresby a malby, povídky, fotografie, dokonce i šperky), obsahuje rozsáhlou
kolekci ze světa Assassin’s Creed, rozdělenou do kategorií podle tematiky – tedy
např. k jakému dílu ze série AC se „malba“ vztahuje. Princip je obdobný
jako třeba u služby flickr; autor nahraje svůj výtvor a ostatní uživatelé pak
dílo pomocí komentářů hodnotí. Jak je obvyklé u populárních herních titulů,
existují i speciální Assassin’s Creed Wiki – tedy taková komunitou vytvářená
internetová encyklopedie světa AC, která v současné době obsahuje přes
4.000 hesel.
Assassin's Creed Wiki (zdroj) |
Velkou úlohu v herním světe Assassin’s
Creed sehrává pohyb hlavních postav, který obnáší ve velké míře plíživé
artistické kroky na střechách domů, což velmi připomíná v současnosti značně
populární „adrenalinový sport“, známý pod názvem freerunning (často zaměňovaný
za parkour, ačkoliv odlišnosti se u těchto dvou pojmů najdou, pro více
informací viz). Inspirován touto spojitostí, natočil v ulicích na podzim
roku 2012 Devin Graham (známá osobnost YouTube s téměř 2 miliony
odběratelů) video, kde hlavní představitel oblečený v kostýmu Ezia používá
freerunning k pohybu mezi nic netušícími náhodnými kolemjdoucími. Video má
přes 30 milionů zhlédnutí a tak možná není překvapivé, že před letošním vydáním
čtvrtého dílu AC, oslovil Ubisoft Devina k natočení nového, blíže
k vodě situovaného videa (v narážce na prostředí pirátů, ve kterém se
odehrává příběh nejnovějšího dílu), patrně aby přilákal další fanoušky a zvýšil
očekávání u těch stávajících.
Závěrem bych si rád odpověděl na otázku z úvodní části této práce. Domnívám se, že na jednotlivých aspektech universa Assassin's Creed se ukázalo, že z hlediska mediální teorie jde o zdroj velkého množství materiálu ke zkoumání.
No comments:
Post a Comment