Doba, kdy společnost res. její jednotlivci byli
pouhými konzumenty mediálních obsahů, je dávno pryč. V dnešní době, která
je právem nazývána digitálním věkem, je samozřejmě zásluhou hlavně nových
technologií a nepřeberného množství k tomu využitelného softwaru, že
spousta mediálních obsahů je produkována společností res. jejími jednotlivci,
kteří se tak mohou vyjadřovat ke všemu, k čemu mají potřebu se vyjádřit,
mohou komentovat a kritizovat, to co vyprodukoval někdo jiný, anebo mohou sami
něco vytvořit. Mají k tomu k dispozici nespočet nástrojů. Tyto lidmi
hojně využívané komunikační nástroje a různá sociální média pak otevírají nové
možnosti pro zkoumání společnosti res. jejích jednotlivců, protože vzniklé mediální
obsahy o nich mnoho vypovídají. Výzkumy sociálního, kulturního a politického
spektra tak mohou z takto vytvořených mediálních produktů čerpat a utvářet
své závěry.
Rozsáhlé prostorové pokrytí údajů z Instagramu,
spolu s dostupností přesného umístění a rovněž časové informace, umožnilo autorům
zkombinovat tyto výzkumné strategie na třech úrovních: prostorové, časové a
vizuální. Při použití různých zobrazovacích metod (některých
vyvinutých speciálně pro tuto studii), autoři ukázali, jak objem, prostorové
souřadnice a vizuální vlastnosti Instagram fotografií v čase může odhalit místní
kulturní a společenské struktury.
Instagram byl představen v říjnu 2010. Jeho
popularita rychle rostla a tak v dubnu 2012 byl Instagram propojen
s Facebookem a také byl uvolněn Instagram pro Android. Tehdejší průzkum
ukázal, že ze všech uživatelů Internetu využívá Instagram 16% žen a 10% mužů
nejčastěji ve věku 18-29 let.
Pro studium rozdílů mezi městy, byly nejprve vybrány
náhodné vzorky 50 000 fotografií z větších fotografických souprav z různých
měst, a z těchto fotografií pak bylo vytaženo několik rysů základní
statistiky (průměr, medián, směrodatná odchylka, histogramy, apod.) pro jas,
barevný odstín a sytost, počet hran, kontrast a texturu měření. Byly vytvořeny vykreslovací vizualizace, které
ukazují 50 000 obrazových vzorků z různých měst, organizovaných podle některé z
těchto funkcí. Například, v obrázku níže
můžeme porovnat obrázky z NYC a Bangkoku organizované podle jasu průměru
(poloměr) a odstínu průměru (obvod), stejně jako San Francisco a Tokio obrázků
pořádaných odstínu mediánu (poloměr) a jasu průměru (obvod).
Z této analýzy
vizuálních rysů velkých fotografických vzorků vyplývá, že v rámci globálně sdílené
aplikace Instagram má každé město svůj zřetelný "vizuální podpis."
Takže, ačkoli je Intagram globální fenomén, má odlišné charakteristiky v různých
sociálních časoprostorech. Jak autoři ilustrují na různých vizualizacích, vykazuje
zároveň místní, regionální a univerzální charakter. Tyto jejich strategie však ukazují
jen některé ze způsobů, jak porovnat "Instagram Města." Ale co když
můžeme nahlédnout na data v menším měřítku, aby bylo lépe vidět na tvorbu
sociálního časoprostoru a na vícero způsobů této tvorby? Jinými slovy, jak může
být aktivní proces výroby sociálního časoprostoru zobrazen a analyzován? Tento
úkol bude řešen v další části.
V té se autoři zaměřili na více než 200 000
Instagram fotografií z Tel Avivu po dobu tří měsíců a následně je
zajímalo, jak se v čase mění intenzita sdílení fotografií v závislosti
kupříkladu na významných či památných dnech. Snažili se z údajů Instagramu
dozvědět o strukturách emocionálně nabitých dnů – Památka Holocaustu, Památný
den padlých a Den nezávislosti. Jaký typ poznatků lze extrahovat ze způsobů jak
se jednotliví uživatelé rozhodnou strávit své vzpomínkové dny? Nebo jinými
slovy, jaké příběhy jejich "foto stezky" vyprávějí o povaze těchto
dnů a jejich kulturním významu? I když jsou tyto
pamětní dny podobné kulturní velikosti a jsou doprovázeny podobnými slavnostními
rutinami, výsledky ukazují behaviorální rozdíly ve způsobu, jakým uživatelé
Instagramu tyto dny vnímají a prožívají. Nebyly nalezeny velmi významné rozdíly
mezi objemem sdílených fotografií v den Památky Holocaustu a dalšími dny v průběhu příslušného týdne. Pokud
jde o Památný den padlých, tam údaje vykazují značné rozdíly od pravidelných
denních vzorců na každé dimenzi: geoprostorové zpravodajství (rozmístění míst,
kde byly pořízeny fotky), objemy fotografií sdíleny, a jejich obsah. Ačkoli pamětní
dny hrají podobnou roli v národním památníku, data odhalila významné odchylky
mezi nimi res. mezi tím, jak je lidé vnímají z hlediska důležitosti či emocionální zainteresovanosti. Tímto způsobem je možné sledovat
míru, která odráží význam a vliv určitých událostí na kulturní vzorce (měřeno
Instagram činnosti) v konkrétním místě.
Studie ukazuje, jak lze výborně využít sociální média pro poznání jejich uživatelů. Domnívám se, že stejně tak by bylo možné zrealizovat nějakou takovouto obdobu i u nás, jelikož s rozšířením sociálních médií a i jiných fenoménů moderní doby rozhodně nezaostáváme za světem.
Ve zkratce o autorech
Nadav Hochman je doktorandem oboru Historie umění a
architektury na univerzitě v Pittsburghu.
Lev Manovich je profesorem na Graduate Center,
ředitel Iniciativy softwarových studií, a hostujícím profesorem na European
Graduate School (EGS). Je autorem Software přebírá velení (Bloomsbury Academic,
2013), Soft Cinema: Navigace databáze (s Andreasem Kratkym, MIT Press, 2005), a
Jazyk nových médií (MIT Press, 2001).
Zdroj:
Zooming into an Instagram City:Reading the local
through social media [online]. [cit. 2013-11-22]. Dostupné z:
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4711/3698
No comments:
Post a Comment