ŠEPTANDA aneb Kolektivní inteligence
Jasnou definici kolektivní inteligence snad nalezneme u sociálního hmyzu - u mravenců nebo včel. U těchto živočichů jde o základní životní principy, jako jsou zajišťování potravy, péče o obydlí (a to včetně stavby), obrana, atd. U člověka se kolektivní inteligence z určitého úhlu pohledu může nazývat šeptandou. A k tomu v současnosti vylepšená moderními komunikačními technologiemi.
Odjaktěživa slýcháme o rčení „jedna pani povídala“, neboli
říká se že…. Co to vlastně znamená? Zjistili jsme kolektivně, že některé věci
jsou lepší než ty jiné? Je dobré koupit okurky v Penny a ne v Bille?
Nebo to bylo naopak? A pak, je to skutečně pravda?? Před vznikem a rozšířením
internetu, se jedna-pani-povídala využívala poměrně hodně často. Mám-li trochu
odlehčit téma, navrhuji, že důkazem je lidová slovesnost a předávání písní a
básní z generace na generaci. Ale co se „řečí“ týká, šíření od zdroje bylo
pomalé, avšak možná o to pečlivější. Otázka správnosti, korektnosti toho
kterého prohlášení se příliš neřešila – ovšem konec konců vlastní zkušenost je
nepřenositelná, takže ať už to byla nebo nebyla pravda, většinou si to každý
chtěl vyzkoušet na vlastní kůži. Například – mastičkářka z Horní Dolní
dokáže zázračně uzdravit. A člověk se trmácel až do Horní Dolní, aby zjistil,
že mastičkářka je velká podvodnice. Postupem času, s příchodem nových technologií,
se tradiční šeptanda rozšiřuje, tok informací se zrychluje. Kolektivní
inteligence však dostává zabrat, protože ztrácí důvěryhodnost. Není to zas tak
úplně dávno (popravdě – je – bavíme se o
polovině devadesátých let MINULÉHO STOLETÍ!! – a já byla u toho), kdy se
postupně internet rozpínal v českých, moravských a slezských domácnostech,
a kdy (zase díky šeptandě) se tradovalo, že informace na internetu nejsou zas
tak pravdivé. Chtěli jste jít do kina? Koukli jste na internet a stejně
hrozilo, že se v daný čas a na daném místě nic odehrávat nebude. No ale to
se také dost začalo měnit, nač mít internet a v něm nespolehlivé informace?
Takže se součástí gůglování
stalo ověřování informací – prostě hledáte u odlišných zdrojů a aritmetickým
průměrem vyjde pravda, za kterou stojí kolektivní inteligence, prostě většina
jasně musí mít pravdu. Kolikrát se takhle napálili soutěžící oblíbené televizní
soutěže „Chcete
být milionářem?“? Na jednoduchou otázku hledali soutěžící odpověď u
publika, a? Kolektivní inteligence průkazně selhávala….nebo se jednalo o
záškodnictví iniciované kolektivní závistí?? Takovým pozdějším internetovým
otazníkem se stala rozšířená – rovná se oblíbená – internetová encyklopedie wikipedie –
ať už česká nebo
anglická verze. Opět šeptandou, tedy prověřeno kolektivní
inteligencí, tedy jedna-pani-povídala metodou se člověk dozvěděl, že sice ve
wikipedii najdete všechno, ale jsou tam chyby a tedy jako zdroj je
nepoužitelná, protože je nedůvěryhodná! Ajajaj – co teď? No zlehka se
přesouváme do současnosti, kde se nám v souvislosti s posledním
politickým děním potvrzuje, že kolektivní inteligence, zejména ta spjatá
s tolik oblíbenými sociálními sítěmi není směrodatná natož pak neomylná.
Vzpomenete si, kdo by byl býval podle facebooku kolektivně
inteligentně prvním přímo zvoleným prezidentem? Škoda – netrefa! Kolektivní
sociálně zasíťovaná inteligence byla těsně vedle jak ta jedle. A co poslední
volby do poslanecké sněmovny? Neukazovala moderně technologizovaná kolektivní
inteligence na trochu jiný výsledek? Taky škoda - netrefa. Ale co z toho
všeho vyplývá pro běžného uživatele všech zobecňujících pouček, wikipedií,
šeptand? Já říkám tohle: Na každém šprochu pravdy trochu, ale je třeba i takový
šproch brát s rezervou. Podle Pierra Levyho je pak zřejmé, že kolektivní
inteligence posílená novými médii může silně ovlivňovat chod dějin…
zdroj:
Pierre Levy - Collective Intelligence
wikipedie.cz
dobré téma, ale je to pojato velmi obecně
ReplyDelete