Bujení
internetových memů zdánlivě nemá logiku (přestože u těch nejúspěšnějších lze
vystopovat společné rysy jak po formální, tak obsahové stránce), ale v případě
Harlem Shake jako by navíc přestala platit kauzalita. Jak je možné, že se něčí
nápad, zdánlivě neskutečná hloupost nad kterou zpočátku kolikrát zůstává zdravý
rozum stát, stane fenoménem, který díky tomu, že žijeme v elektronické době
plné internetové komunikace a hromadného sdílení informací, obletí celý svět?
Jak je možné, že něco jako Harlem Shake celý svět doslova poblázní? O co vůbec
jde? Má to celé nějaký hlubší smysl nebo jen lidé celého světa zešíleli?
Poprvé
spatřil tenhle fenomén světlo internetu, když 2. února 2013 pětice teenagerů z Austrálie
pověsila na YouTube své „taneční číslo“, které si natočila na kameru. Jejich
šílený tanec v kostýmech na skladbu Harlem Shake od DJ Baauera se začal
šířit internetem jako stržená lavina. Začali se přidávat další a další napodobovatelé
a Harlem Shaku bylo najednou všude plno. Každá kopie tohoto slavného memu je
originálem, ale podstatu mají všechna tato videa v zásadě stejnou. Harlem
Shake se tančí v patnáctisekundovém intervalu, kdy začne se svými pohybovými
kreacemi první člověk, který je obvykle v masce či má helmu a bývá svým okolím
přehlížen a ignorován. Poté co se ozve „Do the harlem shake“ se přidá více lidí.
Tanečníci mají zpravidla kostýmy nebo jsou částečně svlečení.
Toto video spustilo lavinu.
Písničku
Harlem Shake zkomponoval americký DJ Baauer v roce 2012. Elektro-houseový
track, kterému vévodí lví řev a hláška "Then do the Harlem shake", se
ale stal hitem až v onom únoru 2013 poté, co na YouTube začala celá ta
výše popsaná mela s hromadným tancem. Nemohla si ho pak nevšimnout ani rádia a
první příčky světových hitparád na sebe nenechaly dlouho čekat ...
Bylo
by možná záhodno podotknout, že se taneční kreace, které je možné vidět
v těch tisících videích původnímu smyslu Harlem Shake blíží jen velice
vzdáleně. Harlem Shake byly nazývány taneční kreace připomínající opilecký
třes, šířící se v osmdesátých letech newyorskou čtvrtí Harlem.
Po
oprášení, pozměnění a uvedení přes dvacet let starého tanečního stylu znovu na světlo
světa res. internetu se na něm denně objevilo až 4 000 dalších nových videí. Čtrnáct
dní po uveřejnění prvního videa vytvořeného pěticí australských teenagerů, které celou tuto
mánii odstartovalo, bylo na internetu 40 000 verzí. Tento nevysvětlitelný
fenomén získal 1 bilion zhlédnutí na YouTube dvakrát rychleji než kupříkladu
Gangnam style.
A
proč vlastně celé tohle bláznovství? Má něčemu posloužit? Reaguje na nějakou
společensky či politicky problematickou situaci? Fenomén Harlem Shake se řadí spíše mezi ten
druh memů, které mají šokovat a pobavit, takže v první řadě samozřejmě slouží
jako vynikající záminka pro předvádění pohybů nepřípustných v jakékoliv jiné
situaci kromě bujaré návštěvy baru, kde tequilla teče proudem a možná ani té ne.
Co
však může překvapit ještě více, než sama existence takovéhoto počtu bláznivých
až šílených videí, je fakt, že existují i firemní verze Harlem Shake. Spousta
velkých korporací má své vlastní Harlem Shake video, což je dle mého názoru
velmi chytře zvolený tah a snaha, využít potenciál světového internetového
fenoménu pro určitý způsob marketingové sebepropagace.
Kromě
výše zmíněného došlo také na politický způsob využití tohoto fenoménu – tento
jev posloužil jeho účastníkům jako záminka ke shromáždění a vyjádření protestu
proti vládě v Egyptě.
U
nás se zhotovení Harlem Shake videa krom jednotlivců zhostilo populární duo
ViralBrothers, které má na svědomí prosazení a zpopularizování jiného
celosvětového fenoménu a to Debilních keců, v originále Shit people says.
A dále kupříkladu také sportovní tým AC Sparta Praha.
Jejichž video vypadá takto.
Jde
o fenomén, který jak rychle vzplanul, tak rychle zase vyhasne a to proto, že nemá žádný hlubší smysl, vtipně neglosuje současnou společenskou či politickou situaci a tak se po čase omrzí a bude již dále nezajímavým a nevyužitelným. Dle mého názoru
na tomuto jevu podobné výtvory dnešní společnosti, která čím dál tím více
nechce být jen pasivním konzumentem mediálních obsahů, lidé k nim chtějí něco dodat, reagovat na ně či si je přetvořit k obrazu svému (čemuž odpovídá termín produsage), zůstává jen úsměvná
vzpomínka, že něco takového se prohnalo internetem, pobavilo aby se to zase
vytratilo a uvolnilo prostor něčemu jinému.
Zdroje: http://en.wikipedia.org/wiki/Harlem_Shake_(meme)
http://www.iprima.cz/clanky/fenomen-harlem-shake-kde-se-to-vzalo
http://www.mediaguru.cz/2013/03/co-vse-lze-sdelit-tancem-harlem-shake/#.Un1ukOWizfK
No comments:
Post a Comment