Nalezení úspěšné franšízy je
snem každého obchodníka, v zábavní oblasti pak toto tvrzení platí dvojnásob.
Dosáhnout stavu, kdy samotné jméno produktu naláká houfy diváků, kteří si svoje
oblíbené hrdiny zamilují natolik, že si nenechají ujít každé další pokračování
jejich osudů (potažmo osudů jeho souputníků), zákazníků kteří neváhají zakoupit
suvenýr a obchodník pak může vykazovat další (nikoliv nevýznamné) zisky skrze
merchandising. Na principu hledání a vedení funkčních franšíz dnes pracují
všechna hollywoodská studia.
Přestože si takřka každý
jistě dovede vzpomenout na úspěšnou filmovou sérii (Star Wars, Harry Potter,
Stmívání, Piráti z Karibiku), těch úspěšných je stále jen menší procento.
Rok co rok hollywoodští producenti se svými pokusy o objevení úspěšné série
nesčetněkrát narazí. Jenom za letošek by se daly zmínit finančně neúspěšné
snímky Mortal Instruments: Město z kostí či Nádherné bytosti, kterým se
nepodařilo oslovit a dostatečně zaujmout skupinu náctiletých dívek, tak jako
kdysi veleúspěšná Stmívání/Twilight sága.
Iron Man
Ještě větším průšvihem skončil
pokus producenta Jerryho Bruckheimera a režiséra Gorea Verbinskiho založit pro
studio Walt Disney franšízu, která by zopakovala úspěchy série Piráti z Karibiku,
na níž pánové spolupracovali před několika lety. Jimi zvolenou látkou byl
Osamělý jezdec, hrdina z rozhlasových her a komiksových sešitů, který
vstříc svým dobrodružstvím vyjel již ve třicátých letech minulého století. Finanční
propadák – při rozpočtu 215 milionů dolarů film vydělal „pouhých“ 260 milionů
(přičemž je třeba brát v úvahu, že přibližně polovinu zisků si ponechávají
kina, do rozpočtu navíc nejsou započteny náklady na marketing) – znamenal mimo
jiné rozvázání dlouholeté spolupráce mezi studiem a slavným producentem.
Příkladem, k němuž se
jistě upínají přání mnohých filmových producentů a studií je úctyhodný úspěch
studia Marvel Entertainment. Původně komiksové vydavatelství, založené v roce
1939 pod názvem Timely Comics, aby v průběhu dvacátého století změnilo svůj
název ještě dvakrát, než se dostalo na svůj dosavadní – Atlas Comics v padesátých
letech, Marvel Comics pak v roce 1961, dnes funguje jako úspěšná transmediální
divize.
Kapitán Amerika
Ve filmovém průmyslu Marvel
zpočátku figuroval pouze v roli prodaného námětu, případně koproducenta.
Práva na hned několik superhrdinů rozprodal větším filmovým studiím. Série
X-Men se takto dostala k 20th Century Fox, práva na jednu z nejoblíbenějších
postav marvelovských komiksů, Spider-Mana, získalo studio Columbia Pictures,
podobný osud potkal i Fantastickou čtyřku, Bladea, Kata (The Punisher),
Daredevila či Hulka. (Práva na některé z těchto značek Marvel nemá zpět
dodnes, a především Spider-Man a X-meni úspěšně – po stránce finanční a
kvalitativní - fungují i mimo své „domovské“ produkční studio).
V letech 2004 a 2005 se
do rukou Marvelu vrátila práva na Iron Mana, Hulka a Black Widow. Studio
zároveň uzavřelo dohodu s Paramount Pictures, které mělo jeho filmy
distribuovat, do pozice vedoucího výroby jmenovalo Kevina Feigeho a započalo
svou produkční éru, která na výbornou funguje dodnes. Prvním filmem podepsaným
Marvelem byl Iron Man a hned se jednalo o hit finanční i divácký. Potenciál
studia neušel jednomu z největších hráčů na poli zábavy – studio The Walt
Disney Company zkoupilo Marvel Entertainment v roce 2009 za více než 4
miliardy dolarů.
Kevin Feige
Zhruba dvakrát ročně v posledních
letech Marvel přináší další filmovou novinku. Na stříbrné plátno se kromě Iron
Mana (ten se do kin dostal hned dvakrát) podívali i Thor, Kapitán Amerika, v týmovce
Avengers, která uzavírala tzv. „fázi jedna“, pak také Hulk, a další z méně
známých, nikterak však méně zajímavých charakterů. Rokem 2013 započala fáze 2,
jež zahrnuje třetí díl Iron Mana, druhý Thora a Kapitána Ameriky, Guardians of
the Galaxy a bude opět zakončeno epickými Avengers. Třetí fáze však čeká za
dveřmi a s ní další hrdinové. Potvrzenou návštěvu filmového světa má
Ant-Man, spekuluje se o dalších, Black Pantherovi, Dr. Strangeovi aj.
Prakticky žádný z dosud
uvedených snímků marvelovského univerza se neocitl v záporných číslech
finanční uzávěrky – dva z nich (Avengers a Iron Man 3) pak figurují v seznamu
elitních filmů s celosvětovými tržbami vyššími než miliarda dolarů – Avengers
jsou v žebříčku filmů s nejvyššími tržbami dokonce třetí.
Avengers
Komiksové adaptace jsou v současnosti
na vrcholu své „módní vlny“. Cílí na generaci geeků, čtenářů komiksů, hráčů
počítačových her, fanoušků velkých, efektních, popkornových filmů, tzv.
blockbusterů. Těm jsou marvelovské filmy ušity doslova „na míru“. Plné vtipných
popkulturních hlášek a narážek, odkazů na další části tohoto univerza vzbuzují
ve svých divácích zájem o fanouškovství.
Pojem „transmediální
vyprávění“ je Henrym Jenkinsem definován jako proces, kdy jsou části fikce
rozptýleny do různých mediálních kanálů. V případě studia Marvel a jeho
hrdinů jde kromě výdělečné filmové výroby a základní komiksové produkce, z níž
filmoví hrdinové vycházejí, o další, v současnosti populární oblasti mediální
produkce. Superhrdiny z této stáje nalezneme na obalech počítačových her,
které však, pravda, často působí jako přepis děje z filmového plátna. A
jelikož mnohé z oněch populárních kinematografických děl často kolísá na
hraně mezi transmediálním vyprávěním a adaptací (marvelovské filmy jako
zápletku často používají komiksový předobraz, který však dále rozvíjejí),
abychom mohli s čistým svědomím mluvit o naraci napříč médii, musíme
zmínit nově se otevírající televizní produkci studia.
Agents of S.H.I.E.L.D.
Hranice tohoto univerza jsou
totiž nově rozšiřovány televizním seriálem Agent’s of S.H.I.E.L.D., pod nímž je
podepsán režisér a scénárista Avengers (ale mj. i seriálů Firefly a Buffy,
přemožitelka upírů) Joss Whedon, v němž se sice nesetkáváme s oblíbenými
superhrdiny známými z kina, ale s „agentským podhoubím“ organizace
S.H.I.E.L.D., které v příbězích hraje, často nespravedlivě, pouze druhé
housle.
Podle nedávných informací se
fanoušci komiksových hrdinů dočkají i hned několika marvelem produkovaných
minisérií vytvořených speciálně pro platformu „internetové televize“ netflix.
V současnosti si
premiéru odbývá pokračování osudů superhrdiny Thora, které jen během prvního víkendu
svého promítání vydělalo přes 300 milionů dolarů. Všechno tak nasvědčuje tomu,
že franšízu studia Marvel v nejbližší budoucnosti jen tak něco nezastaví.
The loan offering of 2% of the rate is very interesting in which I found Pedro Loan to offer an original and quick loan procedure ever, because since I submitted a request for a loan to Pedro and his guaranteed company in New York, I managed to manage my job and settle other financial needs , Pedro and his guaranteed company offer me a loan at the rate of 2% of 2 million euros for my starting job and I'm so proud to announce that Pedro Loan is the best place to acquire any kind for any kind of loans.
ReplyDeleteContact Pedro Mail: Pedroloanss@gmail.com