Dlouhý den
v práci, úkolů až nad hlavu a šéf vás neustále otravuje s deadliny?
Co na chvilku vydechnout, dát nohy nahoru a pustit si jedno z videí Sh*t Bosses Say?
Mem Sh*t People Say pracuje se stereotypy
v jednání a mluvě sociálních, etnických nebo genderových skupin a jeho
původ můžeme hledat na sociální síti Twitter, kde během dvou let vzniklo
několik účtů, které si za krátký čas získaly tisíce následovníků. Jedním z prvních[1]
byl ShitMyDadSays Justina Halperna[2],
který zde od poloviny roku 2009 publikuje kontroverzní a nelichotivé výroky
svého dnes 77letého otce. Halpern má v současné době přes 3 miliony
následovníků.
Sh*t Girls Say pracuje s řadou klišé,
která jsou veřejností spojována s chováním mladých dívek a žen. Na YouTube
se tato série dostala už v prosinci stejného roku, kde první díl během
týdne shlédlo více než 4 miliony uživatelů. Tato videa ale spustila i vlnu negativních
reakcí – v The Globe and Mail byl například uveřejněn článek kanadské
fejetonistky Lynn Crosbie[5],
která byla přesvědčena, že není dobré smát se slabostem někoho jiného. Odpovědí
budiž video Sh*t Canadians Say.
Pokud se člověk
neorientuje ve světovém kontextu vzniku memu Sh*t People Say, nevadí, protože se
zcela jistě už setkal s českou mutací tohoto fenoménu v podobě tvorby
dua ViralBrothers[6].
Erik Meldik a Čeněk Stýblo si z veselých videí udělali vzkvétající byznys
využívající virální marketingovou strategii. Jejich tvorba se neomezuje pouze
na sérii ‚Debilní kecy …‘, která je ale bezesporu jejich nejznámější a dostala
je na vrchol.
Proces vzniku videí
této dvojice je bezesporu příkladem kolektivní inteligence. Fáze brainstormingu
je doplněna o spolupráci s lidmi na Facebooku, kteří jim píší hlášky, jež
si oni sami spojují s konkrétním tématem.[7]
Na tyto videa také
navazují další kreativci svými výtvory, některé jsou propracovanější, jiné
méně. Co ale mají společného je, že se vždy nějaký uživatel v diskusi pod
příspěvkem vyjadřuje k neoriginalitě tématu a vykrádání ‚nápadu‘ ViralBrothers.
Po přečtení tohoto článku je zřejmé, že nelze nikomu připsat výlučné
vlastnictví tohoto memu, který se navíc do České Republiky dostal až s minimálně
ročním zpožděním. Současně lze při komparaci videí ViralBrothers a původních ShitGirlsSay
najít nápadně mnoho shodných scén. Porovnejte!
Fakt, že toto téma je fenoménem,
podporuje například další Halpernova tvorba[8] –
vydal několik knih s titulem Sh*t My Dad Says a svůj velký sen si splnil
v roce 2010 natočením první řady seriálu stejnojmenného seriálu, který se
ale bohužel dalšího pokračování nedočkal. Nápad se rozšířil i daleko za hranice
internetové komunikace a možnosti jeho využití rozhodně nekončí.
Proč jsou ale tato
videa tak oblíbená?
Tato videa, ačkoli
pracují se stereotypy i předsudky v jednání konkrétních sociálních skupin,
si nekladou za cíl urazit, naopak, jejich hlavní funkcí je především pobavit. Funguje
to, protože to, co předávájí, je pravda[9] . Důležitým
znakem těchto videí je parodie a značná míra nadsázky – v praxi to můžeme
pozorovat například v obsazení hlavních rolí, kdy dívčí role hraje chlapec
s parukou, blondýnku černoška, zvířata mluví nebo jsou protikladné hlášky
poskládané za sebe, aby vtip vyzněl ještě vtipněji, přes to se v nich ale
člověk najde. Dnes už snad neexistuje skupina, které by ještě někdo nevěnoval
video Sh*t People Say.
[1] https://twitter.com/shitmydadsays
[2] https://twitter.com/shitmydadsays
[3] https://twitter.com/shitgirlssay
[4] http://knowyourmeme.com/memes/shit-people-say
[5] http://www.theglobeandmail.com/arts/why-are-we-laughing-at-girls-in-the-twitter-verse/article4181842/
[6] http://www.viralbrothers.cz/
[7] http://www.showjanakrause.cz/videoarchiv/119-show/#video-all
[8] http://www.amazon.com/Justin-Halpern/e/B003YUDI3E
[9] http://www.policymic.com/articles/3481/why-millennials-love-viral-shit-people-say-youtube-videos
No comments:
Post a Comment