Internet je prostředí s velkým
potenciálem pro shromažďování neuvěřitelného množství informací a to především díky
vzájemné spolupráci mezi lidmi. Jednou z nejcennějších charakteristik internetu
je interaktivita, tedy možnost všech lidí podílet se na vytváření obsahů – doplňovat je, upravovat a vytvářet tak
celistvější a komplexnější informace. Odborníci tak mluví o kolektivní
inteligenci, která v podstatě vychází z myšlenky českého úsloví „Více
hlav víc ví.“, jedná se o schopnost skupiny vymyslet lepší řešení nebo
shromáždit větší množství relevantních informací než by byl schopen sám
jednotlivec.
Jako jedna z prvních webových stránek,
která asi každého k tomuto tématu napadne je Wikipedie. To je snad nejjasnější
příklad toho, jak je možné kolektivně shromažďovat informace. Články na Wikipedii
se rychle mění, každý má totiž možnost přispívat svou trochou do mlýna a
informace tak aktualizovat a rozšiřovat. Nezapomenu, jak moc mne překvapilo,
když v roce 2011 spadlo ruské letadlo s českými hokejisty na palubě.
Informace byla čerstvou novinkou, ale během chvíle někdo stačil doplnit na
Wikipedii v článku věnujícímu se Karlu Rachůnkovi den a příčinu smrti.
Nechci ale v tomto článku
mluvit o Wikipedii. Lidé se rychle naučili využívat internet i pro skupinové a
týmové aktivity. Začala růst poptávka po prostředí, v němž bude možné
sdílet informace s určitou skupinou lidí a vytvářet tak vlastně „skupinovou“
inteligenci.
Jako jedna z prvních webových
stránek, kterou využívali především žáci a studenti, byla stránka Spoluzaci.cz. Ta nejenomže umožňovala
navázat kontakt se svými současnými či bývalými spolužáky, ale především ji stávající
žáci využívali ke sdílení souborů. Byl to skvělý nástroj pro studenty, jak si rozvrhnout
práci a vzájemně si poskytnout studijní materiály - zkrátka Pepa udělá výpisky
z první kapitoly a Jana zase z druhé a zpracované části si poskytnou
navzájem. Dohromady tak shromáždí mnohem více informací během kratší doby a z
různých úhlů pohledu než by byl schopen jednotlivec sám a dokáží se na test
nebo zkoušku připravit efektivněji.
Postupně ale sláva tohoto webu
začala upadat a pozornost se přesunula k Facebooku. Ten kromě vlastního
profilu a přidání přátel také umožňuje vytvoření určité skupiny. Nejen
studenti, ale i další zájmové skupiny, se tak začali sdružovat na Facebooku,
kde bylo sdílení souborů, fotek a videí pohodlnější a přehlednější. Bylo možné
vytvářet události, položit ostatním otázku a lépe sledovat, kdy kdo danou věc
okomentoval apod. Členové skupiny tak mohou snadno sdílet své znalosti, názory
a domněnky a diskutovat je s ostatními a Facebook je tak místem, kde kolektivní
inteligence má své místo.
Z tohoto pohledu je velmi zajímavý koncept Google Docs, který je narozdíl od Spolužáků a
Facebooku více organizačním a pracovním nástrojem. Umožňuje vytvářet a
upravovat dokumenty ve spolupráci s přizvanými uživateli online a to
dokonce ve stejném čase. Nemusíte si nic instalovat do počítače, vše
funguje jednoduše pouze za použití vašeho internetového prohlížeče. Je možné
vytvářet dokumenty, jako jsme zvyklí vytvářet ve Wordu, PowerPointu nebo Excelu
a pokud povolíme přístup i dalším lidem, ti pak mohou obsah dokumentů libovolně
upravovat. Tento nástroj se tak hodí pro spolupráci lidí v týmu, kteří
tímto způsobem mohou sdílet celou složku dokumentů a mají možnost sami do nich
zasahovat – jeden vytvoří první verzi a další ji mohou doplňovat a upravovat a
může tak nakonec vzniknout propracovanější a ucelenější výsledek. Provedené změny
je rovněž možné sledovat, Google Docs uchovává historii změn a tak je možné vidět,
kdo kdy co upravil. Všechny dokumenty zde vytvořené, je možné také poslat
někomu emailem nebo uložit v řadě formátů do vašeho počítače. Jde o jednoduchý
nástroj pro tým lidí, kteří potřebují společně tvořit a pracovat a mít neustále
přehled o tom, k jakým změnám v dokumentech došlo apod.
Podobným nástrojem pro sdílení
dokumentů je i Dropbox. Oproti Google Docs ovšem nezaznamenává provedené změny
v dokumentech. Pro samotné sdílení je ovšem dostačující. Lidé ho také často
používají jako místo, kam ukládají výtvory své společné práce. I Dropbox je
tedy místem, kde lidé spolupracují, kam ukládají potřebné informace k danému
projektu, kam přídávají vlastní verze řešení, sdílejí je s ostatními a
mají možnost je upravovat. Vytvářejí tak v rámci skupiny co
nejkomplexnější a nejvhodnější řešení.
Posledním nástrojem pro vzájemnou
spolupráci, o kterém se zmíním, je tzv. Basecamp, což je webová aplikace vhodná pro ty, kteří
potřebují řídit nějaký projekt a spolupracovat na jeho řešení. Umožňuje
rozvrhnout si jednotlivé činnosti s dalšími uživateli a vzájemně si
vyměňovat připomínky pomocí zpráv. Taková komunikace je dle řady uživatelů
mnohem efektivnější a pohodlnější než pomocí emailů, protože na jednom místě se
udržuje celá historie komunikace a není tak potřeba dohledávat jednotlivé
emaily zvlášť a přeposílat je. Nemůže se tak ani stát, že někdo z komunikace
omylem vypadne apod. Basecamp umožňuje vytvářet To-Do listy, sdílet dokumenty
nebo třeba sledovat čas, jaký stráví jednotliví lidé na konkrétních částech
projektu. Je nástrojem pro týmové řešení určitého projektu. Na rozdíl od
předchozích možností už je ovšem zpoplatněný.
Je vidět, že lidé mají zájem o
to, jak co nejjednodušeji sdílet svou práci tak, aby i ostatní měli jednoduchou
možnost ji komentovat, upravovat a přidávat k ní vlastní podněty a
komentáře. Internet nejenže umožňuje vytvářet kolektivní inteligenci obecně ve
smyslu, že umožňuje lidem sbírat nepřeberné množství informací a zároveň na ně
reagovat a měnit je dle vlastní zkušenosti a znalostí. Umožňuje zároveň lepší
spolupráci mezi menšími skupinami lidí, kteří tak vytvářejí jakousi „skupinovou“
inteligenci v oblasti jejich zájmu – ať už jsou to spolužáci ve škole,
kteří sbírají podklady pro studium nebo spolupracují na seminární práci v týmu,
či kolegové v práci pracující na společném projektu. Webové stránky a aplikace, které toto umožňují, jsou tak dle mého názoru oblastí, v níž do budoucna můžeme čekat zajímavé posuny.
Martina Sedláčková
No comments:
Post a Comment