Za vytvořením článku stojí trojice autorů – Korejec Young
Min Baek (Soul National University), Polka Magdalena Wojcieszak (IE University)
a Američan Michael X. Delli Carpiny (University of Pennsylvania). Nejzkušenější
z této trojice výzkumníků je profesor Carpini, který se věnuje výzkumu
vlivu amerických občanů na politiku země a také problematice masmédií. Výzkumy
profesorky Magdaleny Wojcieszak se zabývají především politickou komunikací, veřejné
mínění a jeho ovlivňování masmédii. Nejmladší spoluautor Young Min Baek se
zaměřuje především na komunikační studia – zkoumá povahu a strukturu jejich
komunikace.
Autoři si ve svém výzkumu stanovily za cíl porovnat online a
offline deliberace v americké společnosti a zkoumat především jejich
účastníky, motivaci vzniku, proces samotný a jeho výsledky. Slovo deliberace
vysvětlujíc jako „veřejnou diskuzi nad sociopolitickými tématy, která je
otevřena každému, jehož se probírané téma dotýká“. Sami autoři však přiznávají,
že v obou typech komunikace je dosažení otevřenosti omezené – deliberace často
mívají elitářskou povahu a jsou nepřístupné lidem vyčleněným na základě rasy,
národnosti, pohlaví či příslušnosti k sociální třídě. Odborná veřejnost
vkládala velkou naději v příchod internetu, ovšem otázka nakolik přinesl
zlepšení situace, je značně diskutabilní.
Diskuze online |
Ačkoli byla provedena celá řada výzkumů zaměřených na online
a offline deliberaci, jak autoři podotýkají, jen minimum z nich se
zaměřilo na jejich vzájemnou komparaci. Tuto mezeru chtějí zaplnit právě Baek,
Carpiny a Wojcieszak. Výzkumné otázky, které si kladou, jsou následující – „Kolik
lidí se účastní online a offline deliberací?“, „Kdo jsou tito lidé a jaká je
jejich motivace k účasti?“, „Jak se jednotlivé deliberace liší?“ a „Mají online
a offline deliberace rozdílný dopad na občansko-politickou situaci v zemi?“.
Na internetu nelze
člověka soudit podle vzhledu
Online komunikace má některé nesporné výhody. Kromě toho, že
zpřístupňuje diskuzi mnohem širší skupině lidí, než je tomu v případě offline
debat, umožňuje každého jednoho člověka soudit výhradě na základě obsahu jeho
sdělení. Na rozdíl od offline debat tak internet odbourává předsudečné
stereotypní vnímání lidí na základě jejich vzhledu či neverbálního vystupování.
Další výraznou výhodou online komunikace je, že umožňuje
setkávání lidí, kteří sdílejí velmi specifický zájem. Zatímco offline
komunikace má tendenci se zabývat především aktuálními celospolečenskými
tématy, na internetu se mohou uživatelé shluknout okolo otázek, které jsou
významné jen pro úzkou skupinu lidí. Pozoruhodný je také fakt, že offline
rozmluvy vždy mají tendenci vést ke shodě a přijetí společného stanoviska, což
pro internetové debaty není typické, díky čemuž si po celou dobu zachovávají
větší názorovou rozmanitost.
Složení internetových
diskusních fór zůstává disproporční
Jak poznamenávají někteří výzkumníci, ačkoli teoreticky
internet nabízí možnost zapojit se do rozpravy každému, rozmanitost
diskutujících na online fórech se příliš neliší od offline skupin. To lze
vysvětlit rozdílnými možnostmi přístupu na internetu, prioritami využití
volného času, vzděláním a také ostychem vznikajícím sociální exkluzí, který si
její obětí přenášejí i do online světa. Skutečným rozsahem tohoto fenoménu se
dosud žádný výzkum nezabýval a autoři si jej kladou za cíl zmapovat ve svém
výzkumu.
Autoři pro
zodpovězení svých otázek využívají již existující výzkum
V roce 2003 proběhl rozsáhlý telefonický výzkum, který
na vzorku tisíce Američanů měřil míru participace na deliberativních rozpravách
a jejich výsledky. Vzhledem k tomu, že publikum rozlišil na lidi, kteří se
účastnili online a kteří offline debat, přinesl výsledky relevantní pro trojici
autorů článku. Vzhledem k tomu, že výzkumníci se nezabývali komparací výsledků
online a offline deliberací, lze z již existujících dat vyvodit odlišné
závěry.
Diskuze z očí do očí |
25% lidí na otázku, zda se v poslední době zúčastnili
nějaké offline rozpravy o společensky významném tématu odpovědělo kladně, v případě
offline rozpravy odpověděly kladně jen 4% lidí. Skupina respondentů, kteří se
zúčastnili obou rozprav, byla tázána na každou otázku dvakrát, proto
nezkreslují výsledky komparace online a offline deliberace.
Po první otázce následovala skupina otázek na osobní
charakteristiku (rasa, věk, vzdělání aj.). Dále byli respondenti tázáni na
důvod, proč se rozpravy účastnili (různé důvody, u každé sémantický
diferenciál) a jejich emociální reakce na rozpravu (sémantický diferenciál u
jednotlivých emocí). Dále jim byl položen dotaz, nakolik vnímali účastníky
debaty jako rozmanité a co podle nich byly její hlavní funkce (znovu sémantický
diferenciál). Závěrem výzkumníci položili otázky zjišťující, zda výsledkem
debaty byla shoda na společném budoucím kroku a zda se na něm sami respondenti podíleli.
Výzkum vyvrátil celou
řadu nadějí vkládaných v online komunikaci
Ačkoli lidé debatující online byli ve výrazné menšině, ve
skupině mladých bílých zaměstnaných mužů byla účast v online rozpravě o
něco pravděpodobnější než účast v offline rozpravě. Průměrná charakteristika
účastníka internetové deliberace ve srovnání s účastníkem offline
deliberace není nijak lichotivá – ukázalo se, že je méně vzdělaný, méně
tolerantní, méně se zajímá o politiku a efektivita online debaty je obecně
nižší.
Jako nejčastější důvod účasti v debatě uvedli
respondenti dopad probíraného tématu na své okolí, dále to, že účast v diskuzi
považují za svou občanskou povinnost a třetí nejčastější odpovědí byl dopad
tématu na respondenta samotného. Účastníci offline deliberací častěji uváděli
jako důvod občanskou povinnost a dopad na okolí, účastníci online deliberací
zase vlastní zájem o téma a dopad tématu na ně.
Co se týká vnímání rozmanitosti účastníků rozpravy, pak je u
obou skupin obdobná. Účastníci online i offline komunikace nejčastěji uvedli,
že jejich skupina byla nejrozmanitější z hlediska (v tomto pořadí) věku,
pohlaví, příjmu a rasy. Výrazně rozdílnější je ovšem prožívání emocí. Účastníci
offline rozmluv častěji prožívali entusiasmus (na stupnici 1-10 v průměru 6,59
oproti 4,70) a pochopení pro ostatní názory (6,20 proti 5,26). Pro účastníky
offline deliberací je naopak typičtější hněv (3,48 proti 2,77).
Zároveň se ukazuje, že i funkce deliberace se liší v závislosti
na tom, zda probíhá online či offline. Ve všech čtyřech funkcích (obohacení
vědomostí, hledání shody, mobilizace k akci a výměna rozdílných názorů)
získala na škále důležitosti vyšší hodnocení offline komunikace. Zdá se tak, že
jí lidé prostě přikládají větší význam.
Offline komunikace zvítězila také v otázce dosažení shody
a vytvoření akce. Shody bylo dosaženo výrazně častěji právě v komunikaci z očí
do očí (49% proti 17%) a s více než trojnásobnou pravidelností ji
následovala akce (aritmetickým průměrem součtu možností 1=ano a 0=ne vznikl
výsledek 0,30 proti 0,1).
Jak chápat výsledky
výzkumu?
Teoretici se dosud neshodli na tom, jak vnímat příchod
online deliberace. Jejich názory nejsou jen různé, ale často vyloženě
protichůdné. Zatímco někteří tvrdí, že online svět přináší možnost účastnit se
deliberace nezávisle na svém společenském postavení, jiní online deliberaci
zavrhují a tvrdí, že přináší jen úpadek.
Rozdíly závisející na pohlaví, rase, příslušnosti k sociální
skupině atp. jsou znatelné i na složení internetového publika. Výrazně se na
tom však podílí fakt, že různí lidé mají s různou pravděpodobností přístup
na internet, ovšem deliberace samotná už v online světě opravdu může být
více nezaujatá a neovlivněná předsudky než v případě komunikace z očí
do očí. Pozoruhodným faktem je také to, že lidé účastnící se
deliberací mívají mnohem vyhraněnější a extremističtější názory než většinová
společnost. Je zapotřebí podniknout další výzkumy, abychom zjistili důvod –
tito lidé se buď mohou účastnit deliberací proto, že mají extremistické názory,
nebo naopak může k ostrému vyhranění jejich názorů dojít až důsledkem
deliberací.
Lidé na internetu hovoří o všem - třeba o tom, že by spolucestující v tramvaji klidně pacifikovali střelbou. |
Přestože by se snad podle výsledků výzkumu mohlo zdát, že
internetová deliberace je méně efektivní než ta osobní, podobný závěr by byl unáhlený.
Výzkum byl založen na pouhém tázání se samotných účastníků na jejich vlastní
názor, což ne vždy přináší zcela objektivní výsledky. Také si je zapotřebí
uvědomit, že internetová komunikace (a právě proto je spojena s negativnějšími
emocemi) nevede k takové autocenzuře jako ta osobní. Výsadní pozice
internetu tak je přinejmenším v tom, že přináší širší škálu názorů
zaměřující se na větší množství témat.
Lze článek převést do
českého prostředí?
Internetová komunikace v jednotlivých zemích vyjevuje
velice podobné rysy. Její specifika jsou totiž způsobena především samotnou
povahou internetu jako média. V tomto ohledu je nejvýznamnějším patrně
fakt, že internet je prvním médiem v historii lidstva, který umožňuje
oboustrannou neosobní komunikaci dvou zcela cizích lidí, kteří se v životě
neviděli. Tento fakt vytváří prostředí natolik specifické, že to samozřejmě má
zásadní dopad na povahu komunikace.
Z hlediska zkoumání deliberace nacházíme mezi Českou
republikou a USA poměrně zásadní rozdíly. V obou zemích vnímá veřejnost
jako skutečně zásadní jiné problémy, Česká republika nemá systém dvou stran a
voliči tedy nejsou tak striktně vyhranění, rasová segregace zdaleka nezasahuje
tak širokou skupinu lidí ve Spojených státech a mnoho dalšího. Pokud však
vezmeme v potaz, jak obecný průzkum byl, lze předpokládat, že jeho závěry
jsou z velké části platné i pro české prostředí.
Ladislav Zibura
Ladislav Zibura
No comments:
Post a Comment