Koho si predstavujeme, že nás na Twitteri počúva? A kto tak naozaj aj robí?
Vzťah užívateľov
sociálnych sietí a publika, naše predstavy o našich
pozorovateľoch, fanúšikoch, priateľoch. Pre koho vlastne píšeme
na internete? A počúva nás vôbec niekto? A chceme vôbec, aby nás
počúvali? Pri spracovaní tejto témy som si uvedomil, ako málo
premýšľam(e) nad publikom, pre ktoré píšem(e) na sociálnych
médiách. Výskumu na túto tému sa ujali dve výskumníčky, ktoré
sa zameriavajú na mládež a jej správanie na internete.
Alice E. Marwick
Marwick
absolvovala bakalárske štúdium na Wellesley Collage, magisterské
štúdium na University of Washington a doktorát si robí na New
York University, na oddelení médií a kultúry. Taktiež je
výskumníčkou v Berkman Center at Harvard, kde sa špecializuje na
výskum mládeže a jej používanie internetu.
Danah Boyd
Boyd
je výskumníčkou Microsoftu a odbornou asistentkou na Harvad
University. Prešla si viacerými prestížnymi školami ako Brown
University, MIT Media Lab alebo Berkeley. Zameriava sa hlavne na
mládež a ich vzťahy, identitu a kultúru na sociálnych sieťach.
V roku 2009 bola vyhlásená za jednu z najvplyvnejších žien vo
svete technológií.
Užívatelia
Pri
bežnej komunikácií z očí do očí, sa prispôsobujeme osobe, s
ktorou komunikujeme. Volíme iný slovník, inú sebaprezentáciu.
Rozlišujeme rozhovory s priateľmi v bare, večeru s rodinou alebo
pracovný pohovor. Rovnaké pravidlá platia aj pri on-line
komunikácií. Väčšina užívateľov internetu, či už sú to
blogy, emailová komunikácia alebo sociálne siete dbá na spôsob
komunikácie a má určitý zmysel pre publikum.
Predstava o publiku
Interpersonálna
komunikácia jasne definuje, s kým komunikujeme. Sú to ľudia, na
ktorých sa pozeráme a sú okolo nás. Na internete tieto hranice
odpadávajú. Publikum nie je oddelené a môžme ho nazvať
neobmedzeným. Ale užívatelia sa často správajú tak, ako keby
malo hranice. Pre zlepšenie našej komunikácie by sme mali svoje
publikum viac špecifikovať, aby sme mohli zvoliť vhodný štýl a
jazyk našej prezentácie. Môže sa totiž stať, že predstavy o
našom publiku sú úplne odlišné od reality.
Príkladom
môže byť osobná
webstránka alebo profil.
Prezentácia samých seba na internete býva veľmi limitovaná.
Môžme ju označiť
akovysoko kontrolovanú
sebaprezentáciu
pri optimálnych podmienkach. Kladieme veľký dôraz na to, čo
publikujeme, napríklad gramatické chyby uberajú na našom statuse.
Naopak, zdieľanie populárnych virálnych
obsahov môže zvyšovať záujem o našu osobu.
Čo by ste (už)
mali vedieť o Twitteri
Twitter
je mikroblogovacia sociálna sieť. Vznikla v roku 2006, avšak
masovo sa rozšírila až medzi rokmi 2008-09. Na Twitter sa dodnes
zaregistrovalo okolo miliardy užívateľov, aktívna je ale len
štvrtina z nich. Sociálna sieť Twitter bola pôvodne vynájdená
pre používanie cez mobilné telefóny a mala ľudí viesť k tomu,
aby sa vyjadrovali stručne. Obsah vašej správy, tweetu, je preto
limitovaný na 140 znakov. Pri písaní tweetu odpovedáte na otázku
"Čo sa deje?" Okruh ľudí okolo vás je rozdelený na
tých, ktorých "sledujete vy" (following) a tých, ktorý
"sledujú vás" (followers).
Twitter a publikum
Pokiaľ
nemáte privátny účet na Twitteri, všetok obsah, ktorý
publikujete je verejný, výnimku tvoria osobné správy, tzv. direct
messages (DMs). Môžme teda povedať, že "verejnosť" je
jednou z jeho hlavných čŕt. Zásah vašich tweetov znásobuje aj
funkcia retweet – používatelia prepošlú ďalej vaše tweety, v
ktorých vám môžu, ale nemusia označiť ako zdroj. Ako dobrý
príklad poslúži porovnanie s najrozšírenejšou sociálnou sieťou
Facebook. Na Facebooku označujeme svoje publikum ako priateľov,
ktorým schvaľujeme, čo z našich príspevkov uvidia. Na Twitteri
môže váš príspevok vidieť prakticky ktokoľvek. Vyberáte si
len, koho budete sledovať vy. Zaujímavý je aj nepomer ľudí,
ktorých sledujeme, a ktorí sledujú nás.
Výskum
Výskum
bol zameraný na užívateľov Twitteru,
na obsah, ktorý na svojich profiloch publikujú a na ich publikum.
Marwick a Boyd sa priamo
pýtali užívateľov. Buď ich followerov alebo vybraných vplyvných
užívateľov Twitteru.
Všetky účty boli verejné, ale mená účtov sú zverejnené len
pri vplyvných užívateľoch.
- Koho si predstavujete, že číta vaše tweety?
- Pre koho tweetujete?
- Čo pre vás znamená byť autentický?
- O čom by ste netweetovali? Ktoré témy sa nehodia na Twitter?
Prieskumu
sa zúčastnilo s 226 odpoveďami 181 užívateľov Twitteru.
Pre koho teda
tweetujeme?
Užívatelia
sa pri tejto odpovedi delili na dve skupiny. Tí s nižším počtom
followerov hovorili väčšinou o priateľoch, niektorí spomínali
samých seba. Prispievanie na sociálnu sieť je pre nich niečo ako
denník, osobný priestor. Druhá skupina, s veľkým počtom
followerov, ktorí sa zvyknú označovať ako mikro-celebrity,
hovorili o fanúšikoch. Tí si vytvárajú osobný branding, v prvom
rade im ide o sebaprezentáciu. Ich tweetovanie má určitú taktiku
a stratégiu, snažia sa udržať si svoje publikum. Niekedy je možné
naraziť aj na "ideológiu publicity", keď sa užívatelia
snažia zverejniť hocičo, len aby pritiahli pozornosť.
-Odhadujem,
že tweetujem pre svojich priateľov, fanúšikov... a rozprávam sa
sám so sebou.
-Pre
seba. Je to MÔJ Twitter účet a preto je väčšinou o mne.
Čo
sa týka adresnosti, môžeme porovnať Twitter s e-mailom, pri
ktorom vyplňujeme „kolonku“ "pre", zakiaľ tweety sú
prístupné pre všetkých. E-mail je vo väčšine prípadov
súkromný a tweet verejný.
Ideálnym
príjemcom tweetov je osoba, ktorá je podobná im.
-Pri
tweetovaní si predstavujem miestnosť plnú priateľov. Ľudí,
ktorí čítajú moje tweety si predstavujem ako seba.
-Padmasree:
Väčšinou si predstavujem pri tweetovaní komunitu.
Spôsob a príprava našej komunikácie vychádza z toho, ako ciele
chceme dosiahnuť. Či používame Twitter ako médium na šírenie
správ, marketingový kanál, denník alebo sociálnu platformu.
Riadenie rôznorodého
publika
Ako
pri mnohých iných sociálnych sieťach, aj Twitter prináša
fenomén "kontext kolaps". Ide o premiešavanie rôznych
druhov publika. Naše príspevky môžu sledovať naši priatelia,
rodina, kolegovia alebo úplne cudzí ľudia. Narážame na problém,
ako zvoliť našu komunikáciu. Jedným zo súčasných riešení je
zakladanie viacerých účtov, vytváranie prezývok alebo zakladanie
"fake" účtov, na zakrytie pravej identity. Užívatelia
následne rozdeľujú svoje publikum na viaceré časti a zvolia pre
ne rôzne stratégie. Stávajú sa z nás herci, ktorí si ušijú na
mieru svoje správanie na základe publika. Vytvárame si svoj
priestor "pred oponou" (správanie na verejnosti, v práci)
a "za oponou" (správanie doma, medzi priateľmi).
Faktory, ktoré ovplyvňujú naše správanie závisia hlavne od
publika – na priateľských väzbách, rôznom spoločenskom
statuse alebo rozdielnej národnosti či rase. Pri bežných
stretnutiach nemáme problém, tieto faktory rozoznávať. Ak s ich
rozoznávaním nastane problém, môže vznikať napätie. Napríklad
Afroamerický občiansky aktivista Stokely Carmichael, ktorý bojoval
za práva černochov volil iné vyjadrovanie pri prejavoch pre
černochov a iné pre belochov. Pri vystúpeniach v televízií alebo
rozhlase si ale musel vybrať jeden z rétorických prejavov a
počítať s následkami u jednej alebo druhej strany.
V
súčasnej rôznorodej spoločnosti preto často politici a celebrity
volia určitú neutralitu vo vyjadreniach. To ale tiež prináša
problémy. Príkladom môže byť speváčka Madonna, ktorej image
mohol byť vnímaný v jednom smere ako feministický a v druhom ako
sexuálny.
Sme dôveryhodný?
Očakávané
publikum ovplyvňuje to, ako ľudia tweetujú. Hlavným parametrom
pri výbere tweetov je autenticita. Nie je možné, aby sme
komunikovali cez viaceré účty a pritom boli autentický. Ak niečo
autentické je, naopak niečo iné byť nemôže. Sme viac autentický
ako členovia pracovného tímu alebo ako spoluhráči na futbale? O
našej dôveryhodnosti rozhodujú osoby, ktoré nás sledujú.
Napríklad fashionbloger, sa so svojím aktuálnym trendovým
prehľadom o móde môže zdať pre jednu skupinu zaujímavý, pre
druhú, ktorá ide rada "proti prúdu", zase nevhodným. K
vyriešeniu problému autenticity by nám mali pomôcť seba-cenzúru
a rovnováha.
Samocenzúra
Sú
témy, ktoré užívatelia Twitteru považujú za nevhodné. Pri
predstave o publiku, do ktorého patrí rodina, priatelia, kolegovia
a v podstate všetci užívatelia označili za nie príliš vhodné
kontroverzné témy a príliš osobnú tematiku. Zaradili sem aj
osobné vzťahy, vzťahy na pracovisku a citlivé témy, ktoré môžu
poškodiť ostatných. Objavil sa aj názor, že Twitter je sociálna
sieť pre "profesionálov" a osobné vzťahy a problémy v
rodine patria na Facebook alebo blogy. Z týchto tém je potom možné
vydedukovať "nočnú moru" užívateľov a to
najcitlivejšie publikum, ktoré pozostáva z rodičov, partnera a
šéfa.
Kúpeľňové
aktivity, romantika vo vzťahu, ohováranie zamestnávateľa
.-Nič
príliš osobné. Príliš veľa informácií o sebe/ostatných.
Okruhy ako náboženstvo, politika a šport.
Rovnováha
Pre užívateľov, ktorí sa snažia vybudovať si svoje publikum je
potrebná rovnováha medzi osobnou dôveryhodnosťou a očakávaniami
publika, ktoré treba monitorovať. Treba zvoliť správny pomer
medzi informovaním o svojom osobnom a profesionálnom živote.
Soraya Darabi sa vyjadrila, že sa neustále uvedomuje svojich
followerov. Vie, že sa zaujímajú o médiá a marketing, ale stále
sa snaží prispievať aj o jej záujmoch, o hudbe. Primárne ju
sledujú kvôli marketingu, ale vie, že ich sekundárny záujem môže
byť hudba. Oplatí sa tiež vedieť, koľko príspevkov vašim
followerom vyhovuje. Soraya získava kritiku od svojich priateľov,
ktorí jej poskytujú spätnú väzbu na príspevky.
-Pre
mňa je dôveryhodné, keď sa správam ako človek. Tweety sú mix
všetkého. Píšem o dobrom, zlom, súkromnom aj pracovnom.
-Mix
pracovného a osobného života je zaujímavý. Súhlasím, že to
vytvára dôveryhodnosť, ale niektorí to považujú za otravné.
Záujmové
publikum
Publikum
na Twitteri už nie je to tradičné, ktoré sedí pred televízorom
alebo v divadle. Ani
očakávané publikum, ktoré si predstavuje spisovateľ pri písaní
knihy. Publikum na
sociálnych sieťach je kombináciou tradičných foriem publika.
Spisovateľskému sa podobá v tom, že sa autor internetových
príspevkov určitým spôsobom snaží trafiť do vkusu očakávaného
publika, prispôsobuje sa
mu. Spoločným znakom
televízneho a záujmového publika je jeho rôznorodosť a množstvo
potenciálnych a reálnych divákov. Oproti televíznemu má záujmové
publikum určitú konkrétnu identitu, ktorá sa skrýva za profilmi
užívateľov a môžeme v nej nájsť rôzne prepojenia. Užívatelia
Twitteru sa zameriavajú konkrétne na svojich followerov a upravujú
informácie na základe toho, kto ich počúva.
Záver
Učíme sa, ako oddeľovať súkromné a pracovné príspevky, ako sa
vysporiadať so statusom mikro-celebrity a udržať záujem publika.
Avšak Twitter zvýrazňuje niektoré rozpory. Na jednej strane,
sociálna sieť pre osobnú interakciu, na druhej strane kritika za
zdieľanie pocitov, ktoré môžu potláčať interakcie. Podobne
túžba mať fanúšikov a osobnú značku je protichodná so
sebavyjadrením a dôvernými vzťahmi. Záujmové publikum vytvára
nové možnosti pre medziľudské vzťahy, a tiež priestor na vznik
konfliktov.
No comments:
Post a Comment