Povod nebo socializace, která je žádaná
Suen de Andrade e Silva: Social play or social cheating? Another
face of sociability in social network games. Publikované v časopisu
First Monday.
Český
překlad:
Společenské hraní nebo společenské
podvádění? Jiný význam socializace v sociálních síťových
hrách.
Autorka této studie graduovala na
Ultrechtské univerzitě v roce 2013 v oboru Mediální studia. Za
její specializaci bychom mohli považovat digitální hry a jejich
vliv na sociální, ekonomické a kulturní aspekty na život
uživatelů a společnosti. Podle bibliografie dané autorky můžeme
dojít k názoru, že se nejvíce věnuje socializačním hrám,
přičemž právě tento okruh témat jsem si vybral pro svůj
publicistický článek.
Studie, kterou jsem si dovolil
zpracovat si dává za úkol popsat a vysvětlit nově se objevujíc
trend v hrách na sociálních sítích. Než budu moci přejít k
samotnému zhodnocení celé práce, pokusím se čtenáře seznámit
s charakteristikou podobných her, respektive konkrétně se hrou The
Sims Social. Tato hra byla vydána v roce 2011 vydavatelským
gigantem Electronic Arts, který vsadil na model „životního
simulátoru“ známého ze série The Sims a na boom sociálních
sítích. Samotný základ hry je postaven na jakémsi simulátoru
života, Váš Sim, tedy hrdina nebo chcete-li Vy sám, v počítačové
hře chodí do práce, vydělává peníze, upravuje si byt a dochází
k interakci s jinými hrdiny jiných hráčů. Abyste svého hrdinu
vylepšili k obrazu svému musíte do něj investovat čas a postupně
plnit jeden úkol za druhým. Pokud se však setkáte s úkolem
(například pokud je časově omezený), kerý je nad Vaše síly,
můžete se rozhodnout zakoupit část obsahu za reálné peníze –
tedy předmět, který Vám pomůže daný úkol splnit. A právě z
dokupování obsahu, které ovšem není povinné, podobné hry
získávají peníze pro svá vydavetlství. Sbírání několika
druhů platidel a cenných předmětů, jejich „sklizeň“ i
několikrát za den a obchod s nimi ve hře, vede k velké aktivitě
velkého množství hráčů, kteří jsou praticky neustále online.
Tato hra v rámci sociální sítě
Facebook funguje jako jakési stmelovadlo lidí, přičemž
komunikace mezi „simsy“ je možná pouze pokud máte majitele
„simsů“ v přátelích. Pro splnění některých úkolů je
potřeba kooperovat s velkým množství „simsů“ a je tedy
nezbytné rozšířit okruh přátel, nebo investovat do hry skutečné
finanční prostředky.
Tento model, kdy část herního obsahu
je k dispozici až po značném postupu ve hře nebo za reálné
peníze se nazývá free-to-play business model a v mnohých
situacích je pro vydavetele doslova zlatým dolem, jen namátkou
můžu zmínit World of Tanks nebo World of Warplanes. Autorka článku
ovšem objevila velmi zajímavý efekt, které podobné hry mají v
rámci vysoce navštěvovaných sociálních sítích.
Tento efekt spočívá v možnostech
sociálního hraní a sociálních sítítch. Pokud vezmeme v potaz,
že existují sociální hry, které využívají sociálních
interakcích mezi jednotlivými hráči v rámci hry a finanční
obohacení vzniká dokupováním těžko přístupným obsahem, je
nasnadě zmínit možnost obejití systému – tedy kooperovat mimo
hru přímo na sociální síti. Právě sociální sítě ve
vytváření uzavřených skupin, které umožnují online komunikaci
s širokým dosahem jsou ve své podstatě hřebíčkem do rakve pro
hry s podobným systémem. A že tohle obejití systému doopravdy
exsituje dokazuje na existenci více než 200 skupin hráčů na
Facebooku, kde dochází k „výpomoci“ mezi hráči z celého
světa, přičemž některé tyto skupiny mají i několik tisíc
členů. Tyto skupiny pomáhají k výměně jednotlivých položek a
cenných platidel tak, že výměna začíná požadavkem napsaným
na zeď, na který hráči odpovídají nebo popřípadě rovnou
posílají požadovaný obnos. Touto výpomocí dochází k poměrně
velmi rychlému postupu ve hře, který obchází systém nastavený
samotnými vydavateli.
Hlavní otázkou analýzy, kterou nám
autorka předkládá je: zda-li se jedná o podvod či nikoliv.
Zajímavá je definice podvodu podle autorky studie, která čerpá z
hned několika odborných článků, tato definice vysvětluje podvod
jako získávání výhody jednoho hráče nad druhými, a tím
porušuje platné normy v sociální rovině. Tato definice tedy ve
své podstatě potrvzuje domněnku, že se v tomto případě o
podvod nejedná. Obohacení na základě spolupráce nedává jednomu
hráči výhodu nad druhým (díky rovnosti příležitosti zapojit
se do obchodu) a rozhodně nelze spolupráci mezi hráči označit za
porušení společenských norem. Tyto normy se překvapivě
vytvářejí v samotném procesu společenské spolupráce na
stránkách Facebooku, pokud totiž dojde k nějakému nekalému
jednání, hráč je z komunity vyloučen. Získávání iniciativy
hráčů zajímavě mění svět, který doteď ovládali vývojářské
firmy, respektive firmám přestává přicházet zisk z mikroplateb
za umožnění postuu ve hře a naopak tuto iniciativu přebírá
hráčská komunita. Stejně tak příjem z virálního marketingu ve
hře je značně omezen, protože komunikace ve hře neprobíhá přes
kanály navrhované hrou, ale v samotném rozhraní Facebooku.
Závěrem můžeme říci, že hráči
se de facto nedoupouští podvodu na sobě ani na vývojářích, jen
objevili trhlinu v systému, ve které mohou ušetřit kooperací
několik mikroplateb za otevření dalšího postupu ve hře. Podle
mého názoru leží v tomto případě chyba na vývojářích,
kteří s podobnou možností prostě nepočítali.
Pokud bych měl podobný formát zavést
do naší kotliny napadá mě očividný podvod jistých uživatelů,
kteří si vytvoří několik profilů na Facebooku, aby se zvýhodnil
při hraní online hry Farmaville, ovšem v tomto případě se
nejedná o podobný fenomén, protože dochází k obcházení daných
pravidel.
Zároveň bych tuto studii recenzoval
jako nedostatečnou z pohledu získávání údajů, samotný výzkum
se neopírá o žádné studie mapující reálné příklady, počty
a výzkumy, lze tedy usuzovat, že autorka si spoustu údajů
neověřila nebo nevěnoval výzkumu dostatečný prostor. Příklady
jsou sice jasně čitelné a dost pravděpodobně opravdu popisují
reálnou situaci na sociální síti, ovšem bez podložených údajů
je práce prakticky bezcenná.
Vypracoval: Tomáš Baierl
Zdroje:
Social play or social cheating? Another
face of sociability in social network games by Suen de Andrade e
Silva. First Monday, Volume 18, Number 7 - 1 July 2013
Dostupné z:
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4209/3711
doi:10.5210/fm.v18i7.4209
doi:10.5210/fm.v18i7.4209
No comments:
Post a Comment