Studií vzniklých v souvislosti s výzkumem
internetu existuje nespočet, stejně velké je i množství témat, která jsou
v této oblasti zmapovaná. Stále cennějšími se tedy ukazují být studie,
díky kterým je možné srovnávat jednotlivé regiony a oblasti. Do takové studie
se pustili i malajští vědci, kteří se rozhodli zmapovat, jak se chovají na síti
místní adolescenti a jaká je jejich motivace k využívání internetu. Ve studii s názvem „Exploring gender differences in
Malaysian urban adolescent Internet usage“ se zaměřili na adolescenty žijící ve
městech, protože přístup k internetu na venkově je v Malajsii velmi
omezený, dále se zaměřili na genderové rozdíly, které jsou na asijském
kontinentu ve většině oblastí života poměrně značné.
Co
se zkoumalo
Vzhledem k množství již zjištěných informací
z jiných regionů, nebylo těžké výzkum nasměrovat a sestavit hypotézy. Díky
výzkumům můžeme například tvrdit, že mezi populací jsou celosvětově
internetově gramotnější skupinou muži. Tento nepoměr platí i navzdory rovným
příležitostem, právům a rovnému přístupu ke zdroji internetu ve zkoumaných
regionech. Postupem let a různých výzkumů se ukázalo, že důvodem by mohlo být
to, že postoj k internetu, chování na něm a motivace k jeho užívání
se u žen a u mužů výrazně liší. Jaká je tedy motivace malajských adolescentů
k pobytu na síti?
Tento výzkum by měl být užitečný
rodičům, orgánům i školám jako vodítko, jak předcházet řadě nepříjemných vlivů
internetu na adolescenty, jak je informovat, na co se zaměřit a jak je uchránit
před on-line nebezpečím. Konečně, porozumění genderové nerovnosti
v přístupu a využívání internetu, může také osvětlit, proč existuje tak
malé množství ženských IT specialistek.
Průběh a metody výzkumu
Základní teorií využívanou ve
výzkumu je model U&G neboli Uses and Gratifications, což volně přeloženo do
češtiny znamená Užívání a Uspokojení. Podle této teorie si lidé vybírají média
prioritně podle toho, nakolik mohou uspokojit jejich aktuální potřebu.
V průběhu let a výzkumů tak vznikly tabulky s řadou obecně
přijímaných informací. Podle U&G tabulek např. existují čtyři nejvýraznější
motivace pro užívání internetu a to: zábava, přijímání informací, sociální
interakce a on-line nakupování.
Výzkum dále vychází
z inovace difúzní teorie. Tato inovace říká, že muži snáze a rychleji
přijímají nové technologie. I z historického hlediska měly inovace, nové
infrastruktury atd. sloužit především skupině elitních mužů, teprve potom masám
a tedy i ženám. Teorie vychází z toho, že šíření nových mediálních
technologií má tendenci odrážet majetkovou nerovnost ve společnosti. Tyto
novinky často míří na ženy, sociálně slabé, menšiny a obyvatele venkova až
v poslední řadě.
Už od počátku vzniku internetu
byla aktivita mužů na síti dvojnásobná oproti ženám, a to navzdory faktu, že
obě skupiny měly rovnou možnost přístupu. Tato nerovnost začala mizet
s rostoucí masovou popularitou internetu. Jen o dvě procenta méně žen než
mužů využívalo v USA internet v roce 2000. V Malajsii se podle
výzkumů ženy a muži „srovnali“ v roce 2005, tím došlo k výraznému
srovnání příležitostí obou pohlaví jako celku.
Na základě řady výsledků
podobných výzkumů z okolních regionů (např. z Číny), sestavili vědci
své hypotézy.
959 škol rozdalo v souladu
se všemi etickými kodexy připravené dotazníky svým žákům. Z celkového
počtu dotázaných se v městských školách našlo 56 jedinců, kteří internet
nikdy nepoužili. Dotazník byl založen na 5-bodové Likertově stupnici
v rozmezí od silně nesouhlasím po úplně souhlasím.
30 předpokládaných možných motivací
k použití internetu bylo rozděleno do šesti základních skupin a to:
pobavení, únik před realitou, sociální interakce, informace, produktové
informace/nákup a erotika.
Výsledky očekávané i překvapivé
Ukázalo se, že celkově je pro
malajské adolescenty nejsilnější motivací erotika, potom zábava, sociální
interakce, nakupování a až v nakonec sledování informací. Ohledně
dostupnosti či vlastnictví počítače se mezi pohlavími neprokázal rozdíl.
Ukázalo se, že dívky častěji využívají počítač doma či ve školách, zatímco
chlapci v kavárnách. Toto zjištění bylo možné předpokládat vzhledem
k tomu, že v asijských společnostech je chlapcům poskytována větší
volnost v pohybu mimo domov. Mužští adolescenti také tráví na internetu
více času a připojují se online častěji. Ukázalo se, že mezi pohlavími není rozdíl
v počtu let, kdy internet využívají, jsou tedy stejně uživatelsky zkušení.
Dívky jsou v užívání nejvíce motivovány sociální interakcí, nakupováním a
zjišťováním informací, zatímco chlapci erotikou a mají také větší tendenci být
na internetu závislí. Tato část výsledků se ukázala být zcela v souladu
s výsledky jiných výzkumů v asijské oblasti.
Překvapivým výsledkem bylo, navzdory
výsledkům jiných studií, že malajské dívky jsou ve stejné míře k užívání
internetu motivovány zábavou jako jejich mužské protějšky. Přesto ale dívky
tráví na internetu průměrně 9 hodin týdně, zatímco chlapci kolem 15. Možným
vysvětlením těchto překvapivých výsledků by ale mohlo být, že dívky považují
sociální interakci za způsob zábavy a tím samy výsledky zkreslily.
Výzkumy u nás
Problematiku by bylo možné jistě lépe postihnout hloubkovými
rozhovory či pomocí focus groups. Výzkum nám ale díky velkému vzorku, který byl
analyzován, podal alespoň základní informace o problematice, což může napomoci
nejen dalším výzkumům v Malajsii, ale i kdekoli jinde na světě, kde se
rozhodnou tuto problematiku zkoumat.
V České republice zatím neproběhl výzkum podobných
rozměrů, existuje tu však řada výsledků z menších zkoumání, např. ohledně
sociálních sítí, závislostí na internetu apod. Podobný výzkum by v České republice
mohl být proveden plošně, nikoli jen ve městech, přístup k internetu je
možný prakticky na celém území, tím by byly závěry komplexnější. Tuzemské
výsledky by mohly být zajímavé i proto, že v Evropě se nepředpokládají žádné
výraznější odchylky mezi oběma pohlavími, na rozdíl od asijského regionu jako
celku. Navíc není vyloučené, že by se dokázaly tendence opačné. V některých
zemích Evropy jsou nejaktivnější uživatelskou skupinou na internetu dívky v teenagerském
věku.
Výzkumný tým
Na rozsáhlé studii spolupracovala hned pětice odborníků,
proto si každého představíme jen velmi stručně. Patrick C-H Soh vyučuje na Fakultě managementu na Multimedia
University v Malajsii a je hostujícím profesorem v Internetovém
výzkumném centru při Technologické univerzitě v Nanyangu. K jeho
předním výzkumným tématům patří používání internetu, závislosti, elektronický
obchod a podnikání. Boon
Heng Teh je odborným asistentem na
fakultě managementu Mulitimedia University v Malajsii, Yong Hoe Hong je lektorem tamtéž. Tze San Ong je odborný asistent na Fakultě ekonomiky a managementu
University Putra Malajsia.
John P. Charlton se zaměřuje na psychologii. Jeho
hlavním výzkumným tématem je chování a postoje ve spojitosti s počítači,
působí na Univerzivě v Boltonu ve Velké Británii.
Exploring gender differences in Malaysian urban adolescent
Internet usage
First Monday, September 2013, vol. 18, no. 9-2
No comments:
Post a Comment