Social media and mobilization to offline demonstrations: Transcending participatory divides?
Demonstrace je a v minulosti
vždy byla možností, jak veřejně projevit svůj názor či nesouhlas s děním ve
společnosti. Je ale jisté, že demonstrace dneška jsou v něčem přeci jen odlišné
od demonstrací minulosti. Přístup k internetu zajišťuje volné šíření
informací a umožňuje jednoduchou a rychlou komunikaci mezi potenciálními
účastníky demonstrace.
Skutečnost, že projevy
politické angažovanosti online
souvisejí s účastí na offline
demonstracích již byla dokázaná v dosavadních výzkumech (Bakker and De
Vreese, 2011, Jennings and Zeitner, 2003, Tolbert and Mc Neal, 2003 a další). Tyto
výzkumy se nicméně zabývaly pouze internetovými stránkami v tradičním
pojetí (takzvaný Web 1.0.) a neodrážejí specifika sociálních sítí (Web 2.0).
Mají sociální sítě
výraznější vliv na účast jejich uživatelů na demonstracích? Slouží zde sociální
sítě k upevnění, či překročení sociálních, ekonomických a kulturních
bariér ve společnosti? Liší se nějak demonstrující skupiny utvořené na sociální
síti od těch, které se daly dohromady prostřednictvím tradičních médií?
Článek „Social media and mobilization to offline
demonstrations: Transcending participatory divides?“ je zprávou z výzkumu,
který si klade za cíl zodpovědět výše zmiňované otázky.
O autorech článku
Bernard Enjolras působí
na pozici Research Director v Institutu pro sociální výzkum v Oslu.
Kari Steen-Johnsen
působí na pozici Senior Research Fellow v Institutu pro sociální výzkum v Oslu.
Dag Wollebæk působí na
pozici Senior Research Fellow v Institutu pro sociální výzkum v Oslu.
Úvod do tématu
Chceme – li zkoumat
vliv sociálních sítí na účast uživatelů na demonstracích, musíme se nejprve
ptát, jestli mají sociální sítě opravdu takový potenciál. Jsou sociální sítě
natolik specifické, aby ovlivňovaly účast na demonstracích výrazně jiným
způsobem, než jiné internetové stránky (Web 1.0)?
Podle autorů článku
sociální média jako Facebbok, Twitter nebo YouTube skutečně mají jisté
specifické vlastnosti, které je od tradičních internetových stránek odlišují. Charakteristické
je pro ně to, že umožňují vznik sociální sítě v původním slova smyslu –
struktury propojení uživatelů, mezi kterými následně probíhá snadná výměna
informací.
Mobilizační proces (jak
označujeme posloupnost činností směřujících k účasti na demonstraci) je
závislý na dvou faktorech. Prvním jsou individuální vlastnosti člověka, v našem
případě potenciálního účastníka demonstrace, jako je jeho ekonomický status,
vnitřní motivace k účasti na demonstraci a jeho osobní dovednosti. Druhým
faktorem jsou vlastnosti média, které umožňuje šíření informací mezi účastníky.
Sociální média, jak bude dále v článku dokázáno, mají potenciál ovlivnit oba tyto faktory.
Kontext výzkumu
Pro účely uskutečnění
výzkumu bylo zvoleno Norsko. Důvodem je (kromě toho, že všichni autoři článku
jsou Norové) také fakt, že Norsko se může chlubit vysokým přístupem domácností
k internetu a moderním technologiím obecně.
Kromě obecných dat z výzkumu
o účasti na demonstracích se článek pro ilustraci zabývá také jedním konkrétním
příkladem – Rose Marches (série demonstrací vyvolaná teroristickým útokem na
ostrově Utoya 22. července 2011), které se konaly na celém území Norska po dobu
několika dní a vyvinuly se z události na Facebooku.
O metodě
Data byla získána
pomocí internetového dotazníku. Výzkumu se zúčastnilo 62.000 dotázaných,
reprezentujících skupinu uživatelů internetu. Proběhly dvě vlny sběru dat s návratností
v obou dvou případech 48% (v tolika případech se tedy podařilo od
kontaktovaného získat validní data).
Výstupy z výzkumu
- Liší se demonstrující skupiny utvořené na sociální síti od těch, které se daly dohromady prostřednictvím jiných médií?
Z výsledků výzkumu
je zřejmé, že účastníci, kteří se o demonstraci dozvěděli prostřednictvím
sociálních sítí, se významně liší od těch, kteří prvotní informaci o
demonstraci získali skrze mainstreamová média, sms, e-mail nebo z osobního
kontaktu. Zatímco mladí a lidé s nižším příjmem se pravděpodobně dozvěděli
o demonstraci právě na sociální síti, u vzdělaných to bylo spíš skrze osobní
kontakt. Starší respondenti by se o demonstraci dozvěděli nejspíše z mainstreamových
médií.
Výsledky v případě
Rose Marches se od obecných liší tím, že socioekonomický status respondentů je
zde irelevantní. Možným vysvětlením je, že díky veliké popularitě se o
demonstracích na Facebooku musel dozvědět každý uživatel.
- Zajišťují sociální sítě přístup k informacím lépe, než jiná média?
Zde se podíváme na
celková čísla, která prozrazují, jak podstatnou roli hrál který informační
kanál v rozšíření informace o demonstraci mezi její účastníky. Tato čísla
hovoří jasně. 27% účastníků demonstrace se o ní dozvědělo z osobního kontaktu,
26% na Facebooku a 25,4% díky propagaci v mainstreamových médiích – ta tedy
získala za Facebbokem těsné třetí místo.
Situace u Rose Marches
se opět liší – první místo obsadil Facebook se čtyřiceti procenty. Možné
vysvětlení tohoto faktu už bylo zmíněno výše.
- Facebooková stránka, nebo politická strana? aneb Nahradí sociální sítě již existující tradiční mobilizační struktury?
Pro mobilizaci osob k účasti
na demonstraci byly tradičně způsobilá uskupení jako politické strany, odbory,
uskupení občanské společnosti či církevní spolky. Tato uskupení totiž disponují
značnou měrou organizovanosti a propojení členů a společnou vizí.
V této části
výzkumu zjišťujeme, jaká je pravděpodobnost účasti na demonstraci u členů
skupin na Facebooku na jedné straně a u členů tradičních politických a dalších
organizací na straně druhé. Výsledky na obou stranách se výrazně liší podle
zaměření a cíle dotyčné skupiny.
Na straně Facebooku se
nejspíše dočkáme účasti na demonstraci u členů skupin politických stran a
lokálních protestních skupin. Na straně tradičních organizací budou
nejpravděpodobněji demonstrovat odbory, naopak u členů politických stran je
pravděpodobnost minimální.
Obecně lze říct, že
Facebook v tomto směru doplňuje tradiční organizace svou mobilizační funkcí,
ale zcela je nenahrazuje.
Co z toho plyne?
Vliv sociálních sítí na
účast na demonstracích je nepochybně značný, především co se týče přístupu k informacím.
Klíčovou otázkou však je, zda pomáhají překročit sociální bariéry, dané
především rozdílným sociálním a ekonomickým statusem, věkem a vzděláním.
Ze závěrů výzkumu je
zřejmé, že skupiny demonstrujících utvořené na sociálních sítích tvoří
především mladí a lidé s nižším socioekonomickým statusem, zatímco starší
a vzdělaní demonstrující se uskupují prostřednictvím jiných kanálů. Tuto
skutečnost je možné vykládat tak, že se díky sociálním sítím dostávají ke slovu
na demonstracích i skupiny, jejichž hlas dosud moc slyšet nebyl.
Poznatky z tohoto výzkumu
rozhodně nemusíme omezovat jenom na Norsko. Podíváme-li se perspektivou tohoto
článku na události Arabského jara, nebo na hezký český příklad z domácího prostředí
„Vajíčka pro Paroubka“, je zřejmé, že tento trend můžeme vysledovat po celém světě
napříč kulturami a společnostmi.
Zdroj: Social media and mobilization to
offline demonstrations: Transcending participatory divides?
New Media & Society September 2013 vol. 15
No comments:
Post a Comment