Nadšenci deskových her, spojte se!
Stolní hry, které se neobejdou bez osobního setkání přátel,
jsou na vzestupu. Možná jde přímo o trend scházet se cíleně s
nadšenci stolních her a zahrát si. V době současného boomu sociálních sítí,
elektronizace a převratné rychlosti ve vývoji telekomunikačních a jiných
datových zařízení bychom se tomu snad měli až divit. Ve skutečnosti se ale hráči
her, výrobci stolních her, designeři video her i tvůrci specializovaných
hráčských webů vzájemně doplňují a trh s deskovými hrami pořádně roztáčí.

Zrodil se bgg.com

Boardgamegeek.com dnes pro své návštěvníky funguje především
jako celosvětová databáze nejrůznějších typů stolních her (přes 67 000 her
v listopadu 2013). Vedle stolních her (Board Game) se web věnuje na
samostatných záložkách v podobné struktuře také RPG hrám (Role Playing Games)
a video hrám (Video Games). Každá část webu má své administrátory a experty
z řad dobrovolníků-hráčů, kteří komunikují s konečnými uživateli,
tisíci hráčů po celém světě. Jejich činnost zastřešují 4 zaměstnanci, 2
programátoři, marketingový a operations specialista.
Nejsou divní. Jsou to Geekové...

Podle dotazníkového online výzkumu popisuje Steward Woods (2007, Eurogames) průměrného člena boardgamegeek.com jako vzdělaného, nadprůměrně
finančně zabezpečeného, ženatého Američana ve věku mezi 35 a 40 lety. Protože jde o americký web, vysoký podíl Američanů (85
%) není překvapivý, mezi Geeky jsou však zástupci všech světadílů a národností,
nevyjímaje Čechy. Poslední dostupná informace o počtu Geeků vykázala 400 000
registrovaných hráčů (srpen 2011).
Woods se dále zamýšlí nad rozdílem mezi
hráčem a fanouškem her. Opravdoví fanoušci jsou aktivní v mnoha dalších
oblastech týkajících se her – vyhledávají recenze her, informují se o
novinkách, sami se dělí o zkušenosti, hry sbírají a směňují, účastní se
veletrhů a organizovaných hráčských setkání. Realizovat všechny zmíněné potřeby
dnes usnadňuje Internet, speciální komunitní weby a sociální sítě. Fanoušci
s aktivním přístupem se pak stávají platným a přínosným členem komunity.
Účast v komunitě je v jejich nadšení ještě více podporuje, protože
díky ní získávají nové podněty a tipy, a pokud jsou dostatečně motivováni
vnitřně nebo přichází vnější stimuly z komunity, stává se nadšený fanoušek
významným zdrojem informací, které dává k dispozici komunitě.
Pro tento jev použil Pierre Lévy výraz kolektivní inteligence a odkazuje jím na „nové sociální struktury,
které umožňují produkci a šíření znalostí sítí propojenou společností. Její
členové informace sdílí a využívají je společně k vyřešení problémů.“
Komunita Geeků na
boardgamegeek.com byla vytvořena uměle, Aldiem a Derkem. Podporují aktivitu
v komunitě, čemuž uzpůsobili pravidla a organizují speciální akce. Úlohu
zde hrají například specifické ikony (Microbadges) určené pro fanoušky té které
hry. Pro každou z nich může být několik grafických podob ikon. Napříč celým
webem se ke všem hrám vyskytují tisíce různých ikon. Microbadges se nakupují za
fiktivní peníze (GeekGold), které si
hráči „vydělávají“ aktivitou na webu (vkládání komentářů, videí, fotek, dlouhodobé
aktivní setrvání s webem), získají je zdarma jako ocenění za svůj přínos
webu nebo jim náleží ze své pozice (administrátor, Geek of the Week). Fanoušci si
je přidávají do svého profilu, stejně jako další grafické doplňky-ikony:
Avatar, GeekBadges, Patron´s Badge, UberGeekBadges. Množství doplňků odpovídá
aktivitě Geeka, přičemž touha sbírat je se u fanoušků her očekává...
Jsou zde i další formy odměny jako palce nahoru u vložených příspěvků. Soudržnost komunity posiluje post „Geek of the Week“, jeden z nejúspěšnějších prvků na celém webu. Každý týden je jeden z aktivních fanoušků vyhlášen Geekem týdne. Jeho úkolem je zveřejnit své stručné představení, vytvořit si GeekList, během týdne odpovídat na dotazy ostatních Geeků a zvolit Geeka pro další týden. Další pozoruhodnou aktivitou je Secret Santa, výměna vánočních dárků mezi přihlášenými členy komunity. V minulém roce si dárky v hodnotě nad $50 vyměňovalo 2 300 Geeků.
Kdo hledá, ten najde
A jak web funguje? Část věnovaná stolním hrám má
nejdelší historii, je nerozsáhlejší, nejvíce propracovaná, má nejvíce
funkcionalit a doprovodných služeb. Zorientovat se na stránkách vezme sice
chvilku, protože stránky jsou převážně textové, na homepage mají čtyři
bannery, ikony jednotlivých kategorií her a pak už jen tabulky a řádky
s odkazy, názvy fór, statistiky… není to na první pohled přehledné ani
líbivé, ale znalý fanoušek s tím jistě nemá problém. Co hledá, to najde. Na první pohled
je zřejmé, že na stránkách boardgamegeek.com jde o informace. A pokud jsou
logicky a strukturovaně řazené, hráč se snadno dostane kam potřebuje pár
prokliky.
Na obsahu webu se mohou podílet všichni zainteresovaní. Majitelé-programátoři
vytvářejí a spravují kostru webu, administrativní dobrovolníci-programátoři
pečují o jednotlivé sekce, moderují diskuze, fóra, pomáhají řešit problémy a
napětí mezi fanoušky her, prohlížejí obsah vložený fanoušky. Spolu
s registrovanými uživateli pak všichni plní stránky novými poznatky ze
světa deskových her. Ať už jsou to informace o novinkách vydaných v daném
roce, překlady pravidel hry do jednotlivých jazyků, pátrání po starých hrách
z dětství, videonahrávky s tipy a triky či představením hry. Prostor
je zde však i pro zcela osobní vyznání ke hře, přátelům, se kterými se hraje
dobře apod.
Jak se hraje třeba... Puerto Rico

Ke hře Puerto Rico vložili fanoušci množství vlastní produkce:
- Hrací postup v podobě MP3 nahrávky.
- Videozáznam „5 způsobů, jak vyhrát Puerto Rico“:
Videozáznam je amatérský, ale propracovaný, se snahou být užitečný a jedinečný.
- Obrázky (veškeré použité fotografie v článku).
- Podklady pro vlastní verzi hry Puerto Rico.
Specialitou webu je vytváření vlastních seznamů her (GeekLists) pojatých často velice originálně. Protože Puerto Rico je
známá a vysoce hodnocená hra, v seznamech hráčů se nachází frekventovaně. Jeden z GeekListů u Puerto Rico je například „Sebastian Sohn´s SoftBoard Games: computerversions…“ (seznam několika stovek linků mimo web, kde si lze konkrétní hru
zahrát).
Novinkou webu je GeekBuzz, systém hodnocení nových her v terénu (fanoušci si nové hry například na veletrhu her zahrají a hned na místě je ohodnotí). Co mě překvapilo, je záložka webu bgg.con (con. = convention). Web zde své
aktivity rozšiřuje mimo web - každoročně organizuje hráčská setkání v Dallasu.
Nejsem fanouškem stolních her, ale trochu víc teď budu
fanouškům her, kterých je v mém okolí několik, rozumět a snad i fandit...
Z webu boardgamegeek.com mám velice pozitivní dojem. Působí na mě poctivě,
spravedlivě, kontrolovaně, komplexně. Kdybych se chtěla do hraní her pustit,
předpokládám, že bych si s ním jako se zdrojem informací vystačila. Není
to uzavřený systém, pro další informace odkazuje často i mimo vlastní web. Už i
proto bych se divila, kdyby se našla ještě nějaká nezodpovězená oblast. Ale
nové otazníky zde jistě přibývají. Vycházejí nové hry, které je třeba do
databáze her doplnit, hráči prozkoumat a komunitě umožnit přístup
k poznatkům.
Pierre Lévy v roce 1997 o kolektivní inteligenci předvídal:
„Budování prostoru pro vědomosti bude vyžadovat institucionální, technické a
koncepční nástroje, tak aby se každý dokázal zorientovat v informacích a
rozpoznal ostatní členy prostoru podle zájmů, schopností, projektů a profilů .“
Scott Alden a Derk Solko v roce 2000 vytvořili velice úspěšný prostor pro
znalosti o hrách. Narodil se prostor, který splňuje vědecké požadavky a kam
mohou a hlavně chtějí fanoušci her přicházet pro inspiraci a vytvářet pro své
přátele z komunity další a další obsahy.
Zdroje:
- Woods, Stewart: Eurogames: The Design, Culture and Play of Modern European Board Games. 2012. (str. 121-131)
- http://en.wikipedia.org/wiki/BoardGameGeek
- http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html
No comments:
Post a Comment