O autorce:
Dr. Jennifer Golbeck je
ředitelka vědecké laboratoře zabývající se vztahem lidí k počítači. Dále
učí na dvou školách, informační technologie na universitě v Marylandu a
College Parku. Její výzkum se zabývá zkoumáním vztahů mezi uživateli sociálních
médií a výpočetní technikou. Ve svých pracích utváří různé modely chování
a porovnává společenské vztahy uživatelů internetu a sociálních sítí. Snaží se o
pokrok výpočetní techniky, zejména o usnadnění používání internetu běžným
uživatelům. Je také výzkumným pracovníkem Web Science Research Initiative, a v roce
2006 byla vybrána IEEE jako jedna z nejlepších mladých výzkumníků.
Vymezení tématu:
Autorka se zaměřuje na
komparaci sociálních sítí zaměřených na domácí mazlíčky, konkrétně porovnává
užívání sociálních médií majiteli psů a koček. Výběr domácího mazlíčka, dle předešlých studií, totiž
ukazuje rozdílné charakterové vlastnosti. Autorka se zaměřuje na vliv těchto charakteristik
majitelů psů a koček při tvorbě sociálních médií. Výsledky jejich studií
poukazují na velice rozdílné uživatelské záměry majitelů. Na rozdíl od majitelů
psů, kteří na svých sociálních sítích a blozích tráví čas s vidinou odpovědi
na dotaz či radu od jiného uživatele, kočičí majitelé pomocí těchto stránek
mají spíše tendence utvářet komunitu. Toto téma je důležité prozkoumat kvůli
tendencím budování nových sociálních médií s ohledem na rozlišnosti uživatelských
potřeb majitelů různých domácích mazlíčků. Cílem zkoumání jsou blogy zaměřené
na domácí mazlíčky, konkrétně pak Dogster a Catster.
Subdisciplina
nebo výzkumná tradice, ke které se autor řadí:
Sociologie skupin,
sociologie kultury, sociologie města a venkova, sociální psychologie,
elektronická média, sociální média.
Charakteristika textu:
V textu byly
diskutovány již vzniklé výzkumy na podobné téma, konkrétně nejvíce výzkum
Washingtonské univerzity, který poukázal na fakt, že profily uživatelů žijících
ve městě mají více přátel než ty na vesnici. Dále se autorka odkazovala na
výzkumy E. Gilberta, J. Golbecka, G. Harta a dalších. Seznam použité literatury
je velmi obsáhlý, zejména kvůli komparaci s předchozími výzkumy. Ovšem
výzkum samotný byl založen na náhodném vzorku uživatelů sociálních médií, tudíž
z žádného teoretického podkladu nevycházel.
Použité metody výzkumu:
Při výzkumu byly
prozkoumávány dva blogy: Dogster- web pro milovníky psů a Catster- pro
milovníky koček. Z každého blogu bylo náhodně vybráno 2000 jedinců, tedy
na webu Dogster 2000 psů a na Catsteru 2000 koček. Při výběru byl brán ohled na
městské a venkovské srovnání, dle již uskutečněného výzkumu Washingtonské školy
na Myspace, a to podle PSČ. Bohužel se ale nepodařilo najít 2000 ryze
venkovských jedinců ani na jednom webu. Na dogsteru jich bylo 1740 a na
Catsteru 1669. Pro každý profil byla nashromážděna všechna dostupná data, jako
je umístění, věk zvířete, plemeno, astrologické znamení, oblíbené hračky, dovednosti,
počet fotografií, účast na jiných sociálních sítích, počet všech přátel a
rodiny a podrobnosti o účasti jednotlivých profilů v diskusních fórech. Na
fóru pak proběhla analýza obsahu s důrazem na důvody, které vedou majitele
zvířat využívat tyto blogy a jejich osobní vztahy k blogu a ke zvířeti.
Výsledky:
V tomto výzkumu
autorka nejprve poukazuje na určitá fakta, která jsou potřebná pro výzkum
samotný. Například informuje o tom, že majitelé různých zvířat mívají jiné
charakterové vlastnosti. Většina majitelů je ovšem anonymní, sdílené informace
se týkají pouze jejich mazlíčků. Dle
tohoto výzkumu se samotná volba mazlíčka opravdu odráží na tvorbě sociálních
médií. Majitelé koček mají mnohem rozsáhlejší a obsáhlejší stránky, tráví na
nich mnohem více času, a proto utvářejí určitou komunitu. Majitelé psů více
sdílejí fotky za účelem ukázat jejich vztah se psy, utvářejí profily psích
mazlíčku, jako by byli oni sami uživatelé, přitom přidávají fotky, kde jsou se
svými psi i oni. Například při společných aktivitách jako je běhání, trénování
apod. Pro zhodnocení dat byl zvolen Mann-Whitneyho model pro význam a ve
výsledcích se poukazuje pouze na významné rozlišnosti. Bylo zjištěno, že je
rozdíl mezi přátelstvím a rodinou. Rodinou je označen jiný profil založený
stejným uživatelem. Málokdy je ale současně jeho přítelem, protože by tak
přátelství přijal tentýž uživatel. U počtu přátel došlo k nečekaným výsledkům.
Zatímco u psů žádný podstatný rozdíl mezi městskými a vesnickými uživateli
nebyl nalezen, u koček měli vesničtí uživatelé téměř dvakrát tolik přátel co
městští, což je v protikladu s výzkumem již provedeným Washingtonskou
univerzitou na Myspace, kde měli naopak městští uživatelé přátel více. Dále se
ve výsledcích projevilo, že kočky se méně přátelí mezi svými plemeny, ovšem
tato informace není moc relevantní, protože psích plemen je daleko více. Bylo
zjištěno 5 hlavních kategorií důvodů aktivity na blogu: Diskuze zdraví, krmení
a adopce, podpora nemocných či zemřelých, sdílení fotek a videí a hlasování v soutěžích.
Dle výsledků využívají majitelé psů mnohem více informativní důvody, na rozdíl od
majitelů koček, kteří většinou jen dokazují lásku ke svým mazlíčkům. Toto vede
k diskuzi, že majitelé psů a koček využívají sociální média s naprosto
odlišným záměrem.
Diskuze:
Existují studie, které
dokazují, že výběr rasy a plemene mazlíčka vypovídá charakterový rys či
reprezentují jeho totožnost. Dalo by se říct, že fakt, že majitelé psů se až dvanáctinásobně
více přátelí s uživateli s profilem stejného plemenu, poukazuje na
oddanost a lásku k plemenu samotnému. Psí majitelé také mnohem více
dokazují lásku a oddanost svým psům tím, že sdílejí jejich fotografie. Majitelé
psů mají také mnohem více příležitostí realizovat aktivity offline. Můžou
společně chodit na procházky, na tréninky. Oproti tomu kočičí profily, kromě cíle
rozmnožování, žádné jiné společné aktivity provádět nemohou. I tak mají mnohem
více přátel a jejich interakce je daleko hlubší. Počet doby připojení je u
profilů na kočičích webech téměř dvojnásobný. Tím, že jsou majitelé koček
izolováni od reálných aktivit, tráví více času prohlížením ostatních kočičích
profilů a socializací s nimi na webu. Dalším důsledkem izolace je větší
sounáležitost mezi uživateli a jejich aktivita na diskusních fórech. Miliony
majitelů psů a koček jsou aktivní na sociálních sítích, které jsou orientované
okolo jejich domácích mazlíčků. Tento výzkum poukázal na rozdílné využívání
mezi majiteli psů a koček. Majitelé psů se více přátelí mezi svými plemeny a
více vyhledávají společný kontakt mimo internet. Oproti tomu majitelé koček
mají mnohem více přátel, se kterými sdílejí nejen informace ale i události v životě
jejich mazlíčků, ovšem pouze virtuálně. Překvapivým výsledkem bylo, že kočky z vesnice
mají mnohem více přátel než ve městě, u psů je tomu zhruba nastejno. Aby tento
výzkum byl relevantní, je potřeba udělat kvantitativní výzkum s majiteli zvířat,
zeptat se jich na jejich motivaci k aktivitě na sociálních sítích, na
jejich názory a snažit se jim důkladněji porozumět. Pokud se bude dále utvářet
výzkum na vztah majitelů domácích zvířat k sociálním sítím, bude to jistě
přínosné pro uživatele a sociální výzkum.
Zhodnocení relevance
pro aktuální kontext v ČR:
Dle mého názoru jsou
výsledky výzkumu relevantní i pro Českou Republiku. Při stejném výzkumu v České
Republice by se mohla brát v potaz odlišnost národností, náboženství či, podobně
jako u tohoto výzkumu, počet obyvatel. Z vlastní zkušenosti si ale myslím,
že výsledky by mohly být podobné, protože mi opravdu přijde, že majitelé koček
jsou mnohem aktivnější na sociálních médiích a více utvářejí ony komunity. Tak
jako byl zkoumán web Dogster a Catster, u nás by to mohly být weby jako
například hafici.cz a miciny.cz. Bylo by určitě zajímavé porovnávat výsledky, a
jak už jsem uvedla, přidat další možnosti porovnávání, jako je odlišnost
národností, vliv náboženství apod. Nicméně i v České Republice jsou
majitelé psů a koček aktivní na sociálních sítích, tudíž má tento výzkum význam
i pro ČR
.
Autor: Anna Šromová
Text hodnotí článek JENNIFER
GOLBECK: The more people I meet, the
more I like my dog: A study of pet-oriented social networks on the Web.
Zdroje:
GOLBECK. The more
people I meet, the more I like my dog: A study of pet-oriented social networks
on the Web. First Monday [online]. November 2011, Volume 16, number 2-7.
Dostupné z: http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/2859/2765
Jennifer Golbeck
Curriculum vitae. Curriculum vitae [online]. 2012. Dostupné z:
http://www.cs.umd.edu/~golbeck/cv.pd
No comments:
Post a Comment