Článek
Julie Skinnerové publikován v osmnáctém čísle deníku First Monday
pojednává o užívání Twitteru v době přírodních katastrof, přičemž autorka
přihlíží na užívání Twitteru z dvou perspektiv. Z jedné strany
z pohledu výzkumníka, z druhé strany z pohledu uživatele. Autorčiným
cílem je jak nastínit autorčin subjektivní názor na obě zkušenosti, tak
předpovědět, jak mohou sociální média ovlivnit budoucí výzkum.
Julie Skinnerová
Julie
Skinnerová pochází z Boulderu v Coloradu a nyní je studentkou doktorského
studia oboru informačních studií na
Florida State University. Její výzkum je zaměřen na to, jak je vazba uživatele
se sociálními sítěmi užitečná pro nějakou budoucí změnu. Svůj magisterský
diplom získala v oboru Knihovnictví a informační vědy a je majitelkou
certifikátu z Centra knihovnictví na Univerzitě v Iowě.
Úvod
V úvodu se autorka zabývá obecnou charakteristikou
Twtitteru. Říká, že se Twitter stal důležitou součástí poskytování informací
v době přírodní katastrof díky živému přenosu změn přírodních podmínek a
díky tomu, že veškeré údaje jsou veřejně poskytnuty. Některé studie dokonce tvrdí, že twitter byl
také využit k tomu, aby varoval záchranáře, které důležité zdroje
(potraviny atp.) jsou potřebné v oblastech katastrofy. Někteří tvrdí, že
twitter zatím v těchto záležitostech nebyl užit velmi efektivně, ale že
v sobě skrývá velký potenciál do budoucna a může hrát velkou roli při
pomoci v postižených oblastech. Stále nám prý chybí perspektivní návod,
jak zacházet se sociálními sítěmi tak, aby byly efektivní při pomoci během
těchto nešťastných událostí. Autorka upozorňuje, že i přes velké množství studií
sociálních sítí ve spojení s přírodními katastrofami žádná z nich
nereflektuje autorovu zkušenost z hlediska uživatele a z hlediska
tvůrce těchto médií. Autorka se proto snaží ve svém článku nastínit obě
hlediska. Jak pohled uživatele Twitteru v období katastrofy, tak pohled
výzkumníka, který zkoumá detailně tweety, týkající se katastrofy.
Pohled uživatele
Autorka tvrdí, že v době požárů, v jejím rodném
státě, se snaží pomáhat různými způsoby. Tím prvním je to, že se snaží využít
svého výzkumu, hledá relevantní informace a ty poté sdílí s lidmi, kteří
tyto informace potřebují. Autorka to shledává jako jeden
z nejefektivnějších způsobů, jak pomáhat. Pomáhá ji k tomu twitter,
kde sdílí vyhledané informace pomocí hashtagů. Využívá data z Google Crisis
maps (Krizové mapy od Googlu), novinky ze zpráv, a další obsah, který je úzce
spjat s katastrofou a sdílí je lidem, kteří se k těmto datům
v době krize velmi těžce dostanou. Autorka shledala tento způsob pomoci
efektivní, když minulé léto obdržela několik zpráv, ve kterých jí lidé děkovali
za upozornění na stav katastrofy atp. Efektivita je umocněna tím, že její
příspěvky na Twitteru dále sdílejí lidé, kteří považují informace za věrohodné.
Tím se její obsah stává ještě věrohodnějším, protože se k němu přidávají
další názory a informace o katastrofě se shromažďují na jednom místě. Autorka
také informovala o blížícím se hurikánu Sandy směrem na New York. Vypozorovala
zároveň jednu zajímavost. Když informovala o hurikánu Sandy, ve většině případu
se její obsah nedostal mezi širší populaci. Tvrdí, že některé její tweety
nebyly retweetnuty ani jednou, načež argumentuje, že i při její první
zkušenosti s informováním o nějaké katastrofě, se každý její tweet dočkal
alespoň jednoho retweetu. Tahle skutečnost ji vedla k závěru, že
katastrofa, která postihuje velké území, vytváří na sociálních sítích velký
proud informací, které působí spíše jako zmatek informací. Vytrácí se
efektivita a spolehlivost. Hurikán Sandy vedl autorku k reflexi celého
procesu.
Z hlediska výzkumu
Kvůli hurikánu Sandy se objevilo mnoho výzkumů, které
popisovaly užití Twitteru během této bouře. Mezi 29. a 31. říjnem 2012
příspěvky na Twitteru obsahovaly různé informace, jako třeba informace ze
zpráv, fotografie, videozáznamy a také například vtipy. Informovaly jak
individua, tak mediální agentury, které nakonec spoléhaly pouze na sdílení
příspěvků ostatních. Výzkum autorky analyzoval obsah příspěvků a zkoumal
rozdíly mezi nimi. Cílem jejich studií bylo pochopit, jakým způsobem byl
Twitter užit ke sdílení informací o hurikánu Sandy během jeho určitých fází. Obsah
příspěvků se lišil velkým způsobem. V mnoha případech byl užit ke sdílení
emocionálních informací, jako například modlitby postiženým nebo vyjádření soucitu.
Vedle těchto informací se na Twitteru během bouře objevila také velká část
humorného obsahu. Podle výzkumu bylo dokázáno, že lidé však stále více věří
informacím z klasických médií, jako televize nebo noviny. Pro výzkumníky
to signalizovalo to, že způsob pomoci na sociálních sítích má sice potenciál,
nicméně ještě mu není tolik důvěřováno. Po shrnutí to znamená to, že Twitter je
zhruba v polovině svého vývoje. Živé informace na Twitteru během
přírodních katastrof, snaha pomoci a snaha o soudržnost v donách krize
dokazuje jeho hodnotu. Jakmile se najde efektivní způsob, jak učinit informace
více věrohodnými, může být Twitter v budoucnosti velkým pomocníkem
v řešení různých krizových situací.
Jak výzkum ovlivňuje online chování?
Autorka se zabývá tím, jak může zefektivnit poskytování
informací o katastrofách. Její výzkum poukazuje na to, jak využívat Twitter v dobách
krize efektivně. Nejdůležitějším bodem by bylo omezit sdílení informací. Během
teroristických útoku z roku 2001 uživatelé poslali 140 milionů tweetů za
víkend. Při takovémto množství se lehce stane, že podstatné informace se ztratí
ve výru informačního zmatku. Stejně tak při hurikánu Sandy byla spousta
příspěvků zaměřena spíše osobně. Obsahovaly spíše humorné vykreslení informací
nebo spoustu přání a díky tomu se ztratilo velké množství užitečných informací,
které měly za úkol pomoct. Důležité je používat patřičné hashtagy. Jejich
správné použití vede k tomu, že příspěvek uživatele je lépe nalezen a poté
může být užitečnější.
Jak je ovlivněn budoucí výzkum?
Autorčina studie může být vodítkem pro další výzkum. V této
záležitosti by se mělo postupovat systematicky. Výzkumy potvrzují, že sociální
média a výzkum mohou spolupracovat navzájem, kdy sociální média poskytují data,
které mohou být následně užita pro hlubší analýzy. Autorka tvrdí, že je třeba
pro velké vzorky také odhalit trendy, i když je použita kvantitativní metoda. Zdůraznila
také nutnost kvalitního kódování – některé tweety při jejich studiích byly
velmi nejednoznačné a bylo velmi složité je rozkódovat. Pak docházelo velmi
jednoduše k promíchání informací, které měly humorný podtext a informací,
které měly poskytnout pomoc.
Závěr
Autorka zdůrazňuje potřebu výzkumu, který má za úkol
zefektivnit pomoc při přírodních katastrofách pomocí Twitteru (a sociálních
médií obecně). Tvrdí, že v budoucnosti bude hrát důležitou roli při
poskytování potřebných informací, nicméně se musí zefektivnit jeho používání. Její
výzkum potom dokazuje, jak probíhá informování o katastrofách jako uživatel, a
jak poté chování daného uživatele ovlivňuje následující výzkum.
Zdroje: 1) SKINNER, Julia. Natural disasters and Twitter: Thinking of both sides of the tweet. First Monday [online]. 2013, č. 18 [cit. 2013-11-24]. Dostupné z: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4650/3741
2) ACTAR, Adam a Yuya MURAKI. Twitter for Crisis Communication: Lessons Learnt from Japan's Tsunami Disaster. International Journal of Web Based Communities [online]. 2011 [cit. 2013-11-24].
No comments:
Post a Comment