Jeden
z dlouhodobých trendů, které přinesl fenomén nových médií, je
posun v rozdělení rolí tvůrce mediálního obsahu a jeho
příjemce. Již neplatí tradiční rozdělení na aktivního
zhotovitele a pasivního příjemce, ve kterém autor předává svůj
produkt určitým komunikačním kanálem recipientovi, jehož jediná
role v procesu je jej nečinně přijímat. Toto nevyvážené
uspořádání rolí jednotlivých aktérů mediální komunikace
bylo nejdříve nabouráno tím, že byla zkrácena doba, za jakou se
dostane zpětná vazba od příjemce zpátky k autorovi. S příchodem
elektronických médií a jiných technických vymožeností moderní
doby mohl být příjemci masových médií dán prostor se téměř
v reálném čase aktivně začít vyjadřovat k tomu, co vidí
/slyší/čte. Diváci mohli začít klást z domova otázky politikům
přímo na obrazovce. Pomocí elektronické pošty či dokonce
webkamery mohou v reálném čase a v přímém přenosu komentovat
fakta, která jim média přináší. Obrovský zlom ve významu role
uživatelů však přinesl až fenomén produsage,
ve kterém je separace autora a příjemce silně oslabena. V oblasti
nových médií tento termín charakterizuje prostředí, ve kterém
se sami příjemci stávají autory obsahů a platforma, na které
tato interakce probíhá, funguje jenom jako šablona, ve které se
tyto obsahy mohou vyrábět a sdílet. Rozmach tohoto fenoménu dokazuje i
fakt, že prvních šest nejnavštěvovanějších webových stránek
na internetu nepracuje s žádným vlastním, originálním obsahem,
který by byl centrálně tvořen. Jsou mezi nimi tři vyhledávače,
které fungují víceméně jako komplexní, interaktivní databáze
již existujících obsahů, a tři případy klasického produsage:
dvě interaktivní sociální sítě a jedna uživateli generovaná
open-source encyklopedie.
Otázce
jaká je charakteristika uživatelů, kteří vlastně obsahy tvoří,
se věnovala Yu-Wei Lin z Univerzity v Salfordu ve Velké Británii.
Ve své výzkumné práci se věnuje myšlence, že i přes možnosti
interkativního tvoření obsahů a i přes nevídané produkční
schopnosti, kterými nová média uživatele obdařují, se stále
uživatelé sami od sebe dělí na pasivní příjemce a aktivní
tvůrce. Z uživatelů poté vyčleňuje skupinu, kterou označuje
jako techno-elite. Tato
elitní skupina, která se od zbytku masy uživatelů liší už jen
svými schopnostmi analyzovat obsahy, se chová jinak především i
v jejich tvoření. Základní charakteristikou techno-elite
je v chápání autorky článku
především to, že členové této skupiny jsou schopni využít
své nadprůměrné technické dovednosti a znalosti k reprodukci již
stávajících obsahů, k jejich předělání a k jejich dalšímu
použití. A právě schopnosti techno-elite jsou
důvodem, proč se uživatelům nechává stále větší prostor při
vytváření obsahů a produktů, protože právě tato skupina má
ohromný potenciál v podobě inovace.
Článek
je ve své podstatě výstup z případové studie projektu britské
BBC s názvem Backstage. V tomto projektu nabídlo britské
veřejnoprávní médium BBC uživatelům interaktivní online
prostředí, ve kterém byly zpřístupněny elektronické systémy
BBC v open-source podobě, takže uživatelé sami mohli vytvářet
zprávy a jiné obsahy, sdílet je přes různé sociální sítě,
stejně jako upravovat kódy systémů a programů či graficky měnit
celé prostředí. Podle slov mnoha komentátorů, které autorka v
příspěvku cituje, se jedná o skutečný krok dopředu, ve kterém
se ukazuje, že média začala brát online prostředí skutečně
vážně. Cílem autorky článku bylo charakterizovat techno-elite,
která se v projektu Backstage nejaktivněji projevovala. Metodou
zkoumání byla především analýza obsahu mailing listu, přes
který spolu komunikovali jednotliví uživatelé i skuteční
producenti a jiní zaměstnanci BBC.
Mezi
aktivními uživateli byli mimo jiné vývojáři webů, grafici či
programátoři, které BBC verbovala na mnoha společenských
shromážděních, které se k projektu vázaly. Z demografického a
sociálního hlediska se mezi členy techno-elite v
tomto projektu nejčastěji objevovali muži pracující v IT či v
médiích, s nadprůměrnou znalostí nejnovějších trendů v
otázce internetu a technologií. Byli také nadprůměrně aktivní
na sociálních sítích, jako je facebook. Jejich inovativní
potenciál se projevil především v tom, že vymysleli řadu nových
způsobů, jak efektivně a inovativně využít již existující
obsah vytvořený BBC.
Autorka
zmiňuje, že specifikum dané techno-elite není
pouze technická zdatnost, ale především ochota podílet se na
komunitním vytváření obsahů a schopnost se interaktivně
socializovat s ostatními uživateli. Teprve komplexní prostředí
Backstage přimělo tuto techno-elite stát
se aktivními tvůrci obsahu – jiné způsoby interakce BBC s
diváky, například v podobě možnosti navštívit různá natáčení
či show, nikdy v minulosti takto schopnou a technicky zdatnou
skupinu lidí nepřinesly. Techno-elite je
v případě projektu Backstage zajímavá především tím, že
daná skupina lidí se dokázala produktivně zorganizovat a navzájem
si rozdělit úkony tak, že došlo k vytvoření nevídaně
kvalitního obsahu. A jako taková může práce této elitní
skupiny sloužit jako ukázka, čeho všeho se může dosáhnout
pomocí systémů produsage, a
to i ve zcela nekomerčním prostředí.
____________________________________________
Zdroj: ´The
emergence of the techno-elite audience and free/open source content:
A case study on BBC Backstage´ (Yu-Wei Lin) v "Participations",
vol.9, Issue 2, Nov 2012
(http://www.participations.org/Volume%209/Issue%202/32%20Lin.pdf
)
No comments:
Post a Comment