Islám je
v poslední době velmi diskutované téma. Důkazem toho je i YouTube, který
obsahuje přibližně půl milionu videí, označených tímto slovem. Zpráva
z výzkumu, kterou jsem se zabývala, předkládá empirický materiál týkající
se tří aspektů prezentace islámu: (a) rámcování islámu ve zkoumaných videích,
(b), zobrazení islámu ve videích, a (c), motivace těch, kteří tato videa na
YouTube tvoří. Teoretický rámec této studie je založen na dvou pilířích: valenční
rámcování je použito k identifikaci pozitivních/negativních vzorků reprezentace
a motivace k videoblogu o islámu jsou zkoumány z pohledu teorie užívání a
uspokojení. Autoři výzkumu takto zanalyzovali obsah 120 videí a 15 hloubkových
rozhovorů.
Představení autorů
Lela Mosemghvdlishvili
(MSc) je doktorandkou a přednášející na katedře médií a komunikace (Erasmus
University, Rotterdam). Vyučuje různé kurzy v rámci programu IBCoM,
"International Bachelor in Communication and Media". Její současný
výzkum je zaměřen na rozvoj technologií, zejména smartphonů.
Jeroen Jansz je jedním
z předsedů komunikace a médií na katedře médií a komunikace (Erasmus
University, Rotterdam). Rovněž vyučuje na IBCoM, stejně jako v mezinárodním MA
" Media, Culture and
Society ". Jeho výzkum se zabývá všudypřítomností internetu jako výchozího
bodu a snaží se pochopit a vysvětlit měnící se vztahy mezi mediálními
spotřebiteli a výrobci médií v současné participativní kultuře.
Studie 1:
Rámcování a vizuální podoba islámu ve videích vytvářených uživateli
V měnícím se
prostředí mediálně zprostředkovaného náboženského diskursu, je rámcování
obzvlášť relevantní a užitečnou teorií. Ze tří typu rámců, si autoři této
studie vybrali valenční rámcování, a to především proto, že obsah uložený na
YouTube je produkován bez jakéhokoliv dohledu redakce a to v různých
kulturních, politických i společenských souvislostech. Pomocí valenčního
rámcování a obsahové analýzy (kvalitativní i kvantitativní) autoři zkoumali, do
jaké míry formují uživatelé YouTube islám v pozitivním, nebo negativním
světle.
Zkoumaný vzorek
byl čerpán ze všech videí uložených na YouTube, které jsou označeny slovem
„islám“. 10.2.2008 bylo takovýchto videí 126 058 o dva měsíce později se jejich
počet zvýšil na 460 000 videí. V kvalitativní části autoři mimo jiné
zaznamenávali svá pozorování o skrytém/implicitním smyslu videa, jaká slova
byla použita k popisu islámu a jak byl islám vizualizován (výběr obrázků,
barvy, popisy, symboly).
Výsledky analýzy
Průměrný věk
uživatelů byl 30let, 56% uživatelů byli
muži, 12% ženy a zbytek neuvedl své pohlaví. Uživatelé byli z 26 různých
zemí. 56% uživatelů neuvedlo své náboženství, 23% byli muslimové a 34%
stoupenci jiných náboženství. Průměrná délka publikovaných videí byla 6 minut. Jak
je vidět na obrázku níže, u většiny videí bylo přítomno pět ukazatelů
valenčního rámcování. Emotivní vyjádření byla zjištěna v 83,3% případů ,
racionální argumentace v 70%, citace v 48% a vizuálně obrazné
vyjádření v 63%. Minimálně využívaným ukazatelem bylo použití pozitivních
nebo negativních citací, což znamená, že videa na YouTube byla často zcela
evidentní. Vyznění bylo kódován ve všech případech a hodnoty byly rozděleny
takto : velmi negativní 29%, negativní 18,3%, neutrální 7,6%, pozitivní 30,4% a
velmi pozitivní 14,7%.
Nicméně jak je
vidět na dalším grafu, celkové vyznění videí ve vzorku bylo téměř vyrovnané:
51% negativní a 49% pozitivní.
Zkoumaná videa
bychom mohli rozdělit do sedmi kategorií podle toho, co zobrazovala:
vzdělávání/kázání islámu, kritické a útočící materiály proti islámu, recitace
koránu, muslimové vykonávající modlitby, reakce na situaci, problémy
muslimských žen a islám jako terorismus.
Ve videích můžeme
jasně vidět pozitivní i negativní vzory vizualizace islámu s opakujícími
se vizuálními signifikanty. Obrázky z teroristických útoků, následky bombových
útoků nebo obětí těchto násilných činů se opakovaně objevují v negativních
videích, zatímco materiál, který je pozitivní směrem k islámu často ukazuje,
svatá místa, oběti války, muslimské ženy v sociálním kontextu, nebo
kaligrafické psaní slova Alláhova a Mohammada v arabštině.
Studie 2: co
motivuje uživatele YouTube k tvorbě videí o islámu
Autoři výzkumu
kontaktovali tvůrce zkoumaných videí a požádali je o rozhovor. Tyto rozhovory
odhalily tři základní faktory: komunikace islámu, sebevyjádření a společenské
uznání. Faktor komunikace islámu se ukázal jako primární motivace mezi
muslimskými tvůrci videí, kteří se videoblogem snaží „šířit islám v jeho
původní podobě“ a „odstranit mylné představy nevěřících“. Sebevyjádření se zase
stalo tou největší motivací mezi nemuslimskými uživateli, kteří cítí na YouTube
větší svobodu publikovat své myšlenky. Ve třetině případů byla hlavním
motivem touha po sociálním uznání, tedy přilákat více diváků a získat tak
vysoce hodnocené video na YouTube. Během rozhovoru mimo jiné respondenti
odpovídali na otázku, zda diskutují o islámu i offline. Více jak polovina
odpověděla, že ne, a to z důvodu nízkého kontaktu s muslimy.
Závěry
Dvě vzájemně
propojené studie zkoumaly islám na YouTube ze dvou vzájemně se doplňujících
úhlů. Výsledky první studie ukázaly, že na rozdíl od předchozího výzkumu (
Karim , 2006 , Poole , 2000 , 2002, 2006 , Richardson , 2006) , kde je pokrytí
islámu v médiích hlavního proudu hlavně negativní,tato studie neposkytuje
empirické důkazy k podpoře takového zobecnění. Protože studie zjistila velmi
malý rozdíl mezi negativním a pozitivním tónem videí. ( 51% vs 49%). Nicméně se
na YouTube objevují obrazy a myšlenky, které jsou nevhodné pro rozhlasové a
televizní vysílání. Pokud jde o vizualizaci islámu, je třeba poznamenat, že
videa na YouTube jsou více emocionální a explicitní , než záběry v médiích
hlavního proudu. Stručně řečeno, analýza obsahu videí a rozhovory s jejich
tvůrci ukázali šíření různorodých a dokonce radikálně kontrastních názorů na
islám na YouTube. Někteří tvůrci vyjadřují nejpřímější stereotypy a předsudky o
muslimech, jiní kritizují náboženství konstruktivně a vedou poutavé diskuse, a posední
typ tvůrců se snaží vysvětlit, obhajovat a prosazovat islám.
Problematika v ČR
Dle mého názoru se na Youtube nesetkáme s velkým
množstvím videí o islámu, která by byla publikována Čechy, a to zřejmě pro to,
že zde zatím nemáme mnoho muslimských přistěhovalců a téma tak pro nás není
aktuální. Nicméně díky mezinárodnosti YouTube pro Čechy není problém tato videa
shlížet, reagovat na ně a komentovat je.
Zdroj:
Framing and
praising Allah on YouTube: Exploring user-created videos about Islam and the
motivations for producing them. New
Media & Society, June 2013, 15 (4)
přístupný na: http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/15/4/482.full
No comments:
Post a Comment