Kolektivní inteligencí se obvykle
označuje jev, kdy skupina lidí, z nichž každý má
pochopitelně jiné znalosti a rozumové schopnosti, činí dohromady
rozhodnutí nebo se obecně chová tak, jako by jejich znalosti a
schopnosti byli větší a lepší než každého jednoho z nich.
To samozřejmě není nic nového – tato vlastnost lidských skupin
je od počátku moderní vědy důvodem pro existenci vědeckých
týmů, poradní sbory sestavené za nejrůznějšími účely jsou
doloženy od starověku, téhož nejspíše využívali i primitivní
lidská společenství při organizaci lovu. Intuitivní chápání
toho, že sdílením znalostí se dá dosáhnout lepšího výsledku
– pregnantně vyjádřené českým příslovím: „Víc hlav víc
ví.“ – je zároveň vnímáno jako jeden ze základních
argumentů pro demokracii.
Pokud hovoříme o kolektivní
inteligenci jako o současném společenském jevu, přidáváme
k tomu ještě několik zásadních okolností – existující
systémy, které umožňují snadné a rychlé sdílení znalostí a
schopností na velké vzdálenosti a žijeme v ekonomickém
prostředí, kde většina lidí nepracuje ve výrobních sektorech,
a práce v týmech nebo dokonce jakýchsi „mezifiremních“
skupinách, které těží ze sdílení znalostí, se stává
dominantní formou pracovní činnosti.
Vzniká spontánně?
„Collective intelligence is shared or group intelligence that emerges from the collaboration, collective efforts, and competition of many individuals and appears in consensus decision making.“Tedy, že kolektivní inteligence je něco, co se samo objeví, jsou-li nastaveny vhodné podmínky. Říká tedy: vrhněte lidi do světa, kde je znalost konkurenční výhodou, dejte jim k tomu příslušné technologie a kolektivní inteligence je na světě. Je to velice lákavá myšlenka, inteligence jakéhosi vyššího druhu vzniká spontánně jenom tím, jaké podmínky jsou nastaveny, pouze a jedině z toho, do jakého stavu vývoje lidská společnost došla.
Ponechme stranou hluboké sociální
důsledky, do nichž se často pouští sociální a mediální
teoretici – že kolektivní inteligence je důvodem, proč východní
blok byl ekonomicky předstižen západními demokraciemi [1] ,
nebo že kolektivní inteligence přispívá demokratizaci
společnosti [2]. Stejně tak se nebudeme věnovat
kritickým připomínkám některých sociologů o tom, že
právě flexibilita ve vzdělávání, kterou kolektivní inteligence
vyžaduje, vedou ve skutečnosti ke všeobecně přijímané a
podporované nevzdělanosti. [3]
Vznik Wikipedie by mohl být ukázkou
takové emergence – víc hlav víc ví; lidé mají potřebu
informace získávat; stále platná osvícenská morálka říká,
že sdílet informace pro dobro všech je úctyhodné; a existuje
technologie, která umožňuje vznik a správu otevřené
encyklopedie. V této souvislosti je dobře možné představit
si, že existence Wikipedie je přirozeným a možná i nutným
důsledkem těchto lidských vlastností a stavu technologií.
Crowdsourcing - obecné blaho versus
V současnosti se o kolektivní inteligenci hovoří často v případě různých crowdsourcingových projektů. Pro ilustraci uvedu dva případy takovýchto projektů – reCAPTCHA a Duolingo.
ReCAPTCHA je aplikace, která umožňuje
provozovatelům webových aplikací ověřit, zda uživatel, který
zadává webové aplikaci nějaké požadavky, je člověk nebo
naprogramovaný robot. Uživatel má za úkol přepsat několik slov,
která jsou na obrázku a tím přispívá k přepsání
digitálního archivu deníku The New York Times. Zároveň tím
vytvářejí trénovací data pro systémy OCR (Optical Character
Recognition), které by bylo pro provozovatele, společnost Google,
jinak velice nákladné získat. V poslední době se objevují
i nápisy ze služby Google Street View. Tím vznikají trénovací
data pro přepis obsahu fotografií (nejlepší současné algoritmy
mají úspěšnost pouze okolo 40%) [4] a
zároveň ale vznikají i metadata ke službě Google Maps.
Duolingo je webová aplikace, ve které
se uživatelé učí zdarma cizí jazyk.[5] Aplikace je zdarma a cena,
kterou to lidé platí je, že jsou sbírány nahrávky jejich
výslovnosti a jejich překlady vět z Internetu. Oboje se dá
využít jako cenná trénovací data. V rozpoznávání řeči
je v současnosti poměrně problematické rozpoznat co říká
mluvčí, který není rodilým mluvčím daného jazyka. Význam
množství trénovacích dat pro strojový překlad snad ani není
potřeba zdůrazňovat. Stačí pustit Google Translate a porovnat úroveň překladu mezi
například čeština a indonéština s úrovní překladu mezi
angličtinou a francouzštinou. Oba překlady používají stejné
algoritmy, pouze ten druhý jazykový pár má k dispozici
mnohem více trénovacích příkladů. Uživatelé sami mohou
systém vylepšovat a dokonce přidávat kurzy pro nové jazykové
páry – pro dobro všech, ale zároveň proto, aby provozovatel měl
více dat, která se dají zpeněžit.
V obou těchto případech není ani náhodou možné říct, že by kolektivní inteligence spontánně vznikla z chování uživatelů – naopak, vždy je za tím nějaký záměr, a v obou případech dost podobný. Pouze se využívá něco, co by lidé pravděpodobně dělali tak jako tak – jako když necháme ovce, aby spásly trávu, místo toho, abychom trávu posekali motorovou sekačkou (a tím nenarážím na stereotypní negativní konotace, kterou jsou obvykle s chováním ovcí spojeny) – k tomu, aby zdarma získal trénovací data, která mohou dát jejich vlastníkům obrovskou konkurenční výhodu.
V obou těchto případech není ani náhodou možné říct, že by kolektivní inteligence spontánně vznikla z chování uživatelů – naopak, vždy je za tím nějaký záměr, a v obou případech dost podobný. Pouze se využívá něco, co by lidé pravděpodobně dělali tak jako tak – jako když necháme ovce, aby spásly trávu, místo toho, abychom trávu posekali motorovou sekačkou (a tím nenarážím na stereotypní negativní konotace, kterou jsou obvykle s chováním ovcí spojeny) – k tomu, aby zdarma získal trénovací data, která mohou dát jejich vlastníkům obrovskou konkurenční výhodu.
Zdroje
- Pierre Lévy, Collective intelligence: Mankind's Emerging World in Cyberspace, 1994.
- Jenkins, Henry Convergence Culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press, 2006.
- Liessmann, Konrad Paul. Die Theorie der Unbildung. Zsolnay, Paul, 2006.
- Karatzas, Dimosthenis, et al. "ICDAR 2013 Robust Reading Competition."Document Analysis and Recognition (ICDAR), 2013 12th International Conference on. IEEE, 2013.
- Savage, Neil. "Gaining wisdom from crowds." Communications of the ACM 55.3 (2012): 13-15.
Dobré, ale chybi vám část posledního mezititulku.
ReplyDelete