Anglický názov : Twittering on: Audience research and participation
using Twitter / voľný preklad - Prieskum
aktívnych a pasívnych užívateľov Twitteru
Autor – Ruth Deller, PhD študent a učiteľ na univerzite Sheffield Hallam v UK
Metóda výskumu – analýza predošlých štúdií ohľadne Twitteru, priama
komunikácia s jeho užívateľmi.
Zhrnutie obsahu :
Aktívni a pasívni užívatelia
twitteru.
Štúdia si kladie za cieľ
preskúmať potenciál sociálnej siete Twitter z pohľadu jej používateľov.
Twitter je jedným z veľmi dobrých príkladov prepojenia nových
a starých médií, toto zabezpečuje svojou živelnosťou a možnosťou aktívnej
participácie užívateľa na správach ktoré sa šíria. Autor sa zameriava na ľudí,
ktorí na twitter aktívne prispievajú hlavne svojimi komentármi, ale aj tých
ktorí správy tvoria, všetko je hodnotené z perspektívy autora ako
aktívneho užívateľa a z jeho osobných skúseností. Primárne sa výskum
zameriava na twitterové diskusie o televíznom kanáli Channel 4,
dokmentárnom programe Revelations. Z pohľadu autora Twitter prináša
spoločnosti úplne nový koncept komunikácie medzi umelcami, tvorcami a verejne
známymi osobnosťami, no zároveň čelí rovnakej otázke týkajúcej sa regulácie
a moci, rovnako ako ostatné médiá.
Twitter funguje na základe správ
s maximálne 140 znakovým rozsahom, ktoré zverejňujú – tvítujú- jeho
užívatelia. Práve kvôli krátkemu rozsahu ho niektorí začali nazývať
„mikro-blogovacou“ platformou, voči čomu namietal samotný riaditeľ Dick
Costelo, ktorý hovorí, o mnohom väčšom vplyve Twitteru, tým, že nám
umožňuje lepšie vnímať súčasné dianie a navzájom ho zdieľať krátkymi
odkazmi veľmi ľahko zverejniteľnými cez počítačovú stránku alebo aj za pomoci
mobilných aplikácii. Užívateľom ponúka veľa možností – pokiaľ chcete odoberať
aktuality, ktoré vás zaujímajú stačí zakliknúť „ sledovať“ užívateľa, ak chcete
priamo reagovať na to, čo zverejnil použijete znak @ spoločne s
jeho používateľským menom a napíšete mu odkaz,; ak použijite hashtag
- # s heslom pod ktorým je vás „twít“ ľahko dohľadateľný, alebo pokiaľ
narazíte zaujímavú informáciu, ktorú chcete zverejniť aj medzi svojimi
„nasledovateľmi“ jednoducho ju „ retwítnete“, čím zaistíte rozšírenie skupiny
príjemcov daného „twítu“.
Twitter a súčasné dianie.
Jedna z najdôležitejší úloh
Twitteru, prečo zostáva v povedomí ľudí je jeho schopnosť vytvárať
a pretvárať súčastnú podobu podávania správ. Boli sme svedkami mhoných
prípadov, kedy sa niektoré informácie a aktuálne správy dostali do
celostvetového povedomia práve vďaka Twitteru.
Veľmi dobré príklady zo zahraničia
sú voľby v Iráne, kedy obyvatelia informovali celý svet o nastalej
situácii, bez cenzúry, ktorá sa tak veľmi často objavuje v médiách.
Hashtag #iranelection bol zaradený medzi 21 najpopulárnejších tém roku 2009.
„Twítovanie“ s publikom –
monitorovanie televízneho vysielania pomocou Twitteru
V minulosti prebehli štúdie,
ktoré monitorovali komunikáciu priaznivcov určitej televíznej relácie, ktorí zverejňovali
na Twitter svoje názory na svoju obľúbenú show. Autor, ale nechce obmedzovať
komunikáciu iba na skupiny s úzko profilovaným záujmom, ale na užívateľov
TV všeobecne. Fungovanie zdieľania relácií videných v televízii na Twitter
je jedna z ukážkových možností prepojenia nový a starých médií,
pričom z tohto spojenia profitujú obe. Ukážkový príkladom, kedy twitter
umožnil zdieľať pôžitok z televízneho prenosu bolo finále Superbowlu vo
februári roku 2011, kedy užívatelia počas najnapínavejších momentov zverejňovali
4000 twítov za sekundu.
Prieskum respondentov z Twitteru
Autor článku sledoval prácu novinára
Jona Ronsona, ktorý aktívne komunikoval na twitteri svoju prácu na dokumente s náboženskou
tématikou pre televíznu stanicu Channel 4 a následné reakcie divákov
programu. Živelnosť a aktuálnosť Twitteru potvrdzuje to, že všetky twíty týkajúce
sa danej relácie boli maximálne v rozmedzí 3 hodín od vysielania. Počas
vysielania jednej epizódy sa novinár/producent dokumentu ako keby „pripojil“ na
twitter a odkázal všetkým divákom, že je pripravený zodpovedať akékoľvek
dotazy. Niektorí užívatelia to využili na komunikáciu, iní len na ďalej hodnotili
obsah vysielania. Twíty vzťahujúce sa k sérii dokumentov boli v skutku
širokospektrálne- od hodnotenia obsahu, cez snahy o diskusiu, upozornenie
na nejakú konkrétnu časť, vtipné postrehy, vyjadrovanie svojich osobných názorov
na danú problematiku. Autor článku sa skontaktoval s väčšinou diskutujúcich
na Twitteri, kde ich poprosil o vyplnenie krátkeho dotazníku,
prostredníctvom neho získal konakty na užívateľov, ktorých začal na Twitteri
sledovať, aby bol schopný lepšie vyhodnotiť ich aktivitu počas ďalších sérií
dokumentu. Názory užívateľov v tomto prípade fungovali ako merač kvality,
kedy najpopulárnejšia epizóda mala zároveň najviac twitov.
Záver
Aký zmysel má twitovanie počas
pozerania televízie alebo čítania novín ? Výskum a osobná skúsenosť autora
potvrdzujú, že dôvodov je veľmi veľa – na twitteri sa pohybujete v okruhu ľudí,
ktorí majú podobné záujmy, preto im chcete niečo doporučiť, prípadne majú užívatelia
potrebu zdielať to, čo prečítali/ videli a dozvedieť sa názor ostatných;
iným to dáva možnosť byť s niekým prostredníctvom twitteru aj keď sedí sám
doma a sleduje televíziu, mnoho užívateľov cieli twíty na široké spektrum
divákov a ich jediným cieľom je byť vidieť a počuť. Twitter má
jednoznačne čo ponúknuť aj samotným tvorcom obsahu o ktorom sa twítuje –
novinári, herci, producenti – zabezpečuje im unikátnu spätnú väzbu od divákov,
pochvalu rovnako aj kritiku vďaka ktorej následne môžu mnoho vecí vylepšiť,
Twitter sa v tomto ohľade stal nepostrádateľnou súčasťou mediálneho sveta
a v dnešnej dobe už nie je možné ho opomínať.
Twitter v ČR :
Twitter je po Facebooku druhým
najrozšírenejším komunikačným kanálom typu nového média v ČR, jeho primárnou
úlohou je zdieľanie relevantných a zaujímavých informácií. Osobne ho vnímam
ako médium, kde sa môžu realizovať a veľmi často aj realizujú tvorcovia
obsahu v ostatných médiách, jedny z najviac sledovaných užívateľov sú
práve spravodajské weby a profily novinárov a ďalších opinion-makerov.
Táto komunikačná platforma má tým, ktorí sa aktívne zaujímajú o dianie okolo
seba rozhodne čo ponúknuť a podľa môjho názoru je v ČR ešte dosť veľký
priestor pre získavanie ďalších priaznivcov a aktívnych užívateľov, ktorí
majú spoločnosti čo povedať.
Ruth Deller je žena.
ReplyDelete