Ema má mísu, my máme memy (a YouTube)
S
fenoménem internetového memu se už dozajista setkal každý, kdo
je více či méně aktivní na nějaké sociální síti. Jako memy
(nejen internetové) jsou označovány ideje, vzorce chování,
myšlenky nebo styly, které se šíří mezi lidmi, a to formou
kopírování nebo imitací. Memy
jsou považovány za jakési měrné jednotky kultury, které byly
identifikovány již dávno před digitální érou, nicméně
prostředí internetu se pro ně stalo doslova rájem. A to nejen proto, že
nám umožňuje ve velmi krátkém časovém horizontu najednou zasáhnout
ohromný počet lidí, ale také proto, že v něm mohou běžní uživatelé v podstatě s minimálním technickým vybavením nové
memy formou imitací, mixů a jiných úprav vytvářet. A právě fenomén přetváření obsahu je jedním ze znaků
současné kultury. Proto právě memy, konkrétně memetická videa
využila docentka Hebrejské univerzity v Jeruzalémě specializující
se na nová média, internetový humor a populární kulturu doktorka
Limor Shifmanová při výzkumu tohoto fenoménu. Svoje závěry shrnula v práci výstižně
nazvané "An anatomy of a YouTube meme".
Lovci a sběrači (dat)
Asi
nemusíme být specialisty na nová média na to, abychom došli k
závěru, že memy se budou úspěšně šířit především v
takovém kulturně-společenském prostředí, ze kterého vychází
a na které samy reagují. Doktorku Shifmanovou však zajímalo, jaké
konkrétní atributy, jsou-li vůbec takové, mají společné videa,
která u jednotlivých uživatelů vzbuzují neutuchající touhu po svém
předělání. A kam jinam by se měl vědec při takto postaveném
výzkumu vydat, než na sever YouTube, který byl už založen za účelem prezentace vlastních klipů. YouTube navíc představuje
naprosto perfektní zdroj pro výzkum memetických videí, protože
stejně jako jiné internetové stránky Webu 2.0 také zde se
shromažďují informace a zaznamenává chování jednotlivých uživatelů. Ovšem
nenechme se zmást, memetická videa, nejsou virální videa, která
kolují ve zcela nezměněné podobě po síti, do memetických videí musí
kreativním způsobem zasáhnout samotní uživatelé.
Prvotním
cílem analýzy bylo především identifikovat vhodná videa. Ta
musela jednak patřit k velmi populárním na tomto serveru a zároveň
na jejich základě muselo vzniknout velké množství "předělávek".Tito
adepti byli vytipováni v červenci 2009, a to dvoufázově. V
prvním kroku byl nejprve sestaven prostý seznam 58 memetických
videí. Na něj se dostala ta videa, která YouTube zařadil alespoň
do tří ze čtyř kategorií: nejvíce zhlédnutí,
nejdiskutovanější video, video s nejvíce reakcemi, nejoblíbenější
video. K nim pak následně přibyla videa, která se objevila alespoň
na 10 % playlistů uživatelů zobrazených po zadání slovního
spojení "internetový meme". Ve druhé fázi byla z tohoto
seznamu vybrána ta videa, ke kterým se vázalo minimálně 10
nejrůznějších odvozenin. Tím vznikl konečný seznam 30 videí
vhodných k analýze.
Co dělá správný meme memem
Tento
vzork byl dále podroben kvalitativní a kvantitativní obsahové
analýzy. Konkrétně byl zkoumán formát, hlavní téma, autor
videa a složitost videa. A s čím Shifmanová přišla? Co by
mělo mít původní video, aby v uživatelích vzbudilo dostatečnou
touhu kreativně se zapojit? Jak se ukázalo, jedná se o koktejl
šesti ingediencí, které byly společné pro většinu klipů.
Především
by v takovém ideálním memetickém videu měli figurovat obyčejní
lidé, a to na obou stranách barikády. Většina videí zachycovala
obyčejné lidi, stejně jako jich byla většina běžnými
uživateli na stránku nahrána, pouze třetina pocházela původně z tradičních médií.
Je to logické, spíše pro nás bude snazší udělat parodii na
cizí domácí video, než imitovat nákladný videoklip téměř
dokonalé Madonny. Na tento fakt už upozornili ve své práci také
pánové Jean Burgess a Joshua Green, kteří konstatovali, že i
přes to, že původní videa z tradičních médií se stále
umísťují na předních příčkách v počtu zhlédnutí, v
žebříčku nejdiskutovanějších videí a videí s největším
počtem reakcí naopak skórují vlastní videa uživatelů. I tohle
dává smysl. Pokud budeme vnímat YouTube jako komunitu, tak je
reakce na video jiného uživatele rozhodně smysluplnější než
reakce na komerční příspěvek.
Dalším
společným jmenovatelem bylo něco, co Shifmanová nazvala vadnou
maskulinitou. Nejen, že ve vzorku videí byli ve většině případů
hlavními hrdiny muži, jednalo se o postavy, které rozhodně
nenaplňovaly tradiční představu maskulinity, ale naopak
vykazovaly značné nedostatky. Mezi uváděnými defekty figurovala
nadměrná tloušťka, silné brýle, trpaslíctví a plejáda dalších
nedostatků.
Jistě
nás nepřekvapí, že jednou ze společných charakteristik byl
humor, a to konkrétně bizarní a situační druh humoru. Jak to tak
bývá, někdy se o něj protagonisté snažili cíleně, jindy to
původně v úmyslu neměli, ale bohužel měli tu smůlu, že jejich
výkon nějaká dobrá duše zaznamenala a sdílela. Shifmanová šla
v analýze ještě dál a identifikovala jednotlivé druhy komiky.
Byla to jednak komická hravost videí, která přímo lákala ostatní
uživatele, aby se do úpravy takového videa sami zapojili. Dále to
byl humor plynoucí z nejrůznějších nevhodných spojení, která
se v klipech vyskytovala. Především šlo o rozpor mezi audio a
vizuální složkou, který právě forma videa jednak umožňuje a zároveň
sama nabízí nesčetné možnosti jejich úpravy.
Jako poslední druh humoru byla označena nadřazenost, tedy potěšení
ze sledování trapasů ostatních, které nám přináší ten
zvláštní druh vlastní satisfakce, asi jako když sledujeme
Ornellu Štikovou.
Další dvě charakteristiky jdou ruku v ruce. Jsou jimi jednoduchost a opakování. Čím jednodušší příběh z hlediska zpracování, nápadu, rekvizit, atd. tím je pochopitelně jednodušší jeho imitace. A jednoduchý nápad se často celým videem prolíná a několikrát opakuje, čímž nás opět jako čertík poňouká k vytvoření opakování vlastního.
Pokud jste skončili
s počítáním na prstech jedné ruky a těšíte se, že nyní
přijde to velké finále, kde vám odtajním, jakým tématem by se
takové ideální memetické video mělo zabývat, chyba lávky.
Žádné takové zázračné téma totiž identifikováno nebylo.
Naopak, co videa spojovalo byl do různé míry jejich výstřední
obsah a odkazy na populární kulturu.
A už jdeme do finále
Doktorka
Shifmanová nebyla samozřejmě první, která se vydala na průzkum
charakteristik videí publikovaných na stránce YouTube. V kritické
eseji z roku 2008 Alexandra Juhaszová srovnala dvě hlavní formy
videoklipů, které stránce dominují. Profesionální komerční
videa a amatérské vlogy. Na základě tohoto srovnání dospěla
Juhaszová k závěru, že jsou to právě profesionální videa,
která jsou centrem pozornosti a dominují žebříčkům zhlédnutí.
To je ale pouze jeden ze způsobů, jak na popularitu na YouTube
nahlížet. Jak bylo uvedeno výše, můžeme sledovat také kolik lidí s videem něco
kreativního provede, tedy indikátor vhodný právě pro kultruru spoluúčasti.
Tento rozpor výstižně zachycuje fundamentální rozdíl mezi
starými a novými médii.
Shifmanová
na závěr studie shrnuje, že existují tři pohledy, pomocí kterých se
lze podívat na důvody, jenž lidi k imitaci vedou. Logika
ekonomiky, založená na snaze o maximální pozornost. Logika
společenské účasti, kterou si samotní uživatelé dokazují
svoji digitální gramotnost a kulturní znalosti. A nakonec
kulturní a estetická logika spoluúčasti. Tedy nejen obsah, ale
především prostředí, ve kterém memy vznikají a možnosti,
které jejich vznik doprovází.
I
když se tato studie zabývala pouze obsahovou stránkou klipů a ne
jednotlivými způsoby jejich imitace, je nepochybné, že YouTube
slouží a bude sloužit jako cenný zdroj informací o fungování
současné kultury. Škoda, že se tento fenomén v českém
prostředí dosud dostatečně nerozvinul, bylo by jistě zajímavé vysledovat, co by nám prozradil. Můžeme sice narazit na
předělávaná videa, ale jedná se spíše o české verze
celosvětových fenoménů jako například Harlem Shake, nikoliv o
původní videa domácích uživatelů.
Zdroj:
Shifman, L. 2012. An Anatomy of a Youtube Meme. New Media and Society 14 (2): 187 - 203
No comments:
Post a Comment