Jaká
je motivace žen-blogerek k využívání sociálních sítí?
Gina M Chen, New Media & Society 18. září 2013
Gina Masullo Chen |
Autorkou studie je Gina Masullo Chen, profesorka na na University of
Southern Mississippi, škole masové komunikace a žurnalistiky. Sama má Ph.D. a magisterský
titul z veřejné komunikace na SI Newhouse school Syracuse University.
Dvacet let působila jako reportérka a redaktorka v New Yorku. Jak sama
říká, jejím cílem je naučit studenty vnímat dynamicky se měnící svět dnešní
žurnalistiky a věří, že žurnalistika zvládne svou krizi a bude ještě lepší než
dříve. Proto se ale musíme změnit, poznávat a experimentovat se sociálními
médii a nově vznikajícími online platformami. Článek „Why do woman bloger use
social media? Recreation and information motivations outweigh engagement
motivations“, který byl publikován online v New Media & Society 18. září
2013 je zprávou z provedeného výzkumu.
Během posledních deseti let se uskutečnilo mnoho studií, které se
zabývali otázkami, proč lidé využívají sociální média, vymezením konkrétních
potřeb lidí, které uspokojují tím, že navštěvují a přispívají na sociální
sítě. Žádná z těchto studií se však nezabývala pouze motivací žen
k využívání sociálních sítí. Ženy však využívají sociální média častěji a
aktivněji než muži, mají větší tendenci psát o svých osobních zkušenostech a
také jsou ochotnější zpřístupnit své osobní údaje více lidem než muži, což
podtrhuje význam této studie. Pro studii byly vybrány ženy, které využívají
některou z blogových platforem (např. blogger). Studie vychází
z předpokladu, že tyto ženy-blogerky jsou podmnožinou on-line aktivních
žen a je u nich tudíž větší předpoklad, že využívají sociálních sítě jako
například Facebook, Instagram, Twitter,
Pinterest, Foursquare a další, než u běžné populace.
Pro studii byly
položeny tři základní výzkumné otázky:
Otázka č. 1: Jaká je hlavní motivace pro
využívání sociálních sítí pro ženy-blogerky?
Otázka č. 2: Jaký má druh motivace vliv na
frekvenci využívání sociálních sítí?
Otázka č. 3: Jak se liší motivace pro
sociální potřeby v závislosti na prostředí sociální sítě, které
žena-blogerka upřednostňuje?
Tato studie se
zaměřila na dvě psychologické potřeby a tři motivace pro využívání sociálních sítí.
První psychologickou potřebou je potřeba sebeodhalování, která je definována
jako tendence poskytovat/sdělovat své osobní údaje, včetně myšlenek a pocitů, k vyjádření
sebe sama. Druhou psychologickou potřebou je příslušnost, která nejčastěji vyplývá
z kořenů lidského organismu jako sociální bytosti. V důsledku toho se
i dnes lidé snaží setkávat a „spojovat“ s dalšími lidmi. Jedná se tedy o
sociologickou predispozici. Motivace pro využívání sítí, které se objevují v této
studii, jsou sociální družení, získávání informací a rekreace.
Online dotazování
proběhlo na jaře roku 2010 a dotazník obsahoval celkem šedesát dva otázek. Pro
výzkum byly vybrány ženy-blogerky z náhodně vybraného vzorku ze čtyř
ženských blogových adresářů, které obsahovaly celkem 22 098 blogů. Vybráno
bylo 1 500 blogů. Vyřazeny byli blogy, které byli definovány jako mužské nebo
skupinové, dále blogy, které nebyli aktualizovány v posledních dvou
měsících a blogy psané v jiných jazycích než v anglickém jazyce.
Celkem dotazník zodpovědělo 392 respondentek. Respondentky, které nepřijaly
většinu otázek, byly vyřazeny ze vzorku, Počet respondentek tak klesl na 294.
Průměrný věk respondentek byl 37, 16 roku, žen-blogerky měly průměrně alespoň bakalářský titul, byly
aktivními blogerkami více než tři roky a blogu se v průměru věnovali 4,9
hodin týdně.
Z výzkumu vyplynulo,
že nejoblíbenější sociální sítí mezi ženami-blogerkami je Facebook (70%), dále
Twitter (21,1%) a Flickr (2%). Všeobecně nejvýznamnější motivací pro využívání
sociálních sítí je rekreace. Výzkum také ukázal, že druh motivace je spojený se
sociálním médiem, které residentky označili jako oblíbené. Pro využívání Facebooku
je tak významná motivace sdružování, naproti tomu pro využívání Twitteru je
hlavní motivací získávání informací. Nebyly však zjištěny rozdíly mezi
sociálními sítěmi v případě rekreační motivace. Touha po rekreaci motivuje
obrátit se na sociální sítě obecně. Z toho vyplývá, že sociální média by
měla být především zábavná, aby je lidé, nebo alespoň ženy-blogerky využívali.
Dále z výzkumu vyplynulo, že rekreační motivace je důležitější pro mladší
ženy než pro ty starší. S ostatními motivy nebyl věk významně spojený.
Mladší ženy-blogerky také tráví na sociálních sítích více času než starší ženy.
Ženy jsou ochotnější sdílet své osobní informace, pocity a myšlenky než muži. |
Z praktického
hlediska tato zjištění ukazují, že Twitter slouží jako více jako informační
prostředek, zatímco Facebook více jako sociální prostředek. Tato informace nabízí
vodítko pro zpravodajské organizace, které se snaží o využití sociálních sítí k vytvoření
společenství mezi svými čtenáři, kde mají sdílet své zprávy a informace.
Naproti tomu nabízí např. pro obchodní domy návod jak komunikovat se svými
klienty prostřednictvím Facebooku.
Přestože dle mého
hlediska studie nepřinesla žádný překvapující výsledek, je pro využívání médií
užitečná a potvrdila všeobecné hypotézy. Nemyslím si, že by v České republice
byli významně jiné výsledky, až na využívání Twitteru, který u nás není tolik
populární, což by mohlo souviset s faktem, že celkově jako národ více
toužíme po rekreaci, zábavě a sdružování než po informacích, které by nám
Twitter mohl přinášet. Naproti tomu Facebook jako médium pro rekreaci a
sdružování funguje také u nás.
Veronika Dimitrovová
No comments:
Post a Comment