Khe Oo'lachta B'unreei!
„Dálnice
a spojovací uzly v okolí hlavního města planety Coraab právě
zažívají dopravní kolaps. V nekonečné koloně uvízla také
dvojice detektivů převážející nebezpečného vězně. Od
úspěšného dokončení úkolu je ale kromě množství aut dělí
také řada nepříjemných překvapení...“ Rok 2007 a Jakub
Hussar právě dokončil studentský film Skeletoni. Velkoryse pojatá
galaktická sci-fi komedie s amatérskými kulisami a kostýmy kina
nebourala, ale dala za vznik novému fiktivnímu světu, tedy
Coraabii. V Coraabii se setkáváme s mnoha typy bytostí. Pestré
prostředí skládkosvěta, kde se střetává množství kultur,
které se snaží o soužití na planetě.
Krátký
čas po filmu přišel Hussar s nápadem použít tento fiktivní
svět do online karetní hry, která bude svět rozvíjet a představí
ho v plné šíři. Šest let po filmu tedy vznikla i počítačová
hra. Klasické přebíjení tak, jak ho známe z her, které jsme
hráli jako malí. Máte dvě auta a porovnáváte obsah motoru dvou
kartiček a ten, kdo má víc, vyhrává. V Coraabii máte místo
aut nebo lodí postavy z planety Coraab, na které žije několik
ras, které se sem dostávají díky výhodnému tranzitnímu
umístění planety v multivesmíru. Porovnáváte u nich karmu,
intelekt, vitalitu a nebezpečnost. Dalšími kartami zvanými
konexe, si můžete hodnoty všech karet upravovat a kartami zvanými
triky zasáhnout přímo ve hře.
Koho
ve hře najdeme? Hra svým rozsahem bude na dlouhou dobu určovat
podobu celého světa a lze předpokládat, že další transmediální
vyprávění už budou pouhé přílepky, jako je tak tomu u většiny
komixů jako Spiderman, Batman a další, ke kterým vzniknul film,
kreslený seriál, hra a podobně. Hra zde tvoří velmi pevný a
základ. Velké množství typů postav vznikly účelově až pro
hru a rozšířili tak to málo, co bylo v původních Skeletonech.
Strážci,
Neživí, Xeňani, Padouši a Žoldáci. Tak zní názvy čtyř typů
postav, se kterými ve hře hrajete. Na Coraabu se také vyskytuje
zhruba čtyřicet typů ras, mezi něž patří například Dungové,
Megadontové, Ruukové, Vakanti. Ibarové, Ilokajové a další...
prostředí hry |
Hra
je venku bezmála rok a dočkala se úspěchu. Pokud se tvůrcům
podaří dostat se na zahraniční trh (hra vydělává peníze
prodejem takzvaných xotů, což je coraabská měna, která jde jen
obtížně sehnat klasickým hraním), možná se dočkáme i
velkého filmového zpracování a do české kinematografie přibude
po dlouhé době další celovečerní sci-fi. Dalšímu
transmediálnímu vyprávění jsou tak dveře otevřené dokořán.
Transmediální
vyprávění Coraabie se již teď rozkládá v několika rovinách.
Zmíněný film je následován hrou, ke které byl vytvořen i web
Coraabopedie. Jakási encyklopedie, kterou tvoří sami tvůrci.
Ten, kdo by ve fiktivním světě tápal, může se dočíst něco o
jeho historii, demografickém složení, geografii, významných
osobnostech, politice, postavách samotné hry a nebo se může
rovnou naučit Coraabish, tedy jazyk, který byl uměle vytvořen pro
hru a jako originální znění je plánován i do vysněného filmu
tvůrců. Svět je to pojatý do nejmenších detailů, ze kterého
stačí pochopit základní principy a můžete je použít k
transmediálnímu vyprávění vlastní výroby. Nedávno jsem se
totiž setkal s několika tvůrci a jeden z nich mi představil i
doma vyrobenou hru Hunnar, která s principem online Coraabie nijak
nesouvisí, ale používá její prostředí a postavy.
Coraabia Artist: Pierre Raveneau |
Pojďme
si trochu zafantazírovat a říci si, co by se kolem tohoto světa
mohlo ještě vytvořit, aby co nejvíce splňovalo pojetí
transmediálního vyprávění podle Henryho Jenkynse. Transmediální
vyprávění je podle něj „proces,
kdy se nedílné elementy fikce systematicky rozptýlí do různých
kanálů. Účelem je vytvoření unifikovaného a koordinovaného
zážitku. Ideální je, když každé médium přispěje k rozvinutí
příběhu nějak unikátně“.
Co
tedy může vzniknout? Dalším médiem tomuto světu blízkým je
bezpochyby komiks, nebo alespoň fantasy román, který by nějakým
způsobem rozvíjel základní dějové linky a vytvářel ve
fiktivním světě jasné příběhy, které v online hře vznikají
pouze útržkovitě v podobě zpráv o aktuálním dění na Coraabu.
Pokud zůstaneme u děje, další možností pro jeho rozvoj by byla
i divadelní, nebo rozhlasová hra. Unikátní způsob pojetí
vyprávění by bylo přejmutí prostředí a postav světa do
deskové hry, karetní hry, nebo čehokoli offline, vhodného do
vašeho obýváku.
Coraab (centropolis C'Ora) Coraabia Artist: Moisés Martín |
Fan
svět se ale dá našroubovat na takřka všechny formáty moderních
pořadů. Mohou například vzniknout pořady o vaření s Coraabskou
tematikou nebo přímo celé kuchařky, kde Xeňani vaří
vegetariánskou kuchyni a robotičtí Kopové zase jídla bohatá na
železo. Pořad pro kutily o tom, jak si vyrobit transportní kabinu
pro blitkočerva. Může také vzniknout coraabská kapela, jejíž
texty v coraabish by možná nikdo neměl rád, ale i tak by
splňovala unikátnost rozšíření, které zajistí jenom nový,
dosud nepoužitý formát. Nabízí se i možnost Lego stavebnice s
vesmírnou lodí, vznášedly a postavami. Přejdeme-li k fyzickým
aktivitám, jednou budete možná moci provozovat i sport, čerpající
z coraabského světa, který třeba bude na rozdíl od potterovského
Famfrpálu, hratelný.
Byť
je tento fenomén kultovního světa zatím v plenkách, nebude mít
pravděpodobně jinou cestu, než že se rozprostře do končin
online i offline světa pomocí transmediálního vyprávění a bude
dokreslovat svět pomocí technik, na které hra nebo film nestačí.
Druhá možnost je, že se zastaví na formátu hry a nebude mít
dostatečně aktivní fanoušky světa, kteří by podnítili tvůrce
k rozšíření hry do světa komixu a filmu. Třetí možnost je, že
zanikne. Nezbývá mi nic jiného, než vám vzkázat Khe Oo'lachta B'unreei! (Buďme dobrými proroky...)
Jan Kára
Kopibor (Mercenary) Coraabia Artist: Lloyd Allan (Netherlands) |
No comments:
Post a Comment