Sunday, November 10, 2013

Módní peklo a jiné pekelně módní poradny


Chystáte se na večírek, ples, rande, svatbu nebo jen tak na procházku a nevíte, co na sebe? Hledáte inspiraci pro oživení svého každodenního vzhledu, celého šatníku, případně pro nákup vánočního dárku? Chcete poradit, pohádat se, zasmát se sobě i ostatním? Právě pro vás je tu Módní peklo - web, jehož autorkou je bloggerka Ada "Pekelná". Vlastníkem Módního pekla je podle serveru ceskapozice.cz internetové vydavatelství Webdio, které má kromě designu stránek na svědomí také prodej on-line reklamy a správu webu, například zřízení poradny Peklo radí.

Kromě zmíněné poradny, kam uživatelé přispívají svými dotazy (samozřejmě s možností přikládání fotek) zejména v případě nejistot ohledně vhodnosti outfitu pro tu a onu příležitost, disponuje web zajímavě pekelnou Galerií fotek, kam uživatelé vkládají své snad zajímavé módní nápady a trendy řešení, zkrátka vystavují své outfity. Nejlepší, nejinspirativnější z nich jsou následně vystaveny v rubrice Inspirace. Všude je samozřejmě možné komentovat, hodnotit (dle mého názoru elegantně vtipnými symboly ramínek na šaty), o to tady jde. V diskusním fóru se řeší vše možné i nemožné, jak ostatně naznačuje název jedné ze "sběrných" kategorií diskusních témat. Web má zkrátka všechny náležitosti potřebné pro kreativní seskupení různorodé komunity uživatelů.

Články autorky Ady jsou reklamou v pozitivním i negativním slova smyslu, zasvěceně znějícím poradenstvím stran střihů a materiálů, reportážemi a novinkami ze světa módy nejen v České republice.

Jedinečné těžiště celého projektu ovšem tkví v autorských pekelných článcích a diskusích pod nimi. Skrze Módní peklo se lze dobrat k poměrně komplexnímu obrazu české společnosti, co se týče jejích módních návyků, či spíše zejména zlozvyků. Ada bez servítek, s nadsázkou a humorem sobě vlastním komentuje, popisuje a předkládá důkazní materiál nejčastěji v podobě "paparazzi" fotek, které jí čtenáři a návštěvníci blogu ochotně poskytují, vyprovokováni předchozími příspěvky. Například v průběhu letošního léta se na blogu mezi pekelnými články objevilo zábavné téma čouhajících podprsenek, na které je Ada extrémně háklivá. Samozřejmě spolu s mnohými ostatními čtenáři, viz článek Tři zářezy s nejlákavější fotkou hned v úvodním náhledu:


Pokud by někdo chtěl vidět, jak autorka Módního pekla vypadá, jak mluví a jak se prezentuje, lze se podívat na její vystoupeni v Show Jana Krause z loňského listopadu: 




Adiným cílem není a nikdy nebylo pomlouvat lidi, diktovat styl nebo se bezúčelně vysmívat lidem, kterým na trendech nezáleží. Nevadí jí, když někdo nesleduje a nenásleduje trendy. Vadí jí zejména, že lidé nemají soudnost. A v tom se shodne s mnohými jinými bloggery a čtenáři. V tom s Adou souhlasím i já. Ovšem, kdyby se zavedly kurzy soudnosti, lidé, kteří jsou předmětem a cílem pekelných příspěvků, by byli těmi posledním, kdo by se jich dobrovolně účastnili. Ada ale vzbuzuje často velmi negativní nebo přinejmenším nejisté reakce. Nepochopený význam blogu, který ovšem autorka na svých stránkách sama avizuje (viz níže), vede často k nedorozumění a bouřlivým reakcím. Osobně mě pobavil článek na blog.idnes.cz autorky Ireny Fuchsové: http://fuchsova.blog.idnes.cz/c/304305/Outfit-blogerky-Ady-zapacha.html.
Člověk ani nemusí znát kontext, aby se zasmál.


Módní peklo samozřejmě není jediným fenoménem v oblasti módních portálů, které spoluurčují podobu českého stylu. V současnosti se z hlediska běžných konzumentů a zejména konzumentek v mém okolí těší velké oblibě trend nezapadnout a být alternativní. Na takovém základu byl například vystavěn zajímavý portál Proti šedi, vybírající něco od každého alternativního, a tedy pro nás nejlepšího, řešení otázek každodenního života. Kam na film, co pod stromeček, co číst a co si myslet. Nemám ambice řešit zde, zda a nakolik se taková řešení stávají momentálně mainstreamem, takové téma vydá na spoustu dalších, angažovanějších článků. Poznamenám zde pouze, že se mi zdá, že se rozdíly mezi mainstreamem a alternativou (pokud vůbec ještě nějaké jsou?!) rychle stírají.

Zůstaneme-li u módních trendů, stojí za povšimnutí například úspěšný projekt Dyzajn márket, pravidelně se konající trh autorské tvorby mladých designérů a návrhářů přímo na piazettě Národního divadla v Praze. Na stejném principu, ovšem pouze on-line funguje web Fler.cz, komunita tvůrců a prodejců všeho, na co si jen vzpomenete. Poptávka po originalitě je čím dál větší. Roste tak závratným způsobem, že se v moderní západní společnosti stává čím dál složitějším upoutat pozornost, šokovat, líbit se. Zda se nám to podařilo, můžeme zjistit kromě Módního pekla (nechtěně, staneme-li se součástí pekelného příspěvku Ady, kýženě, bude-li nám "olajkován" náš vlastní outfit) například v rámci facebookové komunity Co si dneska vezmu na sebe, kde uživatelé také postují své každodenní outfity, navzájem se chválí a kritizují. Správkyně komunity a autorka souvisejících webových stránek cosidneskavezmunasebe.cz je mimochodem členkou organizátorského týmu Dyzajn márketu.

Provázanost světa módních blogů a poraden zjevně souvisí jak s fenoménem produsage, tak s kolektivní inteligencí. Spoluutváření módních konvencí se v moderní společnosti děje zejména na úrovni společenského konsensu v prostředí nových médií. Návrháři a autorské kousky nemají v masové konzumní společnosti příliš prostor k diktování trendů, a tak se móda stává produktem aktivity širokých mas.

1 comment:

  1. Moc pěkný článek. Rozhodně se vyplatí nakupovat v prověřených obchodech. Já mohu doporučit http://www.filimoda.cz

    ReplyDelete