Chceš informácie na webe ? A zaplatíš ?
Fenomén internetu sa väčšine
užívateľov spája s jedinečnou možnosťou získania bezplatných informácii,
faktov, fotiek, názorov až sa stáva, že je tam toho toľko až ľudia začnú mať
pocit, že kupovanie novín je pre nich zbytočné a noviny ako také im
už nemajú čo ponúknuť. Tento všeobecne prevládaný názor nám môže potvrdiť
aj to, keď sa pozrieme na štatistiky predaja denníkov alebo týždenníkov.
Štatistiky hovoria jasne - od roku 2008 začal klesať predaj denníkov, ktorý
neustále pokračuje. V reálnych číslach vzťahujúcich sa k roku 2012
klesol počet predaných denníkov o 105 tisíc v porovnaní s rokom
predchádzajúcim, čo znamená pokles o 9%.[1] Väčšina
redaktorov, šéfredaktorov a majiteľov mediálnych domov sa doteraz tomu
trendu len prizerá, bez toho aby objavili kľúč k tomu ako túto situáciu
zvrátiť a začať znovu zvyšovať zisky.
Zvýšený dopyt po internetovom
spravodajstve priniesol skvalitňovanie webových stránok spojených
s rôznymi denníkmi, ponúkajú spravodajstvo, analýzy, komentáre, prakticky
všetko, čo by ste našli v ich tlačenej verzii a to dokonca zdarma.
Vydavatelia, vedomí si tejto neudržateľnej situácie, začali podnikať kroky pre
opätovné zatraktívnenie tlačených novín; práve preto si na internete
z niektorých článkov prečítate iba časť a zvyšok nájdete v tlačenej
verzii, alebo vám na Facebook prípadne Twitter zavesia upútavku na nové číslo.
Všetky vymenované spôsoby sú kombinácie a snahy o prepojenie „nových“
médii – napr. facebook & twitter a starých médii – tlačené noviny, no
udržateľnosť a ziskovosť tohto konceptu je otázna.
Zdroj : Ekonom
Vyššie popísaný spôsob, ale nie
je jediná reakcia, ktorú manažéri novín našli na novovzniknutú otázku
kombinácie nových a starých médií. Stále častejšie sa stretávame na webe
s obsahom, ktorý je platený. Buď ide o články, ktoré si môžete
prečítať v tlačenom médiu a za poplatok na webe alebo sú to správy
ktoré v tlačenej podobe nenájdete, ale ich čitatelia ich oceňujú natoľko,
že sú za ne ochotní platiť.
Inšpirácia zo Slovenska : projekt Piáno
Piáno je
v stredoeurópskych krajinách prvý projekt, ktorý sa odvážil vytvoriť
platformu, vďaka ktorej si môže čitateľ za malý poplatok, ktorý bol v dobe
spúšťania serveru 2,90 eur, dnes je to 3,50eur, kúpiť mesačný prístup
k platenej časti slovenských denníkov alebo týždenníkov. Tento priekopnícky
projekt, ktorý bol spustený dňa 2.5.2011 s veľkým napätím sledovali všetky
väčšie zahraničné média[2],
ktoré by sa v prípade jeho úspechu radi inšpirovali. Momentálne si
predplatiteľ Piana môže prečítať články z 2 slovenských denníkov, 5 týždenníkov
a sledovať archív TV JOJ, ktorá patrí medzi jedny z najväčších
slovenských televízií. Všetky databázy sú čitateľovi sprístupnené za jeden
paušálny poplatok. Podľa dostupných informácií[3] každé
zapojené médium získa v prípade zapojenia sa do Piana 1,1centu za jedného
užívateľa svojho webu a v participácii na projekte plánujú pokračovať
aj v budúcnosti, preto s odstupom času môžeme tento projekt hodnotiť ako
úspešný, čomu nasvedčuje aj rozhodnutie o expanzii do Slovinska,
s rovnakým know-how, ale vyššou cenou predplatného. Na hodnotenie
o úspechu alebo neúspechu si však ešte musíme počkať, Piano tam funguje
len niečo vyše roku.
Platené internetové denníky
Prvým
výhradne internetovým denníkom, ktorý začal ponúkať informácie na webe je denník
Insider.[4]
Vychádza každý pracovný deň o 16 hodine, jeho redaktori zisťujú, triedia
a komentujú najdôležitejšie kľúčové udalosti dňa, nepodávajú správy
typickým agentúrnym spôsobom. Jeho cena je nižšia než cena bežnej periodickej
tlače prístup na jeden deň stojí 9kč, mesiac 190kč, rok 990kč. Ekonomické
výsledky denníku ako celku nie sú dostupné, denník patrí skupine Centrum.
Ďalším z nových konceptov
v prístupe k médiám sú platené weby, ktoré ponúkajú informácie len na
internete, sľubujú exkluzivitu, rýchlosť a jedinečnosť informácií. V Českej
republike nájdeme hneď 2 príklady – web Motejlek.com a Borovan.cz.
Prvým, unikátnym
a prelomovým projektom bol Motejlek.com, ktorý má 2 vlastníkov – Miroslava
Motejlka (66%) a Ondřeja Tomka (34%).
Správa celého webu je v rukách 2 ľudí – Miroslava Motejlka
a Petra Skočdopole. Prinášajú informácie zo všetkých odvetví biznisu,
väčšinou priamo od zdroja, stavajú na kvalite namiesto kvantity a reagujú
veľmi pohotovo. Ďalej každoročne zostavujú rebríček najbohatších Čechov
a Slovákov s majetkom nad 1mld.kč.
Veľmi dobrým príkladom prepojenia
nových médií je práve komunikácia Miroslava Motejlka na Facebooku a Twitteri,
kde nielen upozorňuje na svoje nové články, ale aj diskutuje so svojimi
čitateľmi a priaznivcami; z konverzácií je zrejmé, že sa
s časťou jeho čitateľov pozná osobne, dokonca niekedy zverejňuje na svojom
webe články, ktoré napísal jeho čitateľ. Popularitu na sociálnych sieťach má
nespornú a je vidieť, že ľudom sa tento koncept a forma komunikácie p.
Motejlka páči, jeho profil má viac ako 5800 fanúšikov na FB a viac ako 2600
nasledovateľov na Twitteri, čo sú na české pomery veľmi slušné čísla.
Zdroj : Facebook
Základnou otázkou pri spúšťaní
serveru typu Motejlek.com bola nepochybne ziskovosť. Ročné predplatné pre
jedného užívateľa je 14tis.kč, čo by sa mnohým mohlo zdať príliš. Motejlek.com
však cieli na vysoko bonitnú business klientelu, ktorá vyhľadáva informácie,
ktoré on ponúka a za ich exkluzivitu sú ochotní zaplatiť. Problém na
prijímovej strane podľa slov väčšinového vlastníka nenastáva a zisk za rok 2012
prekročí 3 mil.kč[5] čo ešte zvýrazňuje
unikátny koncept a dobre nastavený business plán vlastníkov.
Posledným projektom, ktorý je
potreba spomenúť je web borovan.cz[6]. Aleš
Borovan je bývalý redaktor Hospodárských novín a denníku E15 na svojom
webe ponúka showbusinessové správy a informácie z oblasti internetového,
mediálneho a telekomunikačného priemyslu. Koncepčne je tento projekt veľmi
podobný webu motejlek.com, ale cieli na iných užívateľov a rovnako má tomu
aj prispôsobené ceny za štvrťročné predplatné uživateľ zaplatí 3999kč, polročné
5999kč a ročné 8999kč. Na ekonomické výsledky si však budeme musieť ešte
počkať, kedže web vznikol ten tento rok.
V predchádzajúcich odstavcoch
som sa snažila zhrnuť reakcie redaktorov, manažerov a vlastníkov médií na
prepájanie internetu ako média s tradičnými tlačenými periodikami, je jasné,
že cesta k udržaniu alebo zvýšeniu zisku a vysporiadania sa s problémom
spôsobeným „pretlakom“ informácií na
webe, čo vyúsťuje do nižších predajov novín nie je len jedna, ale až čas ukáže ktorý z nich
sa vydal správnym smerom a kto smeruje do slepej uličky.
Bylo by vhodne to propojit se zadanymi tematy.
ReplyDelete