Jedna kamera, osm spuštěných běžeckých trenažérů,
čtyři muzikanti v pohybu, hudební přehrávač, dokonalá choreografie – a to všechno
na jeden záběr (na sedmnáctý pokus), 3 minuty a dost. To musí být nejlepší nízkonákladový
klip na světě. No, nebo alespoň jeden z nejlepších. A taky je! To přece dokáže
každý!
A kdo to dokáže? Jak to udělá? Proč to dělá? Co
tím dokáže? A co se pak stane? To uvidíme.
Kdo, co?
Videoklip
ke skladbě Here It Goes Again má na svědomí čtyřčlenná americká
alternative-rocková kapela OK Go a byl zveřejněn 31. července 2006 na YouTube.
V roce 2010 překonalo hranici 50 milionů zhlédnutí, 80 tisíc komentářů a
více než čtyřistatisíckrát bylo přidáno do oblíbených. Bylo 46. nejsledovanějším
videem, 25. v hudební sekci a 8. nejoblíbenějším videem na YouTube.
OK Go - Here It Goes Again
Kapela Ok Go působící od roku 1998 se proslavila
svými inovátorskými a propracovanými hudebními a dalšími videoklipy, jejichž
primárním účelem je pobavit. Díky videoklipu ke skladbě Here It Goes Again,
jehož režie se ujala Trish Sie, za který roku 2006 obdržela kapela cenu YouTube
Video Awards v kategorii kreativní přístup a následně roku 2007 ocenění
Grammy za nejlepší krátkou hudební videonahrávku a 2009 cenu MTV Music Video
Awards za nejlepší video a který časopis Time zařadil mezi nejzásadnějších 30
videoklipů historie, kapela nejenže velmi rozšířila řady svých fanoušků, ale
také rozpoutala vlnu imitací a parodií daného videa nejen na internetu.
Co s tím?
Imitace a parodie amatérské, které byly nejčastěji
natočeny na středních školách nebo v posilovnách, které disponovaly
dostatečným počtem běžeckých pásů, vystřídaly záznamy ještě amatérštější, které,
kromě zkracování stopáže, snižovaly počet běžeckých pásů na dva či jeden. Nakonec
je možné shlédnout také imitace zcela bez těchto trenažérů. Následovaly obměny
animované, politicky orientované nebo také nepostradatelné Lego verze.
Here It Goes Again z fitcentra
Here It Goes Again Lego verze
Poté video s pásy natočila dvojice bavičů
Penn a Teller a scénka s trenažéry byla zařazena do seriálů The Simpsons,
Fairly OddParents nebo Foster´s Home for Imaginary Frineds.
Here It Goes Again v seriálu The Simpsons
Here It Goes Again - Penn a Teller
A proč vůbec ´Co s tím´?
Video je zábavné, inovátorské, relativně jednoduše
reprodukovatelné, pohybuje se na hranicích kýče a neopomeňme samozřejmě ani
chytlavý riff. Z protagonistů jakoby sálá ´Tohle dělat není vůbec složité,
je to jen strašná zábava. Zkuste to také´. Video jednoduše vybízí k nápodobě,
což vede k ´migraci´ směrem do offline a následně zpět do online. Proč tedy
neukázat, že to taky umím (vylepšit)? Nebo… vlastně proč neukázat, že to
neumím, ale klidně s jiným hudebním podkladem dokážu také na běžícím
trenažéru jen tak bláznit. A nebooo…
Co to znamená?
Online uživatelé nechtějí být pouhými mediálními
konzumenty, chtějí a dále pracují a přetvářejí různorodé webové obsahy po svém,
kromě suchého sdílení odkazů. Pro tuto skutečnost byl vystavěn koncept
produsage, který shrnuje aktivní činnosti uživatelů na webu, kteří nejen
přijímají, ale nadále pracují s informacemi a vytvářejí z nich nové. Tyto
síťové mánie však pro častou absenci hlubšího smyslu nemají dlouhého trvání a
jsou nahrazovány novými a novějšími, které nadále rychle ztrácejí vlastní použitelnost.
A k čemu je to dobré?
Zde se nezabývám otázkou, k čemu je to dobré
pro uživatele. Řekli jsme jednoduše, že pro zábavu. Naskýtá se ale otázka,
zdali virální úspěch zaručuje zároveň ´úspěch skutečný´. OK Go totiž dokazují,
že se nejedná o nic ´zcela jasného´.
Po velkém úspěchu OK Go s Here It Goes Again se
očekávalo, že YouTube zcela zboří systém, ve kterém produkce rozhoduje o
úspěchu skrze pouštění hudebních videí, které se vysílají v televizi, a
vytváří tak superhvězdy. Povedlo se ale tento systém zbořit? Kde jsou tedy všechny
ty nezávislé superhvězdy?
K čemu to vede?
Vytváří se zde zvláštní nesoulad. Hudbu kapely,
jejíž videa mají neuvěřitelnou popularitu, nikdo nekupuje. Proč?
1. Virálními videi a jejich přepracováváním lidé totiž
spíše zabíjejí čas a upozaďují hudební stránku za zábavnou.
2. Systém se neboří díky obrannému mechanismu
produkčních společností. Vydavatelská společnost EMI například ze strachu z poklesu
zisků zakázala kapele OK Go volně šířit nový videoklip v roce 2010, na což
kapela reagovala natočením zbrusu nového klipu bez financí společnosti a jeho
poskytnutím zdarma.
3.
Interpret si
může zachovat nezávislost i při zachování masové popularity. Díky
sebeprezentaci na internetu může! potlačit spolupráci s tradičními médii.
Dobré, ale napsané zbytečně zkratkovitě.
ReplyDelete