Hitler se dozvěděl výsledky prezidentských voleb; Hitler se
dozvěděl, že Ježíšek neexistuje; Adolf se u novoročního oběda dozví o
amnestii…počet videí s podobnými názvy jde do stovek, v angličtině do
tisíců. Tato videa reagují na nejrůznější události, hlavním hrdinou je
v nich nejen Adolf Hitler, ale především autor titulků, objevují se na
Youtube a šíří se především pomocí sociálních sítí. Jde o video, ve kterém
sledujeme nepříčetného křičícího Hitlera. Jeho projev je však doplněn titulky
tak, aby zlehčoval, nebo vtipně komentoval autorem zvolenou událost nebo
situaci.
Originálním videem pro tyto parodie je scéna z filmu
Pád Třetí říše (v originále Der Untergang, anglicky Downfall), ve které se
Hitler dozvídá o nemožnosti vzchopit se proti příchozím protivníkům a dochází
tak ke koncovému zlomu. Film byl uveden v roce 2004, patrně první parodie
se na Youtube objevila v roce 2006. Autor do španělských titulků přenesl
své zklamání z Fligth Simulator X od Microsoftu, pro velký úspěch brzy
titulky přeložil i do angličtiny. Ze vtipného videa se stal mem – vtípek se stejným
formátem, s lehce obměnitelnou myšlenkou a rychlým šířením. Úspěšná videa se
však potýkala s problémy týkajícími se autorských práv. V letech 2009
a 2010 byla videa na Youtube mazána a blokována jako výsledek zásahu producenta
filmu – Constantin Films. Na konci roku 2010 ale tato společnost od blokace
upustila.
Pravděpodobně první česká verze videa se na Youtube objevila v roce 2007, nešlo však ještě o klasickou podobu videa, titulky byly pouze přeložené z angličtiny a v jiném formátu, než je tomu u pozdějších standardizovaných videí. Hitler se tentokrát rozčiloval nad nedoručením herní konzole XBOX.
Pravděpodobně první česká verze videa se na Youtube objevila v roce 2007, nešlo však ještě o klasickou podobu videa, titulky byly pouze přeložené z angličtiny a v jiném formátu, než je tomu u pozdějších standardizovaných videí. Hitler se tentokrát rozčiloval nad nedoručením herní konzole XBOX.
Setkat se můžete s několika verzemi obměňovaného videa, ta
nejčastější a nejoblíbenější verze vypadá následovně: Adolf Hitler se ve svém
bunkru dozví od svých podřízených zprávu, která ho rozčílí. Většinu lidí
v uniformách vykáže z místnosti a po klidném začátku následuje
dvouminutový výstup plný křiku a nepříčetnosti, pohledy nejistých a
vystrašených důstojníků a vzlykání ženy za dveřmi celou situaci dramatizují.
Nakonec se vyčerpaný Hitler uklidní a celou věc uzavře. V jiných verzích
jsou využity odlišné scény z filmu, nicméně vždy tvoří hlavní linku
Hitlerovo naštvání. Zásadním prvkem, na kterém je vtipnost memu postavena, jsou
titulky k původnímu znění. Titulky se v každém videu liší a určují
Hitlerovi různá témata, nad kterými ztrácí nervy.
Během posledních dvou let se již můžeme setkat s nejrůznějšími tématy, která se dočkala této verze zpracování. K oblíbeným patří třeba: „Hitler se dozvěděl o náborovém videu do McDonald’s“ nebo „Hitler se dozvěděl o výsledcích voleb“.
Během posledních dvou let se již můžeme setkat s nejrůznějšími tématy, která se dočkala této verze zpracování. K oblíbeným patří třeba: „Hitler se dozvěděl o náborovém videu do McDonald’s“ nebo „Hitler se dozvěděl o výsledcích voleb“.
Zajímavým jevem je, že tyto memy se věnují nejrůznějším
problémům. První parodie, která se věnuje počítačové hře, byla následována
mnoha dalšími ve stejné oblasti. Působnost se ale rozšiřuje na další prvky
nových médií, právě jedno z nejúspěšnějších videí je o Twitteru, jiné o
iPadu, v jiném se Hitler vzteká, že byla zrušena jeho facebooková stránka
„Přiznání“. Videa také reagují na další události – vydání alba hudební skupiny,
úmrtí Michaela Jacksona, průběh volební kampaně, výsledek prezidentské volby.
Zábavně jsou pojatá i některá videa, ve kterých se Hitler rozčiluje právě nad
těmito videy. Ne všechna videa ale mají za cíl pobavit co nejširší publikum,
některá jsou vytvořena pro užší okruh diváků, některá pro konkrétní skupinu
lidí, tady může být tématem třeba nespokojenost s výsledky určité
sportovní ligy, či neočekávaná písemná práce ve škole.
Reagovat na novinky a události v současném světě může
prostřednictvím těchto videí v podstatě kdokoliv. Internetová stránka http://downfall.jfedor.org/ poskytuje
plný servis k vytvoření vlastního „Hitler se dozvěděl“ videa.
K dispozici jsou náhledy jednotlivých scén a prostor k vepsání
titulku upravený tak, aby text délkou odpovídal zvukové stopě ve videu. Máte-li
myšlenku a názor, zdá se, že vám nic nebrání vypustit svůj výtvor do online světa. Třemi kliknutími se video zkompletuje a automaticky nahraje na
váš vlastní Youtube kanál. Zní to jednoduše, avšak vytvořit titulky o správné
délce a navíc vtipného vyznění, vyžaduje od autora slušnou míru zasvěcenosti
v dané věci, dobrou informovanost a schopnost propojit fakta a myšlenky do
souvislostí a to vše ideálně s humorem. Dát dohromady dvouminutový projev,
který musí splňovat jistá kritéria jak kvalitativní, tak kvantitativní, vypadá
jako jednoduchý úkol, doopravdy se ale jedná o poměrně náročnou činnost - tedy
chceme-li vytvořit úspěšné, nebo alespoň sledovatelné video.
Videa typu „Hitler se dozvěděl...“, případně „Hitler reacts to…“ jsou zajímavou ukázkou využívání nových médií, je to jeden z příkladů produsage – uživatel nejen konzumuje a přijíma obsahy, ale má také možnost svůj obsah vytvořit a podělit se o něj s ostatními. Uživatelé prostřednictvím videa mohou projevit svůj názor a své rozhořčení ale zůstat v podstatě schováni. Sarkasmus a humor je základem těchto videí, bez nich by nebylo úspěchu. Vždyť samotné použití Adolfa Hitlera jako hlavní postavy ve videu a jakési její zneužití poukazuje na slušnou dávku nadhledu a nadsázky (pochopitelně ale také způsobuje četné negativní reakce a kotroverzi). Avšak nemusí zde jít jen o pobavení. Jde o sdílení názoru a v případě úspěchu i jeho rozšíření mezi mnoha dalšími lidmi. Autor videa prokazuje nejen své vyjadřovací schopnosti a smysl pro nadsázku, ale především svůj přehled v dané problematice. Dokazuje, že je schopen k ní nejen vyslovit svůj názor, ale také pobavit diváka některými souvislostmi. Možná jsem i na začátku článku použila nesprávně slovo „parodie“, tato vieda už nejsou ani tak parodie, jako použití vizuální stopy k dalším účelům. Autor si nedělá legraci z původního materiálu, jen jeho část využívá.
Řekla bych, že tato videa posunula „memy“ o něco dál, dala
tomuto pojmu širší rozměr. Už se nejedná
pouze o obrázky se vtipnými a zaměnitelnými nápisy, dostáváme se k prvku,
který je úspěšný, dobře funguje a pravděpodobně se s ním budeme i nadále
setkávat. Tedy dokud se bude ve světě něco dít (a tím něco myslím v podtatě
cokoliv – existuje totiž i video, ve kterém si Hitler stěžuje na změnu počasí).
Helena Novotná
Zdroje:
No comments:
Post a Comment