Youtube.com a
jiné polo-sociální interaktivní weby pracující s konceptem
produsage, ve kterém
se maže rozdíl mezi tábory autorů obsahu a jeho uživatelů, již
v minulosti dopomohly nemálo hudebním interpretům k nesmrtelné
slávě. Globální užívání služeb těchto stránek umožňuje
zručným producentům jedním videem zasáhnout doposud nevídané
množství lidí. Jaký je však návod na úspěšný hudební
videklip, jehož sledovanost se počítá v devítimístných
číslech? Ze zkušeností s virálními videi víme, že
nejslibnější kombinací charakteristic daného videa je chytlavá
a jednoduchá taneční melodie (aby
vám utkvěla v hlavě už po jednom zahrání a aby se na ní dalo
tančit v klubu), specifické taneční pohyby interpreta
(jedinečné, ale dost
jednoduché na to, aby je i taneční amatéři dovedli napodobit),
humor a nadsázka (často
ve formě parodie), kontroverze
(protože i negativní reklama je reklama) a dobrý
marketing.
Že
právě specifický taneček je klíčem k úspěchu dokázal před
šesti lety nevídaný úspěch singlu Crank
That rappera
Soulja Boy, jehož poskakujícím stylem tancovali v roce 2007 snad
všichni američtí středoškolácí na plesech napříč celými
Spojenými státy. Od té doby si každý interpret aspirující na
smash hit mezi
videoklipy uvědomuje důležitost zakomponovat do videa i specifické
taneční pohyby.
Ideální
ukázkou videa, ve kterém se všechny výše uvedené
charakteristiky spojují v jedno, je kdysi všudypřítomný Gangnam
Style od
jihokorejského interpreta PSY.
Primitivní
melodie, kterou jsme byli nuceni minulý rok poslouchat na každém
rohu, je v chytlavém refrenu téměř instrumentální, takže
překonává veškeré jazykové bariéry jinak marginální
jihokorejštiny. Hlavní obchodní značkou klipu se však stal
především typický „jezdecký“ taneček, který byl
napodobován a parodován celebritami i plebejci po celém světě.
Klip je zábavný a jeho fanoušci vyzdvihovali především jeho
nadsázku a parodii mainstreamových videoklipů. Otázku, jestli se
díky nejvyšší sledovanosti v historii Youtube
nestal
sám Gangnam Style
mainstreamem,
nechť si každý zodpoví sám. Nicméně klip měl všechny
předpoklady stát se celosvětovým hitem a raketový vzestup
sledovanosti ukazuje, že potenciál virálních videí využil
naplno. Dnes je Gangnam
Style se
svými téměř dvěma miliardami shlédnutí nejsledovanějším
videem na Youtube.
Zjištění,
že tento recept funguje, využil především sám PSY, a to ve svém
dalším hitu, ve kterém celý koncept zopakoval – nová chytlavá
melodie, nový taneček, a Gentleman
dosahuje
téměř 600 milionů shlédnutí.
A
že tento recept funguje i nadále dokazuje nejnovější hvězda
virálních hudebních videoklipů. Když norští bratři Bard
a Vegard Ylvisaker, vystupující pod jménem Ylvis,
natáčeli videoklip k písni The
Fox,
těžko říci, jestli očekávali, že bude mít takový úspěch.
Nicméně recept, který do té doby neznámí komedianti při
produkci klipu použili, otevíral jejich výtvoru velkou budoucnost.
Jejich až bolestivě primitivní hudební počin zpívaný v
angličtině je o tom, jaké zvuky vydávají různá zvířata, a
také hlavně o tom, že se neví, jak vlastně dělá liška. Refren
pak sestává z různých skřeků a uši trhajících zvuků, které
nabízí alternativy, jaké zvuky možná liška vydává.
Video
se stalo o to známější, že na něj vznikly četné parodie a
remaky, které například refrén nahrazují skutečnými liščími
zvukovými projevy. Pozitivní recenze na videoklip, který sestává
z tancování v lese a z řady zvířecích převleků, především
vyzdvihují vtipnost, účelnou trapnost a absurditu videoklipu,
který tak paroduje a poněkud zesměšňuje současnou taneční
hudbu. Píseň je kontroverzní hlavně díky svým iritujícím,
nesnesitelným refrenům, které z poslechu činí čiré utrpení.
Co
je však třeba říci je fakt, že i přes svou údajnou vtipnost a
nadsázku je The
Fox především
velice dobře vystavěný komerční produkt, který cíleně splňuje
všechny požadavky virálního videa. Na jednu stranu píseň
paroduje a zesměšňuje moderní taneční hudební scénu, na
druhou stranu se nebojí využívat typických postupů taneční
hudby a z The
Fox je
tak taneční hit, na který si mohou mladí lidé zatrsat v klubu. A
velice dobře zvládnutá audio produkce písně naznačuje, že
jejímu zvuku někdo věnoval hodně času a úsilí. S domnělou
spontánní ujetostí, se kterou se píseň snaží interpretovat,
kontrastuje také fakt, že výše zmiňované parodie a předělávky
uploadované na Youtube
jsou ze strany držitelů práv k písni The
Fox tvrdě
trestány a videa musí být z Youtube
houfem
stahována. Důvodem může být neustále se zvyšující
komercializace Youtube,
spojená
s čím dál tím více se rozšiřujícím umisťováním reklam na
stránky. Co tedy začínáme pozorovat v případech, jako je The
Fox, je
zneužití myšlenky produsage.
Autoři, vydávající se za „jedny z mnoha“, dovedou velmi dobře
kalkulovat s možnostmi a specifiky virálních videí a vyrábí tak
videa šitá na míru širokému publiku. Odmítáním kreativních
reakcí na své video pak víceméně podkopávají koncept produsage
v
tom, že zatlačují diváka zpět do pasivity a nedovolují aktivní
interakci všech zúčastněných, která jinak produsage
definuje.
No comments:
Post a Comment