Konec dějin nových médií: Softwarová
studia
Tento článek
publikovala Jana Horáková v kolektivní monografii Umění a nová média.[1] V článku se snaží autorka přiblížit nový
obor, který vznikl v první polovině prvního desetiletí 21. století a který
se má stát alternativou k současnému studiu nových médií, které vychází
z protikladu stará vs. nová média.
Autorka článku
paní docentka Mgr. Jana Horáková, Ph.D. pracuje v Ústavu hudebních věd na
Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, kde je garantem oboru
Teorie interaktivních médií. Zde pracuje od roku 2006. Před tím pracovala
v Ústavu pro studium divadla a interaktivních médií na Filozofické fakultě
Masarykovy univerzity v Brně. V první polovině 90. let byla také
členkou baletního souboru Národního divadla v Praze. Ve své pedagogické
činnosti se věnuje teorii divadla a dramatu, teorii a archeologii nových médií,
média-performance, performanci posthumanismu, kulturní historii konceptu robota
a sémiotice. V poslední době zkoumá možnosti využití přístupu softwarových
studií pro metodické ukotvení disciplíny.
Softwarová studia
nahlíží na software z hlediska kulturního, uměleckého a jako na nezbytnou
součást nových médií. Dále také přesunula pozornost od celkového díla a starého
pohledu, který se soustředil na koncept a proces, ke kontextu a prostředí
softwaru. Softwarová studia vyzývají k širší diskuzi o historických a
kulturně-společenských souvislostech umění nových médií, kterým doposud nebyl
věnován dostatečný prostor.
V článku se
dozvídáme, že softwarová studia předpokládají, že žijeme v době
postmediální. Informační technologie se totiž dostaly do fáze, kdy jsou
naprosto běžné pro každého a většina lidí si bez nich nedokáže představit
jediný den svého života. Využíváme je pro práci, komunikaci, zábavu a pro
vyhledávání informací všeho druhu. Neobejdou
se bez nich ani jednotlivá média tradiční, jako noviny, televize či rozhlas.
Informační technologie jsou schopné všechna tato média zahrnout do sebe a tedy
je nahradit. Před vznikem softwarových studií se však na počítače nahlíželo
jako na celek a software byl pouhým nezbytným nástrojem. Snahou nového oboru je
však nahlížet na software jako na samostatnou část a zkoumat ho nejen
z hlediska funkčního, ale také z hlediska kulturního a uměleckého.
Vznik softwarových
studií můžeme datovat od února 2006, kdy Mathew Fuller uspořádal na Institutu
Pieta Zwarta v Rotterdamu Software Studies Workshop. Dva roky na to vydal
Fuller knihu Software Studies/ A Lexicon, kde společně s ním publikovali i
počítačoví vědci, programátoři, umělci a designéři své články, jejichž hlavním
tématem byl software. Je to též první publikace, v jejímž názvu se objevil
termín softwarová studia.
V roce 2008
vznikl první akademický studijní program zabývající se softwarovými studii na
Kalifornské univerzitě v San Diegu – Iniciativa pro Softwarová studia.
Založil ho zde jeden z čelných představitelů nového směru Lev Manovich.
Vede jej společně se dvěma spolupracovníky a též významnými představiteli
softwarových studií Benjaminem Brattonem a Noahem Wardrip-Fruinem. Hned
v roce 2008 uspořádali workshop SoftWhere 2008, který navazoval na
Rotterdamský workshop.
Vzhledem
k tomu, že se jedná o nový obor, existuje zde diskuze o metodách, kterými
bude software zkoumán. Noah Wardrip-Fruin je zastáncem metody komparace, kdy
chce srovnávat díla a ideje, která ve stejném časovém období formulovali vědci
a umělci.
Fuller jako představitel evropské větve
softwarových studií je zastáncem již osvědčených metod používaných
v tradičních humanitních disciplínách, jako jsou sociologie, mediální
studia, filozofie a tak dále. Podle jeho názoru by se tento obor měl věnovat
hlavně dekonstrukci mýtu o nemateriálnosti softwaru, který se objevil ve
starších textech zabývajících se problematikou IT, a hackabilitou softwaru, což
v tomto kontextu znamená otevřenost softwaru pro další vývoj.
V protikladu
k Fullerovi stojí Lev Manovich jako představitel amerických softwarových
studií, který tvrdí, že pro tuto novou vědní disciplínu je nutné vytvořit nové
postupy a metody výzkumu. Podle jeho názoru je nezbytné, aby vědci měli
zkušenost se psaním softwaru a programováním. Klade důraz především na kulturní
software, což je současná podoba programovacích jazyků a nástrojů na
programování.
V současnosti
se výzkum softwarových studií rozdělil do dvou oblastí výzkumu. V prvním
případě se jedná o kritický a kontextuální výzkum z pohledu humanitních
disciplín a kritické teorie, se kterým se ztotožnil Mathew Fuller.
V druhém případě se jedná o směr vytyčený Lvem Malovichem, tedy o studium
za pomoci nejnovějších metod výzkumů vzniklých pro studium softwaru.
Autorka článku,
Jana Horáková, se domnívá, že pokud bereme softwarová studia jako novou
uměnovědnou disciplínu, je Fullerův přístup k výzkumu mnohem přínosnější a
zajímavější. Tento přístup se totiž neomezuje na pouhý sběr dat a jejich
vizualizaci, ale nahlíží na software jako na kulturní produkt a jeho
interpretaci. Při tom všem však nezapomíná, že se software formoval a vyvíjel v prostředí
hackerské subkultury, která mu dala jeho dnešní podobu.
Co se týče
diskuze o tématu softwarových studií, autorka článku si stěžuje, že neprobíhá
multidisciplinární diskuze o softwaru mezi počítačovými vědci, programátory,
hackery, informatiky, kreativními uživateli, umělci a softwarovými vědci.
Problém bude zřejmě v malé provázanosti těchto oborů a v tom, že
mnoho lidí o softwarových studiích ještě nikdy neslyšelo. Přitom se jedná o věc
poměrně zásadní pro celý svět a tedy i pro uživatele v České republice,
protože počítače a tedy i software využíváme denně. Proto by neměl zůstat
stranou zájmu výzkumníků.
[1] BÜSCHER, Barbara: Umění a
nová média, Masarykova univerzita, Brno 2011, ISBN 978-80-210-5639-8, 188s.
No comments:
Post a Comment