Vyfoť díru aneb Řidiči sobě!
Termín produsage použil jako první australský profesor Axel
Bruns. Spojil 2 anglická slova Production a Usage, aby popsal nový jev, kdy se
uživatel stává zároveň tvůrcem či spolutvůrcem obsahu.
Jedním z webů, kde uživatel pomáhá tvořit obsah, je web
Výmoly.cz (www.vymoly.cz). Uživateli – producerovi – se zde říká „Výmolář“. Výmoláři fotí (nebo natáčí) při svých cestách díry
na silnicích a své úlovky posílají na web. Aby to bylo ještě jednodušší mají k dispozici
mobilní aplikaci pro iPhone a Android (aplikace pro Windows Phone zatím není k dispozici).
Projekt Výmoly.cz monitoruje od roku 2011 stav českých
silnic. Partnerem projektu je Nadace pojišťovny Generali, mediálním partnerem
je Zelená vlna Radiožurnálu.
Prostřednictvím tohoto projektu jsou o kritických místech na
silnicích informováni samotní motoristé a zároveň i krajské samosprávy, které
mají údržbu komunikací na starosti. Za 3 roky existence projektu Výmoly.cz bylo
zaevidováno více než 3000 výtluků. Projekt se rozšířil také za hranice
republiky a působí nyní na Slovensku (Vytlky.sk) a v Maďarsku (Katyuvadasz.hu).
Web je přehledně rozdělen do několika sekcí.
V první sekci nazvané O projektu jsou čtenáři informováni o
projektu jako takovém - co je smyslem
jeho vzniku, na co chce svou existencí poukázat a k čemu by měl sloužit.
V druhé sekci - Galerie - najdeme videa a fotogalerii
nebezpečných úseků a registrovaní uživatelé mají možnost se k nim vyjádřit -
zhodnotit je a popřípadě upozornit na změnu stavu.
Každé video či fotografie je oznámkováno dle nebezpečnosti od 1 do 5, kdy 1 je spíš jen taková malá dírka
a 5 znamená už pořádnou ďuznu. Je zde také uvedeno, jestli se jedná o
jednotlivý výtluk a nebo souvislejší poškození vozovky.
Po rozkliknutí videa či fotografie se objeví informace o
místě poškození vozovky (mapka a GPS souřadnice), dozvíme se také, kdo
příspěvek vložil a kdy byl naposledy kontrolován. Správný výmolář totiž
kontroluje „své“ výtluky a aktualizuje jejich stav. Pokud je rozbitý úsek
silnice opraven, nastaví také u svého příspěvku stav „opraveno“. Registrovaní uživatelé mají možnost příspěvky
komentovat a hodnotit.
Rozbitá silnice v obci Smečno (středočeský kraj) |
Třetí sekce - nazvaná Žebříčky - je rozdělená na tři
podrubriky.
V té první - nazvané Nejhorší výtluky – najdeme výtluky seřazené
podle hodnocení uživatelů.
Ve druhé - nazvané Nejaktivnější výmoláři - je žebříček zaregistrovaných návštěvníků seřazený dle
největšího počtu nahlášených poškození.
Ve třetí - nazvané Nejaktivnější kraje - je žebříček
sestaven dle aktivity z jednotlivých krajů v České republice.
Další sekcí je Soutěž. Soutěží se o „Nejhorší díru v Česku
roku 2013“, „Nejaktivnějšího výmoláře roku 2013“ a „Nejaktivnější kraj roku
2013“.
Nejaktivnějším výmolářem je uživatel Tom M., který se
registroval v květnu 2012 a od té doby nahlásil 1175 výtluků. V roce 2012
vyhrál hlavní cenu v hodnotě 10 000 Kč a je favoritem i pro rok 2013.
Nejaktivnější kraj (který bude na vznesené požadavky
reagovat v nejkratších časových intervalech a opraví největší procento
nahlášených výtluků) obdrží dar od Nadace pojišťovny Generali v hodnotě 100
tisíc korun.
Na webu jsou také informace pro motoristy –„ Jak postupovat
při nehodě vzniklé vlivem zničených silnic“. Vše je popsáno velmi podrobně
počínaje zajištěním místa nehody. Připomíná se použití výstražného trojúhelníku,
oblečení reflexní vesty, kontrola místa nehody, volání policie. Je zde návod na
zdokumentování místa, vyplnění formulářů a zajištění svědků a také návod, jak
postupovat dále ve směru k úřadům a institucím.
Výmoly jsou také na facebooku, kde mají přes 5000 fanoušků a
mají vlastní kanál na You tube.
Pojem produsage jsem zmínila již na začátku, ale v souvislosti
s webem Výmoly.cz se nabízí i pojem kolektivní inteligence. Kolektivní inteligenci
je obecně možné definovat jako schopnost skupiny najít větší množství, anebo
kvalitnější řešení nějakého problému, než její jednotliví členové (zdroj: wikipedia). Díky
kolektivní inteligenci se tady daří monitorovat rozbité silnice v celé republice (což by
jedinec sám nemohl zvládnout).
No comments:
Post a Comment