Zhruba před třemi lety vznikl web Módní peklo (www.modnipeklo.cz). Za jeho vznikem nestojí „vystajlovaná teenagerka“ přesvědčená o svém výjimečném vkusu, ale dáma jménem Adéla Bartlová nebo také Ada - jak podepisuje své příspěvky. Ta se rozhodla bojovat proti nevkusu v českých ulicích svou vlastní cestou a na počátku snad ani sama netušila, jak velký zájem tím vzbudí. V nepřeberném množství českých módních webů a blogů si ten její okamžitě našel velmi specifickou a kontroverzní pozici. Oč tedy vlastně v tomto pekle jde?
Módní blogerka Ada žijící v Brně se cítila tak často
esteticky trýzněna módním vkusem okolí, že se rozhodla ta opravdu největší
„pekla“ fotit, zveřejňovat na svém webu a komentovat. Někdy se jednalo o
komentáře blížící se dobré radě, jindy to byly komentáře poněkud jízlivějšího
charakteru a občas se blížily až velmi negativnímu soudu o dotyčném jedinci
jako celku.
Co tedy vlastně na webu najdeme? V prvé řadě jsou to
fotky lidí, kteří na sobě mají, ať už z jakéhokoli důvodu, velmi nevhodný,
neslušivý, staromódní nebo nevkusný oděv. Pod fotografií, která nás obvykle
z mnoha důvodů na chvíli zaměstná, je komentář blogerky Ady. Komentář bývá
více či méně ostrý, více či méně vtipný a více či méně urážlivý. Řadu
„pekelných“ fotografií zasílají také sami čtenáři. To nejzajímavější ale
najdeme, jak to tak bývá, v závěru a to – komentáře.
Každý zachycený outfit má okolo desítek i několika stovek
komentářů. Řada komentářů je souhlasná či pobavená. Přibližně stejně dlouhá je
ale řada těch, kteří se cítí být pohoršeni či přímo rozhořčeni povrchním
posuzováním vyfocených jedinců. Drsné komentáře rozebírající odůvodnitelnost
volby slov, mandát jednotlivých komentujících k napsaným komentářům,
nadávky, urážky, výsměch, upřímné pobavení, moralizování o kráse duše a o
vynášení soudů a mnohé další si můžeme přečíst např. pod fotkou výhružně
vykukujícího spodního prádla korpulentní dámy.
Komentáře pod jednotlivými příspěvky ale mají jistou genezi.
Zatímco na počátku vzniku webu byly oba tábory přibližně stejně velké, postupně
se zde sešla skupina lidí vesměs pospolu souhlasících. Snad jen někdy vznikají
debaty o korektnosti či nekorektnosti určitých označení (např. white trash). Tato
projektu pozitivně nakloněná skupina si často notuje, doplňuje se a vyměňuje
poznatky. Někteří členové této skupiny mají na svém kontě i tisícovku komentářů
jen v rámci webu. Registrovaní uživatelé (tedy spíše povětšinou
uživatelky) také nejen kritizují ostatní, ale fotí se ve svých nejlepších
outfitech a kritizují se navzájem, což je možná svým způsobem ctí.
Není divu, že tento koncept se velmi záhy přenesl i na
sociální sítě. Web Módní peklo má nejen oficiální facebookovou stránku a účet
na Twitteru, ale i neoficiální mutace. Nejzajímavější je facebooková stránka
stejného jména, tedy Módní peklo, která má dokonce ještě více fanoušků než ta
oficiální. Tato neoficiální stránka odkazující na nefungující web www.nevkusvcesku.cz je totiž ve svých
komentářích ještě o několik tříd jinde, než Ada a její web.
Pokud jsou komentáře Adély Bartlové často někde na hraně
mezi konstruktivní kritikou a urážkou, jsou komentáře na neoficiální
facebookové stránce vždy několik kroků za onou zmíněnou hranou. Občas i za
několika hranami. Nejen, že vyfocení jedinci zde často nemají „cenzurovanou“
tvář, ale komentáře a jména, kterými je častuje i sám administrátor stránek,
jsou opravdu více než urážlivá a vulgární. Na pováženou je i fakt, že stránka
má tolik fanoušků, že se nezřídka stane, že někdo některého z vyfotografovaných
jedinců pozná a označí ho či upozorní. Sám aktér se tedy občas stane i
přispěvatelem diskuse. V některých okamžicích už se tu zábava téměř blíží
lynči či kyberšikaně.
Video YouTube - Ada v Show Jana Krause
Síla kolektivního názoru diskutujících a sdílejících je
veliká. Nevíte-li jistě, zda model, který vidíte, je opravdu tak moc hrozný,
stačí přečíst pár komentářů a víte naprosto přesně, co si myslet, až někoho
takto oděného potkáte. Na jednu stranu je jistě pravdou, že existuje druh
nevkusu, který nelze ani na ulici úplně ignorovat, zároveň je nezpochybnitelným
faktem, že je to věc každého jedince. Stejně tak je nezpochybnitelné, že i Ada
může na svém blogu o nevkusu psát, jak se jí bude chtít.
Není novinkou, že šaty dělají člověka. Postupně se ale
dostáváme do doby, kdy to platí téměř dvojnásob. A to i proto, že lidé dnes
mají možnost si to nejen sdělit s kamarády, ale i podělit se o vaši fotku
a svůj peprný komentář s celým světem. Tak tedy přesněji - kolektivní
mínění o šatech dělá člověka.
Kolektivní inteligence, sdílení většinových názorů, spirála
mlčení a podobné jevy tu byly vždy. Ale až éra nových médií je povýšila na
pozici stále přítomného společníka. Nabízí se mnohé úvahy. Např. do jaké míry
budou jedinci odchovaní na „sdílené“ kultuře individualitami a do jaké míry jen
individui nabitými informacemi? Weby jako Módní peklo jsou jen jedním
z nositelů tohoto trendu, takže odpověď na podobně složité otázky tam nehledejte.
Markéta Foitová
Zdroje:
Dobré otázky.
ReplyDeleteStránky modnípeklo.cz znám ale doporučuji se také podívat na http://www.filimoda.cz
ReplyDelete