V mezinárodní ICT společnosti byla provedena kvalitativní
studie s cílem objasnit některé otázky týkající se rozdílů v míře
participace a způsobu užívání sociálních intranetů mezi uživateli.
Vybraná firma v létě roku 2010 implementovala sociální
intranet založený na platformě JIVE Software.
Cílem bylo mimo jiné umožnit zaměstnancům „vytvářet profesní sítě, zvyšovat
svou odbornost následováním zkušenějších zaměstnanců, seznamovat se s tím,
na čem pracují ostatní a zjednodušit si přehled o vlastních rozpracovaných
projektech.“
Výzkum provedla Marika
Lüders, která pracuje jako výzkumný vědec v SINTEF ICT v Oslu. Její
současná práce je zaměřena na využití sociálního softwaru v organizacích a
podnicích, stejně jako na individuální a společenské důsledky nových vzorců
komunikace.
Teoretický základ studie a výzkumné otázky
Odborná literatura připouští sociální intranety jako
relevantní pracovní nástroje podporující skupinovou spolupráci, sdílení a interaktivitu.
Na druhé straně však jasně dokládá, že i přes tato vysoká očekávání není nijak garantovatelná úspěšnost implementace
sociálního intranetu napříč firmou.
Pro samotné uživatele sociálních intranetů je důležité
vytvoření kontaktů, které reprezentují důležité hodnoty jedince, vytvářejí jeho
pocit sounáležitosti a zprostředkovávají mu nové zdroje, znalosti a podporu. Studie
však připouštějí, že k využívání sociálních intranetů vedou různé uživatele
rozličné důvody založené například na socioekonomické situaci, rase, vzdělání
či očekávaných benefitech. Aktuální studie je zajímavá tím, že zjišťuje rozdíly v používání sociálního
intranetu mezi uživateli, jejichž socioekonomické zázemí je velmi homogenní.
Obecné SNS, jako typicky Facebook, obsahují algoritmy,
které samy řadí příchozí příspěvky dle jejich relevance. Někteří přispěvatelé
se tak na dané síti stávají názorově silnými osobnostmi s velkým množstvím
„přátel“, kteří je sledují. Studie proto předpokládá, že i sociální intranet umožní nejaktivnějším uživatelům, stát se „vůdčími“,
kteří budou na síti velmi viditelní.
Výzkumná otázka 1: Co může vysvětlit rozdílné vzorce
přijímání sociálního intranetu a spolu s tím rozdílnost typů uživatelů?
Výzkumná otázka 2: Jaké dopady mají výhody, které přináší
sdílení informací a vytváření sítí, na různé typy uživatelů?
Použité metody
Dle popisu Yin (1994) došlo k realizaci vysvětlující případové studie, v jejímž
rámci bylo od května do září 2011 provedeno 27 anonymních hloubkových rozhovorů s tzv. knowledge workers z Norska,
Dánska, Maroka a Británie. Výběr respondentů proběhl metodou sněhové koule. První
oslovený byl vybrán náhodně ze seznamu zaměstnanců a mezi osobami, které měl
uvedeny jako důležité spolupracovníky, došlo k náhodnému výběru dalších
respondentů. Rozhovory probíhaly v průměru jednu hodinu, byly nahrávány a
doslovně přepsány. Jejich kódování a analýza proběhla za využití NVivo 8.
Závěry
V době provádění výzkumu 9 respondentů nepřispělo do
sociálního intranetu žádným obsahem (příspěvek na blog, komentář, dokument), 10
přispělo méně než 10 krát a 8 více než 10 krát.
Respondenti byli dle své aktivity rozděleni do dvou skupin.
První skupina s názvem Přispěvatelé
(přispěli více než 10 krát), druhá nazvaná Neochotní
(uživatelé bez jakéhokoli příspěvku na síť). Zbývající část uživatelů byla
rozdělena a přidána do jedné či druhé skupiny dle svého pozitivního či
negativního postoje k firemnímu intranetu.
Výzkum se zaměřil na vytvoření archetypu obou typů
uživatelů. Ty měly následně pomoci zjistit, proč někteří zaměstnanci aktivní
roli přijímají a jiní ne.
Přispěvatelé
Obecně jsou Přispěvatelé otevření a neustále rozšiřují síť svých profesních kontaktů. Tu
považují za důležitou pro získávání informací, i kvůli novým kontaktům a
profesnímu růstu. Jsou rádi oním odborníkem, na kterého se kolegové obracejí se
žádostí o radu. Věří, že znalosti jsou kolektivní výhodou a jsou schopni je prezentovat
obecně srozumitelnou formou.
Většina Přispěvatelů je na síti aktivní pro svůj dobrý pocit, ale nepopírají, že je jim příjemné dokládat
touto cestou své znalosti a být vidět.
Protože je mezi intranetem a skutečným světem úzká
provázanost, zkoumaly se v rozhovoru i tyto „offline souvislosti“. Bylo
přitom zjištěno, že Přispěvatelé jsou obecně spokojeni se svým zaměstnáním a i v soukromém životě mají
dostatek sociálního kontaktu. Svým kolegům věří a při používání sociálního
intranetu se cítí dobře.
Neochotní
Jejich společným rysem je určitý odpor k sociálnímu intranetu jako pracovnímu nástroji. Někteří
se pokoušeli s ním pracovat, hledali kolegy nebo informace, ovšem
bezúspěšně, a proto jej považují za
nedůležitý. Pro sdílení znalostí a spolupráci mají vybudovány vlastní cesty,
které nechtějí měnit. Není jim blízké ani „přispívání kvůli zviditelnění“. Někteří
se dokonce obávají, že by za své kritické příspěvky mohli být nějakým způsobem
postihováni.
V komunikaci jsou konzervativní, upřednostňují e-mail a telefon, případně Skype. Možnost podělit se
o svůj dotaz a odpověď na něj i s ostatními uživateli intranetu pro ně
není podstatná. Naopak mnozí jsou přesvědčeni, že znalosti jednotlivce zvyšují jeho moc. K informacím na
intranetu jsou skeptičtí.
Řada Neochotných také pociťuje určitou frustraci z organizačních změn, kterými společnost prošla. Práce se stala rutinou a nemají z ní
dřívější potěšení.
Uživatelské archetypy a jejich vliv na sdílení znalostí
Smysluplné je sdružování uživatelů do oborově a
specializačně konzistentních skupin. Uživatelé však považují kooperaci s uživateli
z jiných států za příliš časově náročnou, přičemž bariérami mohou být
samotný jazyk, kultura i způsob práce.
Sociální intranet naproti tomu zprůhlednil aktivity
jednotlivých poboček firmy v různých zemích a umožnil spolupráci
zaměstnancům, kteří by se o sobě jinak ani nedozvěděli.
Závěrečná diskuse
Uživatelé nebudou sociální intranet využívat pouze jedním
určitým způsobem. Archetypy Přispěvatele a Neochotného pomohly zvýraznit jejich
hlavní rysy a zkušenosti a díky tomu objasnit, proč uživatelé přijímají nové
nástroje různě.
Přispěvatelé přijali kulturu sebezviditelnění a myšlenku,
že znalosti jsou společné. Na sociálním intranetu posilují své stávající vztahy
a dostávají se do kontaktu s dříve neznámými kolegy.
Neochotní preferují konzervativní způsoby spolupráce a
komunikace. Intranet využívají spíše jako vedlejší zdroj informací. Nelze
očekávat, že by se stali Přispěvateli, a to ani kdyby se vyřešily problémy v jejich
vztahu k práci a organizaci.
Organizace samotná by si pak měla uvědomit, že nelze
předpokládat plošné využívání firemního sociálního intranetu všemi zaměstnanci.
Tím spíše by měla být vůči svým zaměstnancům komunikačně otevřená i
prostřednictvím jiných kanálů.
Zdroj: LÜDERS,
Marika. Networking and notworking on social intranets: User archetypes and
participatory divides. [online]. [cit. 2013-11-15]. Dostupné z:
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4693/3734
Shrnutí je v pořádku, ale není to moc popularizační.
ReplyDelete