Na českém internetu je v poslední době možné dohledat
množství obsahů, věnujících se politické satiře. Z mnoha bych vybrala
např. stránky infobaden.cz, OLoL fotomontáže na webu okoun.cz a s nimi spojenou
facebookovou stránku Ovary Miloše Zemana. V posledních měsících se terčem
různých vtipů stal také facebookový profil Zdeňka Škromacha, který ve snaze
přiblížit se lidem na sociálních sítích, zavedl své, dnes již pověstné, „Hovory
od bazénku“, při kterých osobitým způsobem glosuje aktuální dění
v politice i běžná témata všedního dne. Rovněž se snaží své odběratele
zaujmout sdílením aktuálních zpráv a svými pravidelnými statusy plnými
sluníčka, kafíčka, Moravěnky. Familiárnost jeho vyjadřování mi trochu připomíná
Jaromíra Jágra, který své fanoušky na facebooku oslovuje „ahoj hokejová rodino“.
V bouřlivé době několika dní po říjnových parlamentních volbách se však na
Škromachově profilu vyrojilo vysoké množství negativních a výsměšných reakcí, využívajících
právě jeho osobní styl a výrazy (bazének, kafíčko, sluníčko, přátelé). Také z dílny
OLoL vyšlo v poslední době mnoho fotomontáží, na kterých se v různých
variacích objevuje postava Škromacha sedícího v bazénku, minulý týden se pak na jeho profilu objevila
fotografie s nápisem „Zdeněk Škromach není jen člověk, je to životní styl“
a mnoho dalších podobných. Lidská fantazie sahá opravdu velmi daleko a díky
možnostem sdílení obsahů na internetu ještě mnohem dále než dříve, takže každý
zvláštní nápad se může dnes dostat od svého tvůrce k obrovskému množství
lidí, může být dále přetvářen a upravován. Přes tzv. produsage - pojem A. Brunse, proces, při
kterém se uživatel stává zároveň i tvůrcem, je dnes velmi jednoduché vyjádřit
se k čemukoliv, čehož lidé velmi rádi využívají např. různými vtipnými
výtvory na adresu politiků, což je jedna z cest, jak vyjádřit a veřejně sdílet
svůj názor na někoho, na koho jinak nelze mít žádný osobní vliv – např. na prezidenta.
V návaznosti na poslední prezidentskou volbu vznikla
v lednu 2013 na Facebooku stránka, která se nazývá Ovary Miloše Zemana. Do
dnešního dne získala 21.032 fanoušků. Ode dne jejího vzniku se zde objevují
fotomontáže parodující Miloše Zemana, tzv. memy. Jedná se o fotomontáže, které jsou doprovázené
komentářem, který se vztahuje k aktuální
situaci. V podstatě každý, kdo se trochu orientuje ve společenském dění
České republiky či sleduje místní zprávy, by měl sdělení ihned pochopit.
Většina těchto fotomontáží se nejprve objevuje na již výše jmenovaném webu
okoun.cz v sekci OLoL fotomontáže, poté jsou teprve zveřejňovány na
Facebooku. Na web okoun.cz může obrázek umístit v podstatě kdokoliv, je
potřeba pouze umístit na dílo nápis OLoL nebo symbol-logo OLoL. Zkratka OLoL dle
webu znamená Křesťanská komunita Panny Marie Lurdské (Our Lady of Lourdes). OLoL má své logo, nápadně se podobající logu
firmy ČEZ.
Jak již bylo řečeno, fotomontáže, kterými OLoL přispívá na
stránku Ovary Miloše Zemana, velmi pohotově reagují na aktuální zprávy
z českých médií, které se nějakým způsobem týkají prezidenta. Řekla bych
tedy, že jsou součástí transmediálního
vyprávění, jelikož k nám postava prezidenta promlouvá skrze více mediálních kanálů (autorem pojmu transmediální vyprávění je Henry Jenkins). Memy zpracovávají také
prezidentův vztah k alkoholu a cigaretám, buřtům a dalšímu
nezdravému jídlu, vztah k jeho dceři, jeho celkově nezdravý životní styl a
též jeho vzhled – trojitou bradu, skelný pohled, nakloněnou hlavu, nestabilní
pohyby, kostkovanou košili. Je zde podporován stereotyp vnímající prezidenta
jako arogantního alkoholika, který si nebere s nikým servítky. Fotomontáže
jsou, jak už bylo řečeno, doprovázeny krátkými větami, které mají vycházet ze
Zemanových úst. Velmi často nazývá ostatní idioty.
Např. záběry z doby prezidentské volby, kde si Zeman
prosí popelník, jsou na stránce Ovary Miloše Zemana s menšími obměnami
parodovány dodnes. Nad mnohými se člověk pobaví, např. Zeman prosící anglickou královnu o popelníček, Zeman jako Adam, jemuž Bůh podává popelníček na slavné Michelangelově fresce Stvoření Adama, která je umístěna v Sixtinské kapli, Zeman jako
Darth Vader třímající popelník, Zeman odklepávající popel do nového modelu počítače Mac Pro. Rovněž záběry z prostor České televize, kde Zeman v den svého
zvolení zakopl a téměř upadl, jsou na stránce vsazeny do mnoha vyobrazení,
která mají za cíl pobavit okolí, je zde vyobrazen padající Zeman jako tančící JohnTravolta ve filmu Pulp Fiction, jako rychlobruslař, jako fotbalista, cyklista,
běžec, či zaklíněn mezi větvemi jako slavná Bába pod kořenem z reportáže
zpravodajství TV Nova. Novou inspiraci Zeman poskytl, když v květnu 2013
vrávoral nad korunovačními klenoty a spekulace o své opilosti vyvracel
tvrzením, že měl virózu. Slovo viróza ihned vešlo do slovníku mnoha Čechů,
kteří jej začali ve velké míře používat např. když se při sobotním ránu
vzbudili s kocovinou. Lidé na stránku Ovarů Miloše Zemana začali přidávat přes OLoL nové
příspěvky, přibyla např. lahev Becherovky s novým názvem Viroza, motající
se Zeman na kovovém laně nataženém přes potok, krabička léku Antabus s prezidentovou
podobiznou, Zeman hledící místo klenotů na stůl plný jitrnic, buřtů a prasečíhlavy, Zeman před klenoty nahoře bez, atd. Zdá se, že jakýkoliv projev Miloše
Zemana, který zachytí média, je nyní využit takzvaně „na sto způsobů“.
Je třeba říci, že Miloš Zeman rozhodně není jedinou obětí těchto internetových vtípků, např. koláží se spícím Karlem Schwarzenbergem se
vyskytlo také hodně. Zdá se ale, že esteticky až nereprezentativní vzhled
Miloše Zemana zkombinovaný s jeho osobitým vyjadřováním a politickými
kroky ke tvoření všelijakých vtipných příspěvků přímo vybízí. Diskutabilní je,
zda je vhodné zesměšňovat např. jeho zdravotní problémy.
No comments:
Post a Comment