Čínské ponaučení
Kolektivní inteligence a kybernetický vigilantismus
Jak mediální obsah nových médií mění společnost je otázka,
na kterou je velmi těžké odpovědět. Nejenže nelze najít recept
shodný pro všechny země světě, ale zároveň nelze nalézt
jednotná stanoviska na nová média v jedné jediné zemi. Já sám
se proto jen pokusím nastínit pojmy kolektivní inteligence
(collective inteligence) a kyberneticky vigilantismus (cyber
vigilantism), které podle mého názoru spolu úzce souvisí. V
první části svého textu se pokusím zaměřit na dva příklady z
daleké Číny, ve které právě tyto dva termíny sehrávájí ve
společnosti větší a větší roli, a ve druhé části textu se
pokusím přenést jednotlivé prvky do českého prostředí. Úplně
na začátek se ale pokusím čtenáře seznámit s výše uvedenými
pojmy.
Kolektivní inteligenci můžeme označit za sdílenou inteligenci
určitou skupinou, která vychází z kolektivního jednání a která
je součástí konsenzu uvnitř dané skupiny. Jako příklad můžeme
použít notoricky známou Wikipedii, která pomocí kolektivních
znalostí editorů rozšiřuje svůj potenciál. Na druhou stranu do
kolektivní inteligence můžeme zařadit i například operační
systém Linux, který pomocí povolených zásahů programátorů
mimo organizační struktury samotné firmy pomáhají při dotváření
zdrojových kódů jednotlivých segmentů tohoto operačního
systému.
Kybernetický vigilantismus nebo také internetový vigilantismus je
projevem vigilantismu, nebo chcete-li „ostražitosti“, jako
takového, ale pouze v prostoru internetového prostředí, přičemž
v převážné většině případů tento jev řeší skutečnosti
odvíjející se mimo internetové prostředí. Podle mého názoru
by se kybernetický vigilantismus dal ve valné většině případů
zařadit jako odnož kolektivní inteligence. Typickým případem
kybernetického vigilantismu můžeme označit události v roce 2006,
které směřovali k propuštění a veřejné omluvě veterinární
sestry Wang-Jue po incidentu, ve kterém rozšlápla kotě podpatkem.
Vlna nevole, která se strhla po zveřejnění videa z této
události, vedla některé uživatele na internetu vypátrat identitu
této ženy a následně společenským tlakem ženu potrestat.
Čínský příklad
Právě kybernetický vigilantismus je v Říši středu velmi
oblíbený. Je to dáno hned několika faktory: velké množství
lidí má přístup k internetu, dochází k rozrůstání blogů a
fór a zároveň plně nefungují státní orgány, respektive
byrokracie a vnitrostátní záležitosti jsou často proti obyčejným
obyvatelům. Šíření informace pomocí blogů a fór se stalo v
Číně tak velkým fenoménem, že si dokonce vysloužilo název
Human flesh search engine, ve
volném překladu lidský vyhledávač. Síla podobné masy netizens,
tedy
uživatelů internetu, se velmi projevila ve dvou případech, které
vedly k nápravě ve společnost.
První z nich se stal v roce 2008 v Šen-Čenu v provincii Guangdong.
V tomto měste se v jedné restauraci setkal muž s jedenáctiletou
holčičkou, kterou se pod pohrůškou násilí snažil dostat na
pánské toalety. Holčičce se podařilo uniknout a o incidentu se
svěřila rodičů, ti neváhali a útočníka konfrontovali. Útočník
jednal s rodiči holčičky velmi nabubřele, vychloubal se svojí
neochvějnou pozicí na ministerstvu dopravy, respektive na
Šen-Čenském úřadu pro námořní dopravu, přičemž svojí
pozici přirovnával ke starostovi města. Jednáním s rodiči své
skoro oběti se projevil jako neotřesitelná mocná figura v rámci
čínské byrokracie, která se nebojí postihu od úřadů, natož
pak od policie. Incident se tedy v první fází obešel bez
potrestaného.
Z hádky rodičů malé holčičky a útočníka vznikl patnácti
vteřinový záznam z bezpečnostní kamery v restauraci, který za
nedlouho obletěl svět pomocí sítě malých bloggerských stránek
a pomocí internetových fór. Snaha o prošetření incidentu
internetovými uživateli vedla úřady k zákazu obsluhy komunikovat
s kýmkoliv ohledně popsané události. Síla internetu se projevila
v horlivosti některých bloggerů, kterým se povedlo odhalit
identitu útočníka spolu s jeho vozidlem a mobilním telefonem,
přičemž všechny tyto údaje se staly okamžitě veřejně
dostupné. Reakce úřadů na sebe nenechala dlouho čekat, odhalený
Jiaxing Lin byl suspendován a pozděi propuštěn. Po internetu
začaly jako reakce na celou událost kolovat komická znázornění
celého incidentu i byrokratického aparátu, které v očích
veřejnosti vzbudilo dojem zadostiučinění.
Druhý
příklad se odehrál v Šanghaji v roce 2009. Řidič dodávky
Zhongiie Sun se smiloval nad stopařem a chtěl ho odvézt domů,
dokonce odmítl nabízených 10 juanů za pomoc. Po chvíli cesty
stopař sešlápl brzdový pedál a s klíčky ze startování
vozidlo opustil. Následně byla dodávka obklíčena jakousi
skupinou vykonavatelů jakési státní moci, kteří si na řidiči
vynutili podepsání dokument, jenž zavazoval řidiče zaplatit jako
kauci svým vozidlem. Řidič se totiž ve své dobré vůli
pravděpodobně dopustil porušení zákona týkajících se
zpoplatňování jízdy cestujícím. Tato jakási právnická klička
a donucovací prostředky nakonec vedly k potrestání neviného
pomocí nastrčené volavky. Následná mediální kampaň spuštěná
pomocí uživatelů internetu, ke kterým se událost dostala,
vyvolala státní vyšetřování incidentu, které ozančilo postup
za správný. Následnou detektivní činností se několik bloggerů
a investigativních novinářů podílelo na odhalení skutečných
zákoutí podobných praktik, které následně zveřejnily. Praktiky
zvané diaoyu
se staly v roce 2009 čtvrtým nejvyhledávanějším tématem na
fórech, což samo o sobě ukazuje obrovskou moc podobných operací.
Přes celostátní veřejnosti tlak se situace stabilizovala a opět
se celá událost stala terčem posměchu ze strany internetových
uživatelů.
Tyto čínské případy dokládají, že i v zemích, kde do nedávna
docházelo (a možná i dochází) k naprosté absenci lidských práv
je možné zalarmovat složky občanské společnosti, které jsou
schopny svým tlakem změnit zažité stereotypy.
České ponaučení
Jsem si vědom hlavního argumentu, proč podobná aktivita vzniká
právě v nepříliš svobodném světě Čínské lidové republiky,
a že se tento druh vyjadřování podpory stává ve své podstatě
poslední šancí dovolat se spravedlnosti, ale i tak bych pro
podobné aktivizační kroky měl místo v naší kotlině. Bohužel
neexistuje vůle dosáhnout konečného vítězství, přesto však
můžeme podobný druh občanské sounáležitosti sledovat v
mediálně mnohokrát opakovaných „pirátech silnic“.
Zveřejňování záběrů z palubních kamer na sociálních sítích,
blozích a fórech určitě pomohlo k jejich zobrazování v
hlavních zpravodajských relacích, nehledě na to, že se jedná o
pádný důkazní materiál pro vyšetřovací orgány. Právě
sdílení podobných událostí, spolupráce v dohledávání
pachatelů a následné společenské odsouzení je podle mého
názoru to nejlepší, co si v současné době můžeme z Číny
vzít. Netvrdím tím, že je potřeba plně nahradit orgány činé
v trestním řízení, jen vidím ve spolupráci lidí na internetu
větší potenciál než je Wikipedie nebo počítání hvězd.
Tomáš Baierl
Autor vycházel z článku Cyber vigillantism, transmedia collective
intelligence, and civic participation od P.H. Cheong a J. Gong.
CHEONG, Paulline Hope a Jie GONG. Cyber vigillantism, transmedia
collective intelligence, and civic participation. Chinese Journal
of Communication. 2010, roč. 3, č. 4, s. 481-487.
No comments:
Post a Comment