Studie americké autorky Lindsay Palmer zkoumá fenomén
občanské žurnalistiky (citizen journalism) na případu služby iReport od CNN. Na
svých webových stránkách nabízí společnost možnost zveřejňovat vlastní
novinářské příspěvky o aktuálním dění. Jedná se o zcela dobrovolnickou
aktivitu, za své články a reportáže lidé nedostávají zaplaceno. CNN práci
občanských žurnalistů využívá k doplnění vlastního zpravodajství, zároveň
se ale snaží udržovat jasnou hranici mezi laickými přispěvateli a profesionálními
novináři. Palmer se zaměřuje na „amatérské“ zobrazení íránských voleb a
protestů z roku 2009.
Občanská žurnalistika je projevem produsage, kdy se
uživatelé sami stávají tvůrci obsahu. CNN se prezentuje jako zpravodajský kanál,
jenž lidem přináší aktuální zprávy ze všech koutů světa. V rámci této
strategie se proto snaží zapojit občanské žurnalisty pracující v rozličných
sociokulturních podmínkách. Zatímco publicistické články na blozích nemívají
velký dosah, publikováním v iReport reportéři doufají v rozšíření své zprávy
mezi více relevantních zdrojů. Čerpají tak ze zavedené značky, a zároveň ji tím
i posilují.
Rozšíření tohoto fenoménu neumožnil pouze rozvoj nových
technologií, Palmer ho uvádí do souvislosti s krizí v důvěryhodnost samotného
profesionálního zpravodajství. Mimoto hraje důležitou úlohu touha jednotlivců
překonat zavedený uzavřený model tvůrce a příjemce sdělení, propast mezi
profesionálními novináři a publikem.
Podle Palmer je občanská žurnalistika iReport na jedné
straně „bezostyšně zneužívána“ a na straně druhé „radostně vítána“. Upozorňuje
na to, že profesionální novináři práci svých amatérských kolegů snižují ve
snaze zachovat si profesní monopol v době krize tradiční žurnalistiky. Ta
je ovlivněna neustálým propojováním komunikačních systémů vytvářejícím
komplexní „síťovou kulturu“ – prostor, v němž mediální sdělení neplynou od
vysílatele k příjemci, nýbrž se rozprostírají, navzájem ovlivňují a mísí.
Profesionální žurnalistika si zakládá na objektivitě a chce
se tím odlišit od občanské novinařiny, jež je podložena přímými zážitky,
vymykajícím se veškerým snahám o reprezentativitu. Když byl iReport v roce
2006 spuštěn, samotné vedení CNN usilovalo o jasné vymezení rozdílů mezi
profesními reportéry a „iReportéry“, při popisu práce dobrovolníků kladla velký
důraz na emoční autenticitu a přímé zkušenosti. Vyzdvihováním těchto kvalit
zpochybňovali důvěryhodnost iReportérů jakožto očitých svědků. Úspěch
občanských žurnalistů spojovali především s využíváním mobilních zařízení k bezprostřednímu
zachycování událostí. Ti tak sice přinášejí detailní zpravodajství z první
ruky, avšak nemohou k vlastnímu videu zaujmout objektivní postoj.
Tato „úzkost“ profesionálních novinářů, jak ji nazývá
Palmer, vyústila v definování vztahu mezi CNN a iReportéry jako „přirozeného
rozšíření“ zpravodajství stanice či jako „perfektní manželství“ mezi konceptem občanské
žurnalistiky a renomovaným informačním kanálem. Reportéři byli stavěni do role
slabšího partnera, jejich neplacená práce měla přispívat k rozvoji a
lepšímu fungování CNN. Cílem se stalo čerpat z této spolupráce co nejvíce
a dávat pozor na to, aby nedošlo ke snížení hodnověrnosti profesionálů nebo
zaplavení sítě přebytkem informací.
Jako ukázku obav ze selhání profesní novinařiny Palmer
zmiňuje diskuzi, již vyvolalo uveřejnění nahrávky smrti šestadvacetileté Íránky
Nedy Agha-Soltan, zastřelené během protestů v létě roku 2009. Incident byl
natočen mobilním telefonem a video se dalo téměř okamžitě zhlédnout na
internetu, včetně webu iReport. Někteří novináři zastávali názor, že se Soltan
stala tváří íránské opozice, zatímco druzí její smrt označovali za nesmyslnou.
Palmer tento případ označuje za další znamení neúspěšné snahy médií nastolit
kontrolu nad tvorbou občanských žurnalistů, kteří zpřístupnili smrt dívky
milionům diváků a celému obrazu dodávali rozličné interpretace. To, že
prakticky kdokoliv může činu přisoudit vlastní význam, svědčí o nadbytku
informací, jenž narušuje převahu tradiční žurnalistiky. Rychlost publikování
videa a mnohočetnost interpretací ukazuje na proměnu novinářské praxe.
Palmer uvádí interaktivitu občanských žurnalistů a
profesionálů jako druh firemní strategie, kde je část pracovních povinností
přenesena na konzumenty. CNN dle ní iReportéry využívá tímto způsobem; někdy je
označuje za nadšence a fanoušky společnosti, jindy zase za studenty
profesionální žurnalistiky. V obou případech je však zřejmá jejich pozice
amatérů, kteří za svoji práci nejsou finančně ohodnoceni.
Co tedy reportéry nutí, aby se této činnosti ochotně
věnovali i bez nároku na plat? Aby na tuto otázku našla odpověď, zpovídala
Palmer více než 140 účastníků projektu iReport. Někteří zmiňovali podporu, již
se jim ze strany CNN dostalo; měli dojem, že si společnost jejich práce
skutečně cení. Aktivita občanských novinářů byla poháněna touhou vytvářet, těšil
je samotný proces tvorby a výsledné uznání; to jim dostatečně kompenzovalo
jakýkoliv plat.
V několika interview, jež Palmer s iReportéry
prováděla, popisovali úžasný pocit, který měli při spatření vlastních článků a
videí v oficiálním zpravodajství CNN. Ještě více je to motivovalo
k tomu, aby v díle pokračovali. Pro spoustu z nich to také
představovalo možnost, jak vylepšit své dovednosti, aby se v budoucnu
mohli věnovat profesionální novinařině.
V případě sledování íránské revoluce za činností občanských
novinářů stála snaha informovat širokou veřejnost o tom, co se v zemi
děje; rozšířit zprávy do celého světa. Uznáním, jež pro iReportéry hraje tak
důležitou roli, se v tomto případě stalo zviditelnění. Nikoliv však
zviditelnění samotných reportérů, ale politického sdělení, které šířili. Jejich
neplacená práce jim dávala příležitost zahrnout globální média vlastními názory
a pohledy na protesty, což pro ně bylo nejdůležitější. Jejich způsob prezentace
událostí mnohdy odporoval pohledu, jenž zaujímali profesionální novináři. Mohli
se tak cítit jako klíčový zdroj informací, které by se jinak na veřejnost
nedostaly. Pro tyto přispěvatele iReport nebyl nástrojem k trénování a
zdokonalování se pro budoucí kariéru novináře, využívali službu zcela jasně za
účelem distribuce poselství o politické situaci v Íránu způsobem, který
překračoval tradiční cesty zpravodajství.
Jeden reportér své pohnutky pro spolupráci se CNN popsal
takto: „Jednalo se o přední a respektovanou organizaci, která měla velkou
sledovanost po celém světě, včetně Íránu.“ Tato dostupnost podle něj pomohla
protestujícím v zemi uvědomit si, že „v tom navzdory všem útrapám nejsou
sami“; šíření zpráv o aktuálním dění jim dodávalo další sílu.
Reportéři obrátili model fungování služby tak, aby ona
sloužila jim. Vyjadřovali pomocí ní podporu těm, které západní média
zobrazovala zkresleně.
Ne všichni účastníci však iReport vnímali s nadšením.
Někteří upozorňovali na sporný proces schvalování příspěvků pro zařazení mezi profesionální
zpravodajství. CNN filtrovala zejména zprávy o tom, že společnost Nokia Siemens
vypomáhala íránské vládě při sledování určitých demonstrantů. Ačkoliv samotná
americká média o aféře informovala, ani jedna z amatérských reportáží na
toto téma nebyla CNN shledána vhodnou pro uveřejnění jakožto oficiální zpráva. O
dva roky později se společnost stala partnerem firmy Nokia, jež prohlásila, že
„obě společnosti sdílejí stejnou filosofii překračování hranic a spojování lidí“.
Slogan „Connecting People“ firmy Nokia reportéři upotřebili
i při mapování skandálu. Někteří jen publikovali již vyšlé články např. z The Wall Street Journal, zatímco jiní se
nebáli vyjádřit vlastní názory a často příspěvky doplňovali kritickými
ilustracemi.
Palmer ve své studii odhaluje paradox služby
iReport. Na jedné straně tyto stránky využívají práce občanských novinářů
k tomu, aby „rozšiřovali společenskou nadvládu profesionální a trhem řízené
žurnalistiky“, zatímco samotní reportéři se snaží nabízený mediální prostor
zaplnit protichůdnými interpretacemi globálních událostí. Občanská žurnalistika
tímto poukazuje na existenci informačního prostředí, v němž neustálé
proudění a obměna zpráv rozvrací klasický model komunikace podavatel/příjemce,
na němž profesionální žurnalistika stále závisí.
Lindsay Palmer je doktorandkou filmových a mediálních studií na University of
California, Santa Barbara (UCSB). Specializuje
se na digitální žurnalistiku, užívání mobilních médií a feministickou teorii.
No comments:
Post a Comment