Sunday, November 10, 2013

Fenomén Hvězdná brána


Když v roce 1994 natočil režisér Roland Emmerich film Hvězdná brána, nikoho nenapadlo, jak velký fenomén z tohoto díla vznikne. Existuje poměrně velká komunita lidí, pro které se stala Hvězdná brána smyslem života, kteří se převlékají za jednotlivé postavy a kteří znají všechna díla tohoto fenoménu podrobně. Také vzniklo mnoho mediálních projektů se jménem Hvězdná brána a to ve variantách pro různé druhy médií, na kterých můžeme velmi dobře pozorovat transmediální vyprávění.

V úvodním filmu Hvězdná brána se objevuje starověké zařízení objevené ve dvacátých letech dvacátého století v Egyptě u pyramid – hvězdná brána. Toto zařízení dlouhou dobu neuměl nikdo používat a to až do doby, kdy egyptolog Daniel Jackson rozluštil znaky na zařízení jako symboly pro zadání adres jiných planet, které mají také hvězdnou bránu. Takto lze cestovat po celé naší galaxii. Hned na své první výpravě tým plukovníka Jacka O´Neilla, ve kterém je také doktor Jackson, zjistí, že galaxie je ovládána nepřátelskou rasou Goa´ldů, jejíž představitelé se vydávají za bohy a svou krutovládou zotročují celou galaxii. Tato první výprava se odehrává na planetě Abydos, kde existuje společnost na úrovni starověkého Egypta. Celý film končí smrtí jednoho z těchto „bohů“, staroegyptského boha slunce Ra.
Ukázka z původního filmu

Rok po uvedení filmu do kin vznikla kniha, kterou napsali Dean Devlin a Roland Emmerich, což byli tvůrci úvodního filmu. Kniha naprosto odpovídá ději filmu, což je vcelku pochopitelné, když jí sepsali scénáristé tohoto filmu. To jí však neubírá na atraktivitě, protože kniha sama o sobě je velmi čtivá.[1]

V roce 1997 na základě úspěchu filmu vznikl seriál s názvem Hvězdná brána, který zaznamenal možná ještě větší úspěch než původní film, protože se seriál dočkal 214 epizod.[2] Kontinuitu s filmem zajistili tvůrci tak, že prakticky po celou dobu vysílání tohoto seriálu zde vystupovala postava doktora Jacksona, který se sice na krátkou dobu povznesl na vyšší úroveň bytí, ale dlouho zde nevydržel a brzy se vrátil zpět do lidské podoby. Ale i v době, kdy byl povznesený, se doktor Jackson několikrát v seriálu objevil. Další hlavní postavou, která se objevila ještě v úvodním filmu, je plukovník Jack O´Neill. Ten v seriálu vydržel 9 sezon. 8 sezon velel týmu SG – 1 a v jeho poslední 9. sezoně se stal generálem a velitelem programu Hvězdné brány. Za jeho velení si Země udělala ve vesmíru mnoho nepřátel jako již zmiňované Goa´ldy, Replikátory a od 9. sezony také Orie. Získali však také několik cenných spojenců jako byli Asgardi, Tok´rové, Toláni a další.

Dalším úspěšným projektem vycházejícím z původního filmu a také částečně vycházejícím ze seriálu Hvězdná brána je od roku 2004 vysílaný seriál Hvězdná brána: Atlantis. Tato série se dočkala přesně 100 epizod.[3] Kontinuitu s původním filmem už udržuje pouze zařízení hvězdná brána a v první epizodě i postava generála O´Neilla. Na původní seriál však tato série navazuje mnohem více, protože v zde celou dobu vystupuje dr. Rodney McKay, který měl ve Hvězdné bráně pouze epizodní role, a v postavách velitelů mise Atlantida, kdy všichni tři, kteří se ve vedení vystřídali, hráli i v původním seriálu Hvězdná brána. První tři série misi na Atlantidě vede dr. Elizabeth Weirová, která v původním seriálu krátce vedla program SGC mezi velením generála Hammonda a velením generála O´Neilla, ve čtvrté sérii program vedla plukovnice Samantha Carterová, která byla jednou z hlavních postav původního seriálu, a nakonec Richard Woolsey, který na Zemi nepatřil k velkým zastáncům programu Hvězdná brána.[4] S filmem i původním seriálem má Atlantis společných mnoho prvků, jako je elitní tým, který obsahuje mimozemšťany, nepřátelskou rasu, proti které musejí bojovat a která se v tomto případě nazývá Wraithové, ale také objevování nových technologií a planet, jak tomu bylo i v původní verzi.


V roce 2009 vznikl další seriál, který nesl název Hvězdná brána, tentokrát s podtitulem Hluboký vesmír. Tento seriál už tak úspěšný nebyl, protože se sečkal pouze 40 dílů.[5] Z původního filmu a seriálu zde zůstává pouze zařízení hvězdná brána, zmínka o Lucianské alianci a dědictví, které nám zde zanechali Antikové. Celý seriál je o týmu lidí, kteří se přesunuli na antickou loď Destiny, která je vybavena mnoha úžasnými technologiemi. Tato loď se však nachází na druhém konci vesmíru a posádka se tedy už nikdy nebude moci vrátit zpět domů.

Nejméně úspěšnou sérií byla Hvězdná brána: Infinity, která začala roku 2002 a byla po odvysílání jediné série zrušena. Jedná se o kreslený film určený především pro mladší publikum. Diváky nebyl nikdy přijat. Děj se odehrává 30 let po prvním otevření hvězdné brány. S původním filmem je opět společná pouze hvězdná brána.

Na základě těchto seriálů a filmu vzniklo také několik her. Některé byly více či méně úspěšné.Za všechny jmenujme Stargate Resistance, která byla jedinou oficiálně vydanou hrou na motivy Hvězdné brány. Šlo o online střílečku z pohledu třetí osoby, která byla vydána v roce 2010, ale kvůli finančním potížím byla v roce 2011 zrušena. V českém prostředí existuje online hra Stargate game na serveru stargate-game.cz, kterou hraje přes 12 tisíc lidí. Bylo vydáno i několik verzí pro smartphony a tablety. Za všechny jmenujme Stargate SG-1: Unleashed určenou pro zařízení od firmy Apple. Jedná se o adventuru z pohledu třetí osoby.

Jak jsem se snažil na předchozích příkladech ukázat, v případě Hvězdné brány se jedná o dobrý příklad transmediálního vyprávění. Lze zde snadno pozorovat, že „jednotlivé příběhy nejsou založeny na jednotlivých charakterech a příbězích, ale spíše na komplexnosti daných fikčních světů, které podporují jednotlivé příběhy a charaktery,“ jak napsal Henry Jenkins v Transmedia Storytelling.[6] Celý konstrukt světa Hvězdné brány je založen na cestování vesmírem pomocí hvězdné brány, která umožňuje zisk nových cenných technologií a léků z různých konců vesmíru a také boj proti nepřátelům. Autoři filmů, seriálů a her pak už nejsou v podstatě ničím jiným omezováni a mohou své postavy a příběhy rozvíjet zcela volně, i když ne vždy tuto možnost využívají a snaží se udržovat kontinuitu děje pomocí prolínání postav či dějů s předchozími verzemi.

  

No comments:

Post a Comment