V článku
„Remix My Lit' Towards an Open Access Literary Culture“ (2010) si autorka
klade následující otázky: Jak vypadá open access (otevřený přístup)
v literární kultuře? Jak se mění tradiční role vydavatelů jako gatekeeperů
literární kultury v dnešním novém prostředí (networked knihy, wiki
romány)? Na třech příkladech open access literatury představuje digitální
budoucnost literatury a jaké to bude mít dopady na spisovatele, vydavatele a
čtenáře.
Co je Open Access?
Myšlenka
open access (otevřený přístup) se zrodila při publikování vědeckých článků. Spočívá
ve vytlačení komerčních vydavatelů akademických časopisů. Vědci mohou okamžitě
publikovat své výsledky bádání, které jsou k dispozici bezplatně komukoliv,
kdo má připojení na internet. Proč k tomu došlo? Monopolizace vědeckého
publikování přinesla digitální propast v práci výzkumníků především z rozvojových
zemí, kteří neměli dostatek finančních prostředků na odkoupení článků. Také šlo
ze strany veřejnosti o určitou dotaci provozu nadnárodních vydavatelů časopisu.
1. placení akademiků z veřejných univerzit za jejich výzkum 2. poplatky za
články a 3. veřejně financované univerzitní knihovny zakupovali předplatné
těchto časopisů.
Autorka
si pokládá otázku, zda je možné do open access zahrnout nejen vědecké časopisy
a publikace ale i literární fikce.
zdroj: Pixmac.cz |
Rozvoj digitální literární kultury:
vydavatelé pod tlakem
Robert Darnton
vytvořil model tzv. komunikačního kruhu („Communications
Circuit’), kterým vysvětluje fungování knižního trhu. Jde o lineární přístup, kdy
autor nabídne svůj text vydavateli, který jej poté zprostředkuje čtenáři. Mezi
autorem a čtenářem existuje minimální interakce, komunikace mezi nimi v
podstatě probíhá jen přes vydavatele. Vydavatel v tomto modelu má výsadní
rozhodující pravomoc a také profit, to on určuje, co se vydá a co ne. V případě
open access literární kultury dojde k narušení modelu, kdy se vynechá
vydavatel a dojde k přímé komunikaci mezi autorem a čtenáři. V polovině
90. let došlo ke zlomu tradičního dlouhodobého status quo v knižním průmyslu.
Začaly se objevovat hypertextové romány,
které ale spíše se staly kuriozitou než literárním fenoménem. Současným
fenoménem v literární kultuře je digitální kniha, tzv. druhá generace elektronických čteček knih,
která způsobila nátlak na vydavatele (zajistit si licenci na digitální obsah ke
čtení), ale hlavní podnět přišel od vývojářů IT a elektroniky (Sony, Helwett-Packard)
a také ze strany prodejců Amazon, který masivně podporoval Kindle a dokonce
nabídl Kindle Digital Text Platform, která umožňuje obejít vydavatele úplně.
Současně
pokročil i vývoj v technologii tisku tzv. print on demand (POD), který zahrnuje distribuci digitální knihy po
síti, její tisk a svázání a dodání tištěné verze. Vydavatel, který dříve měl
monopol na tisk, se stává pouhým archivem s minimem práv a bez faktické
kontroly nad knihou. Stejně tak vztah autor-čtenář se mění. Se vznikem serverů
např. Lulu.com je možné dát k dispozici
rukopis, domluvit grafiku a cenu. Z prodeje pak připadne určité procento
právě serveru, který zprostředkovává celou službu. Knižní trh se tím pádem
smrskne na vztah autor-obchodník. Samozřejmě vydavatelé se nedokáží smířit s
tím, aby byly vytlačováni z knižního trhu a tak jejich hlavním bojištěm jsou
soudy a domáhání autorských práv.
zdroj: Pixmac.cz |
Kniha jako album. Kroky směrem k otevřenému
přístupu literární kultury
Digitální
inovace v knižním průmyslu zejména fenomén self-publishing přináší
čtenářům vstup do aktivní role vytváření tvůrčích obsahů. Jednoduše čtenáři se již
nemusí smířit s podobou tištěné verze a můžou se kreativně zapojit na
vyprávění příběhu. Typické je pro to online fan-fiction, kdy fanouškové vytváří
alternativní zakončení, využívají postavy, světy ve svých vlastních příbězích. V tomto
momentu se stírá rozdíl mezi autorem-čtenářem. Každý může kreativně pracovat s prvotní
myšlenkou autora.
Dva
příklady digitální éry demokratizovat literární kreativitu:
Kulturní
teoretik McKenzie Wark v roce 2007
vytvořil projekt Gamer Theory, kdy rozdělil knihu do devíti kapitol a nechal ji
online k dispozici, aby se lidé vyjádřili, jak má vypadat její obsah a
poté ji vydal v tištěné podobě. Využil tak kolektivní činnosti ve stylu
wiki.
Druhým
příkladem je představa knihy jako alba (scrapbook)
od Ellen Gruber Garvey. Popsala boom
v 19. století ve vytváření vlastních alb, které byly tvořeny různými články,
obrázky, fotografiemi a tak tvůrci (čtenáři) se stali autory. Kreativním
způsobem vytvářeli vlastní osobní doklad kultury. Michel de Certeau to nazval „prosumer“
– výrobce + spotřebitel, který recykluje texty druhých a využívá je jako základ
pro své vlastní. (Podobně tento koncept nazval Alex Brun jako produser).
Digitální
alba mají interaktivnost nejen na diskurzivní úrovni, ale také prostřednictvím
technologických základů. Je zde potenciál využít digitálního společenství a
přispívat tak ke stále se měnící literární kreativitě. Příkladem může být online
projekt „We Tell Stories“ (2008) vydavatelství Penguin Books UK. Šlo o experiment digitálního psaní a publikování.
V šesti dílčích částech projektu byly využity různé formy technologie k vyprávění
(Goolge Maps, komentáře blogů, zprávy z Twitteru, real time online psaní,
a další).
Obdobný
byl projekt „Remix my Lit“ (2008) financovaný Australia Council for the Arts, kde každý z devíti autorů dal k dispozici
svůj příběh a nechali je čtenáři přepsat dle libosti. Ty nejlepší se dočkaly
tištěné verze.
Závěr
Autorka
do budoucna vidí koexistenci tradičního vydavatelství a digitálních alb
(scrapbook), kdy dojde k jejich sbližování, ale nikoliv k zastínění jednoho
druhým. Dále si je vědoma, že je potřeba rozšířit autorská práva, tak aby
reflektovaly současné změny, které vznikají s příchodem nových
technologií. Kontrolu kvality v době masového literárního amatérismu má
zajistit rozvoj hodnocení a doporučení čtenářů. To by také mělo nahradit tradiční
model recenzí. Nejoblíbenější digitální alba by mohla být přizpůsobena do
jiných médií na základě multi-platformní franšíze, takže by nedošlo k úpadku
jiných mediálních průmyslů.
Open
access v literární kultuře znamená narušení konstruktu vlastnického
individualismu, a pomáhá nám poznat, že literární tvorba je součástí velké
mozaiky intertextuální a interkulturní citace, a že kniha je nesystematickým
příspěvkem, který je zastřešen v literární sféře.
Simone Murray
je docentkou komunikace a mediálních studií na Monash University v Austrálii.
Její výzkum se zaměřuje na knihy a další současné formáty médií: via
adaptation, multi-formatting obsahu, franchising, digitalizaci knih. Také se
zabývá představou univerzální digitální knihovny.
Zdroj:
MURRAY, Simone: „Remix My Lit' Towards an
Open Access Literary Culture“
Convergence:
The International Journal of Research into New Media Technologies, Vol. 16 (1),
2010
No comments:
Post a Comment