Kulturní
kritika „online komunity“ ve studiu nových médií
A
Culturalist critique of 'online community' in new media studies
Tento
článek publikovaný v srpnu 2013 v časopise New media &
society ukazuje teoretickou perspektivu a trendy ve studiu online
komunity. Sleduje vývoj konceptu komunity a konfliktní názory
komunity chápe jako morálně cenný způsob života a jako
komplexní přehled sociálních vztahů v západní sociologii.
Autorka původního textu, Elaine J Yuan, je odbornou asistentkou na
University of Illinios v Chicagu. Její výzkumné zájmy zahrnují
sociální a politické důsledky nových médií především v Číně
a kulturní aspekty sociálních změn.
Diskuze
o online komunitách ve studiu nových médií jsou obvykle ovlivněny
liberální tradicí v západní sociologii, která posouvá pojem
společenství směrem do minulosti, jako staromódní společenskou
formaci, který otevřela cestu k moderní občanské společnosti a
národu. Přezkum vývoje konceptu komunity pomůže vysvětlit
nesoulad mezi společenstvím jako tradiční formou sdružování
lidí a Internetu jako novou formu významného vyprávění. Otázka
komunity se týká nejen sociální struktury, ale spojuje také
materiální zvyky a kulturní hodnoty. Čistě strukturální
přístup k sociálním vztahům v rámci sítě nedostatečně
vysvětluje vznik a vývoj online komunity. Tradiční společenské
ideály hrají nezastupitelnou roli v sociální organizaci v nově
industrializovaných zemích východní Asie. Vyvstává tak několik
základních otázek: Může být pokrok definován v komunálním
nikoliv individualistickém smyslu? Je moderno nutně založeno na
úplném odklonu od tradice? Má sociální rozvoj následoval také
ideovou logiku vedle materiální logiky? Při zkoumání vzniku a
utváření online komunity proto nestačí zohledňovat pouze
staromódní sociální struktury, ale je nutné spojit je s
lokálními kulturními hodnotami a zvyky. Tento kulturní pohled
zahajuje debatu o rozvoji online sociálních vztahů v různých
kulturách.
Společenství
Definice
termínu „komunita“ se v průběhu let neustále mění, a to s
cílem zachytit mnohotvárný, stále se vyvíjející soubor různých
sociálních praktik. Výzkumy ukázaly, že i online komunity
splňují některé klíčové parametry základní definice
společenství, patří mezi ně například pocity solidarity,
empatie a podpory. To je důvodem pro se mohla prosadit koncepce
síťové (digitální) komunity jako společenství. V návaznosti
na tuto argumentaci, začal být Internet považován za rozlehlý
společenský prostor, za perspektivní prostředí možných online
sociálních interakcí.
Existuje
mnoho výzkumů o fungování online komunit, stejně jako jejich
možného využití pro účely vzdělávání, podnikání či
zdraví. Nicméně mnoho výzkumníků vyjadřuje vzrůstající
znepokojení s nesouladem mezi empirickými poznatky o vzorech
sociální interakce z online prostředí a tím, co pojetí komunity
symbolizuje.
Sociologové
již dlouho napadají pojem komunity, který je založený na
geografické blízkosti. Přesto, jako jiné stabilní sociální
struktury, je komunita nutně definována blízkostí sociálních
vztahů. Takový koncept ztělesňuje myšlenku, že lidské bytosti
jsou v podstatě propojeny prostřednictvím sociálních vazeb a
shodných názorů, které umožňují určitý stabilní vztah mezi
členy komunity. Avšak v kontrastu k tomuto pojetí jsou jednotlivci
v online interakci často volně spojeni specializovanými
instrumentálními vazbami. Hranice online komunit jsou velmi
variabilní a vazby mezi členy pomíjivé. Online komunita má
značné individualistické atributy – dobrovolné sdružení
založené na aktuálních potřebách. Členové virtuálních
komunit často hovoří o vzájemném respektu a pospolitosti, ale
naproti tomu protestují při představě skutečné blízkosti.
Jinými slovy – kybernetický prostor je místo pohodlné
pospolitosti bez skutečné odpovědnosti.
Tyto
připomínky znamenají rostoucí potíže s běžným výkladem
konceptu komunity ve studiu nových médií. Vědci však tvrdí, že
tento koncept je natolik dostatečný, aby charakterizoval sociální
interakce, procesy a lidská sdílení, které se v kyberprostoru
vyskytují. Je potřeba, aby nové přístupy nebyly zatíženy
sociokulturními komponenty nebo strukturálně-funkčními zásadami
termínu.
Rostoucí
důležitost provádění analýzy sítě propůjčila i studiu o
online komunitách tolik potřebnou novou slovní zásobu. Na
společenství mohlo být nahlíženo v rámci pojmů jako je hustota
sítě, multiplex či vzájemnost. Z analytického hlediska,
analyzování sítě poskytuje robustní empirický přístup k
sociálním strukturám jako sítím vazeb.
Wellman
ve své klíčové analýze zkoumající novodobé městské komunity
v Severní Americe tvrdí, že komunita byla osvobozena od
prostorovosti a může být pozorována jako sociální síť.
Prokázal, že existovaly volně strukturované osobní sítě,
tvořené multiplikovanými specializovanými vazbami. Jeho analýza
se také dotýká faktu, že moderní telekomunikační technologie,
zejména pak telefonní, jsou spojeny se změnami ve struktuře
komunity. Nicméně Wellmanova analýza se nezaměřovala na
propojení okolností strukturálních změn s kulturními rozdíly.
Na základě této analýzy síťového přístupu média tvrdí, že
všechny online komunity mají podobné strukturní vlastnosti. Ve
skutečnosti termín síť znamená mnohem více amorfní, přechodnou
a tekutou sociální konstrukci.
Dostupné
síťové analýzy se zaměřují na komunitní struktury a objektivní
dimenze sociálních vztahů. Tento strukturální přístup
poskytuje solidní základy k popisu sociální reality jako snímků
síťových modelů, ale bez ohledu na jejich sociální kontexty.
Zanedbává kulturní dimenzi vztahů – hodnoty, přesvědčení,
smysl a motivace, které jsou považovány za matoucí proměnné
nebo závislé na struktuře. V důsledku toho jsou analytici sítí schopni poskytnout jen málo systematické vysvětlení, jak se
určitá struktura společenství zformuje.
Podobně
existuje relativně málo diskuzí o tom, z jakých důvodů se
sociální aktéři zapojují do online sdílení, vytvoří si k ní
důvěru a vzájemně se druží. Místo toho se otázka komunity v
rámci studia nových médií stala stala tautologickým argumentem,
který Internet považuje za příčinu i důsledek. Na jedné straně
Internet umožňuje společenskost bez omezení místní blízkosti,
a tím pomáhá transformovat společenské vztahy do volné sítě.
Na straně druhé hlavní formou online vztahů jsou sítě sestávají
z vícero měnících se sad mezinárodních vazeb, a proto jsou
patrné strukturální transformace komunit. Jedinci aktivní na síti
pouze sledují své vlastní materiální zájmy. Vysoce
individualizovaný charakter online komunit je zbavuje smyslu
kolektivu. Místo toho se online komunita stává projekcí a
rozšířením sebe sama. Posunuto dále, sociální sítě mohou být
páteří nového společenského řádu. Vysoce decentralizovaná a
dynamická sociální struktura je zdrojem dramatické reorganizace
vztahů. Někteří vědci tvrdí, že technologie poskytují
příležitost pro revitalizaci zastupitelské demokracie v občanské
společnosti. V návaznosti na tuto argumentaci se hodně výzkumů
zaměřilo na to, jak Internet přispívá nově vznikající
virtuální veřejné sféře na veřejné jednání.
Kyberprostor
je často označován jako „druhý život“, je nezávislý na
normálním společenském prostředí a bez omezení materiálního
světa. Je transcendentní oblastí virtuální reality, která nezná
socioekonomický status nebo časové a prostorové limity. Jako
takový je kyber prostor citlivý na úplnou kontrolu lidí. Impulsy
emancipace a nadvlády se staly dominantní ideologií vznikající z
nových technologií. Rozvinula se tak koncepce online komunity jako
sociálního artefaktu internetové éry. V důsledku Andersonova
pojetí národa jako imaginárního společenství, učenci pochopili
tvorbu online komunit jako především subjektivní proces. Protože
aniž by uživatelé věděli více než přezdívku a mající vágní
vědomí, že se shromažďují z podobných důvodů, miliony
anonymních uživatelů tvoří online komunity, výlučně odkázané
na jejich rozšířené vědomí.
Kulturalistický
přístup zdůrazňuje pojem kultury a historie v internetových
studiích. Nová média jsou v zásadě začleněna do sociálních,
politických, ekonomických a kulturních procesů. Vzhledem k tomu,
že Internet bez problému asimiluje uspořádání našeho
každodenního života, online a offline život se sbíhá do jediné
sociální oblasti. Proto je interakce v rámci společenství
potřeba chápat jako splynutí fyzického a virtuálního. Internet
musí být ve své podstatě chápán jako propojení se sociálními
procesy, které utváří a zároveň je jimi utvářen. Na jedné
straně jsou online vztahy ovlivněny sociálními faktory, jako jsou
institucionální struktury, globální informace, kapitálové toky a
další procesy, které budují naše společné postupy. Na druhé
straně sociální interakce, online i offline, jsou společným
základem pro rozvíjející se kulturní vzory, stejně jako pro
procesy strukturálních změn. Bude potřeba mnohem více práce,
abychom pochopili jak kultura ovlivňuje rozdíly v používání
Internetu. Dále je potřeba podívat se na online komunitu z
hlediska její povahy, složení, druhů vzájemného působení,
síťové struktury a specifických sociálních důsledků.
Internetový
výzkum se nachází v oblasti s rychlým technologickým vývojem.
Je proto důležité pěstovat zdravý skepticismus vůči úzkému
pojetí pokroku a racionality. Media-enabled komunity můžou sloužit
jako užitečný výchozí bod ve zkoumání zvláštností
technologií a společenských změn.
Zdroj: New Media & Society, August 2013 (15) 665-679
Zdroj: New Media & Society, August 2013 (15) 665-679
No comments:
Post a Comment