Youtube
jako nejnavštěvovanější internetový server pro sdílení a přehrávání videí je
klasickou ukázkou produsage nebo-li toho, jak lze na internetu nejen něco
sledovat a využívat, ale i aktivně vytvářet a podílet se tak svou vlastní aktivitou na zveřejňovaném
obsahu daného serveru. Některým uživatelům Youtube stačí ke štěstí si video jednoduše
pustit, shlédnout a vypnout, náročnější mohou video okomentovat a hned sdílet
na svém Facebooku, a pak jsou tu i tací, kteří chtějí na video reagovat ještě aktivněji. Proto lze na Youtube nalézt nejen originální videa uživatelů, ale i nepřeberné
množství parodií a podobných formátů, které reagují na videa z celého
světa, ať už se zaměřují na cokoli. Čím více je prvotní video oblíbené, čím
více se sdílí a čím více se dostává do povědomí lidí, tím více se dá očekávat
i videí, která na originál budou navazovat. Webový server tak vytváří prostor i pro ty, kteří chtějí svá kreativní ztvárnění vyslat do celého světa.
Dumb Ways to Die
Jako
krásnou ukázku toho, jak uživatelé dokážou využít jednoho nápadu a přetvořit ho
v několik dalších může být reklamní spot „Dumb Ways to Die“. Tato kampaň
melbournského podniku Metro Trains propagující bezpečné chování v blízkosti
vlaků se díky sdílení stala hitem a přispěla i ke snížení tzv. near-miss
accidents, kdy přímo nedochází k nehodám, ale nastalá situace se jim
velice blíží.
Dumb Ways to Die
Celou
kampaň vymysleli tvůrci z reklamní agentury McCann Melbourne a mimo
klasická média se kampaň objevila například i na Tumblru a Youtube, kam bylo
video ke kampani nahráno 14. listopadu 2012 a zveřejněno dva dny poté. Video
animoval Julian Frost, který dal podobu roztomilým kresleným postavičkám, které
různými hloupými způsoby v podstatě páchají sebevraždu, mezi nimi i tři,
které umřou kvůli hloupému chování v blízkosti vlaku. Během dvou dnů shlédlo
video dva a půl milionů lidí. Za zhruba dva týdny se sledovanost vyšplhala na
28 milionů a k tomu bylo vytvořeno 85 parodií. Píseň doprovázející video
se do 24 hodin od vydání dostala do první desítky na iTunes. Kampaň má
samozřejmě i své oficiální webové stránky a v květnu 2013 byla vydána také volně dostupná hra pro iPody, iPhony a
iPady, o tři měsíce později i pro zařízení využívající systému Android.
Parodie
na originální video neznají mezí. Namísto „běžných“ typů smrtí se můžeme
například setkat s filmovými nehodami (Dumb Movie Ways to Die) nebo
různými druhy úmrtí spojenými s počítačovou hrou Minecraft (Dumb Ways ToDie - Minecraft Edition). Holt není dobré jezdit na praseti a skočit do
prázdna.
Dumb Movie Ways to Die
Někteří
uživatelé se nebáli ani remixu původní písně a přeměny názvu na Fun ways today, jiní využili textu písně a v poslední sloce pozměnili jeho část na „we
really don’t want to die“, za kterou následuje i krátké oznámení, které informuje, že "toto video
je určeno těm, kteří chtějí žít v Israeli v míru a bez terorizování".
I k takovýmto tématům se lze dostat od videa, které původně mělo upozornit
cestující na nebezpečí, která skýtá vlaková doprava.
Na
své si přijdou i studenti a žáci ve verzi „Dumb Ways to Fail“, která odhaluje
možné způsoby propadnutí ve škole.
Wrecking
Ball
Více
ze současného dění je zájem o mladou americkou zpěvačku Miley Cyrus. Dříve
Hannah Montana, dneska rebelka. Její písně jsou populární nejen v USA, ale
i v Evropě a právě proto lze najít mnoho parodií na její kontroverzní videoklip
k písni Wrecking Ball.
Mladá Miley se ve vidoklipu nejdříve objeví pouze v bílém
tílku a spodních kalhotkách, v ruce kladivo, se kterým se později láskyplně
mazlí. V dalších záběrech se zpěvačka houpe na zavěšené demoliční kouli,
kdy už na sobě nemá žádné oblečení. Nejedná se vyloženě o erotický klip, ale na
druhé straně si zpěvačka určitě nevybuduje pověst cudné princezny. Odvážný
videoklip byl na Youtube zveřejněn 9. září 2013 a k listopadu 2013 má přibližně
287 milionů shlédnutí a milion komentářů.
Některé
parodie na tento videoklip mění i text písně a v podstatě zpěvačku
urážejí, jiné vtipně napodobují přesné scény z videoklipu. Miley "zavelela" všem exhibicionistům, a ti se toho nebáli, uposlechli a zaplnili Youtube.
Krteček
Šikovným
českým ručičkám neuteče na Youtube ani animovaný Krteček. Zdeněk Miler, „otec“
Krtečka, vystudoval VŠUP, a poté působil ve studiu Bratři v triku, pro
které namaloval logo tří kudrnatých kluků. Animování se naučil od Jiřího Trnky,
který studio vedl v Praze. Jeho slavný okamžik přišel roku 1954, kdy
dostal zakázku na film o plátěné košilce. Za postavu, která bude celým
animovaným filmem děti provázet, si vybral právě krtka. Vzhledem k reálné podobě
krtka musela jít košilka stranou a na scénu přišly kalhotky, které se ke
krtkovi hodily lépe. Výroba filmu „Jak Krtek ke kalhotkám přišel“ trvala celé
dva roky, ale nakonec slavil obrovský úspěch. Celkově vzniklo přes 50 filmů s Krtečkem,
který je dnes známý skoro po celém světě.
Pokud
zabrousíme na server Youtube, nalezneme i video o Krtkovi a (původně) hroudě, ve
kterém je sice zachována původní vizuální podoba filmu, ale je předabováno.
Celý film tak dostává úplně jiný ráz. Zastáncům klasické pohádky se příspěvek
nejspíš líbit nebude, ale milovníci parodií a předělávek si přijdou na své.
Krteček a hrouda parodie
Na závěr
Styl jakým produsing funguje, dává všem možnost zapojit se do vytváření sdíleného obsahu na internetových serverech. Youtube umožňuje nahrávání vlastních videí všeho druhu od umění přes sport až po vědu. Lze také nahrávat vtipná, roztomilá, kočičí, parodující a všelijaká jiná videa, o kterých nemáme ani tušení. Lidé mají volnou ruku a sami vybírají, co na internetu zveřejní.
Mohou kreativně tvořit, mohou napodobovat a mohou sdílet.
A o tom Youtube je.
"Sdílejte svá videa s přáteli, rodinou a celým světem."
Zdroje
1. WIKIPEDIA, the free encyclopedia. Dumb Ways to Die [online]. 26. 10. 2013 [cit. 2013-11-03]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Dumb_Ways_to_Die
2. YOUTUBE.COM
3. ČERNÝ, Milan. ČSFD. Zdeněk Miler: Biografie [online]. 2013 [cit. 2013-11-03]. Dostupné z: http://www.csfd.cz/tvurce/9039-zdenek-miler/
No comments:
Post a Comment