Trocha historie
Z pohledu uživatelů smartphonů určitě nejde o žádnou
novinku. Instagram vznikal již od roku 2006. Zakladateli jsou Kevin Systrom a
Mike Krieger, kteří původně pracovali na aplikaci s názvem Burbn a obsahovat měl širokou řadu
funkcí. Nicméně poté, co získali na jeho vývoj a spuštění finanční prostředky, se od projektu upustilo
a 6. října 2010 se na App Store společnosti Apple objevil Instagram čistě jako
editor fotografií. V lednu roku 2011 obohatili vývojáři
aplikaci o tzv. hashtagy, na jejichž principu funguje hlavně Twitter, a umožnilo
se tak sdílení a hledání fotografií. V srpnu téhož roku přišla na svět
verze Instagramu 2.0, která navíc aplikaci obohatila o několik filtrů k úpravě
fotografií, o možnost je orámovat atd. 3. dubna 2012 byl Instagram zpřístupněn také
pro uživatele Androidu na Google Play. Dne 12. dubna 2012 získala Instagram společnost
Facebook, Inc. za přibližně 1 miliardu amerických dolarů. Mark Zuckerberg, ředitel a zakladatel Facebooku, prohlásil, že
Instagram má kolem sebe sice velký šum, ale žádnou obchodní strategii, a tak
bylo dohodnuto, že jeho společnost bude rozvíjet a budovat aplikaci samostatně.
Jak to funguje?
Princip
aplikace je velmi jednoduchý. Po stažení a nainstalování aplikace
(zcela zdarma) si snadno vytvoříte na Instagramu svůj účet. Můžete ho propojit
s různými sociálními sítěmi, jmenovitě s Facebookem, Twitterem, Flickerem,
Tumblr a dokonce i s Foursquare. Díky synchronizaci vám aplikace ihned nabídne
vaše přátele, kteří Instagram používají a které můžete začít sledovat. Jejich
příspěvky se vám pak budou zobrazovat chronologicky v kanálu vašich odběrů a můžete je „olajkovat“ nebo i komentovat. Také je zde možnost upravit
si svůj profil, napsat o sobě nějaké informace, kontakt či přidat svou fotografii
a nastavit profil na soukromý nebo veřejný. A jak přidávat vlastní příspěvky? Jednoduše
vyfotíte pomocí Instagramu, co chcete, a můžete fotografii upravit pomocí 17
filtrů, rámečku, kontrastu nebo rozostřit okraje obrázku. Až budete s výsledkem
spokojeni, aplikace vám nabídne, abyste k fotografii přidali popis včetně
různých hashtagů (klíčová slova začínající znakem #, díky nimž se bude dát
fotografie vyhledat), podle toho, čeho se fotografie týká, pokud ji chcete sdílet i s uživateli, kteří vás nesledují. Také můžete fotku
přidat na mapu dle vaší aktuální polohy.
Jak co najdu?
Díky funkci „Prozkoumat“
můžete Instagram prohledávat a objevovat fotky podle hashtagů nebo i samotné uživatele podle jejich jména.
Nabízí tak možnost sledovat zajímavé lidi, různé celebrity, stránky dle vašich
zájmů, zkrátka cokoli, co vás napadne. Pokud se vám nechce nic hledat, funkce
vám jako první zobrazí populární příspěvky od oblíbených uživatelů, a tam
většinou naleznete velmi zajímavé fotografie a osobnosti.
Jde to i bez smartphonu!
Na Instagram
není třeba chytrého telefonu. Existují webové stránky, které fungují jako jeho
prohlížeče (Instagram, Webstagram, Statigram) a které dokonce nabízejí rozsáhlejší
funkce pro sdílení a pro správu než aplikace v telefonu. Stáhnout a
nainstalovat si lze Instagram i do počítače, návod můžete najít například
zde. Ani Google Chrome nezůstal pozadu a nabídl do prohlížeče Instagram jako
rozšíření.
Jde jen o filtry nebo o sdílení?
Každá
novinka přináší svůj vlastní fenomén a s ním také nadšení a kritiku.
Zkrátka každý si v něm najde něco svého. Někteří uživatelé vidí jako primární
věc filtry, které pomohou fotografii vypadat více profesionálně, a tak fotí a
sdílí doslova cokoli, co vidí. Velmi se rozmohl například trend s focením jídla,
na který se v poslední době rozšířily různé parodie. Na druhou
stranu ale existují i uživatelé, kteří fotografují opravdu profesionálně, filtry
nepotřebují a jde jim především o sdílení jejich tvorby. Na Instagramu je mnoho
profesionálních fotografů, které stojí za to sledovat. Jedním z nich je například český uživatel jeera, žijící ve Velké Británii, který
fotografuje tamní život a o kterém dokonce byla zmínka na oficiálním blogu Instagramu, jenž je mimochodem sám o sobě zajímavý a dozvíte se zde mnoho užitečných informací nejen o aplikaci.
Bez vtípků už to snad nejde...
Je velice
zajímavé, jakou rychlostí se v dnešní době tvoří a šíří různé vtipy na aktuální i
neaktuální témata. Samozřejmě i k Instagramu přibyly ihned různé parodie a
vtípky, utahující si z uživatelů a jejich posedlosti
focením všeho možného, a to v podobě různých „meme“ obrázků či videí.
,,Instamánie" a vše kolem
,,To se musí hodit na Facebook/Twitter/Instagram/Youtube/Google+...!“ Naše
myšlení je v dnešní době ovládáno tím, že máme potřebu neustále něco někde
sdílet, což nám umožňují právě výše zmíněné sociální sítě. Většina z nás si již ani nedokáže představit, jak se žilo, když jsme nebyli neustále ,,onlajn". Pokud myšlenku
zformuluji do 140 znaků, napíšu ji na Twitter, pokud se mi líbí nějaké video na
Youtube, sdílím ho přes Facebook, a vidím-li něco zajímavého, vyfotím to a
vyšlu to přes Instagram kamkoli. A čím víc „lajků“ dostanu, tím jsem větší
borec a cítím se ,,cool". Trend publikování fotografií a
jejich upravování přes Instagram se velmi rychle rozšiřuje a s tím i to, co všechno lidé fotí. Navíc
pokud přidají filtr a fotografie pak vypadá lépe až umělecky, cítí se všichni hned jako profi
fotografové. A jaké hashtagy na Instagramu vedou? Lze zde najít 43 milionů
fotografií pod tagem #love, 23,5 milionu fotek s trochu sobeckým tagem #me, dále vedou #eyes
s počtem 22 milionů, #christmas, #cute, #harrystyles, #photooftheday, #boyfriend,
#girl, #snow, #shoes, #fashion, #smile, #nike, #tree, #foodporn a mnoho dalších.
S každou
sociální sítí však přicházejí kromě pro i její proti a Instagram není výjimkou.
Aktuálně se například rozmohl v rámci této sítě trend soutěže krásy mezi
teenagery či přehlídka nalíčených batolat. Instagram
sice znemožňuje vytvořit účet mladším 13 let, ale vždycky existuje cesta, jak
takováto pravidla obejít, a spousta uživatelů je pod tímto věkovým limitem.
Mnoho lidí
ani nepřemýšlí nad tím, co vlastně fotí, a sdílí prakticky cokoli pod všemi různými
hashtagy, aby to vidělo co nejvíce uživatelů. Je správné, že díky takovýmto novým možnostem se čím dál více otvíráme
světu a ohrožujeme tak své soukromí? Uvědomujeme si to vůbec? Dle fotografií a informací,
které publikujeme veřejně, si lze snadno domyslet či dohledat, co děláme, kam
chodíme, s kým se bavíme... Chceme ohrožovat sami sebe, jen abychom byli ,,cool", že něco s někým sdílíme? Dokonce i celebrity publikují své soukromé fotografie, odhalují se tak vlastně světu ještě více a zneužívají
toho nejen různé bulvární plátky. Jde tedy o sbližování lidí ve světě v dobrém
smyslu nebo se tímhle přístupem ženeme do záhuby? Odpověď na tuto otázku bohužel není jasná. Každý se musí rozhodnout sám, jak moc otevřený a ,,sociální" se rozhodne být a zda si je vědom, jaké riziko tím podstupuje, pokud podlehne nějakému novému trendu, případně jak před ním ochrání své ratolesti. Doufejme, že z Instamánie se nestane šílenství v tom pravém slova smyslu.
Zdroje:
No comments:
Post a Comment