YouTube bude znát v dnešní době téměř každý. Tento
server se stal i jakýmsi ekvivalentem k užívání „videa na Internetu“ v běžných
diskusích. Věty „Prohlížel jsem to někde… na YouTubu.“ nebo „Viděls‘ ten novej
videoklip na YouTube?“ jsou na denním pořádku, přitom zdroje těchto videí mohou
být úplně odlišné.
V našich končinách je krom zmiňovaného YouTube asi
nejznámější český Stream a poté možná i Vimeo. Mezi dalšími populárními weby
poskytující nahrávání a sdílení videí zmiňme alespoň Dailymotion a Metacafe. O
službách Vimea už tu jednou kolega v dva roky starém příspěvku psal. Proč
si ale někteří autoři vybírají k publikování YouTube a někteří preferují
Vimeo? Komu je obsah primárně určen a na koho cílí? A změnila se za ty více než
dva roky funkce oblíbeného videoserveru?
Yosemite HD on Vimeo
Přestože mají služby podobný základ, každá nabízí něco
jiného. Pokud se tedy rozhodnete uploadovat své video, je zde několik faktorů,
které je dobré zvážit. Vše samozřejmě není stoprocentně platné, ale k jisté
míře generalizace lze dospět.
První markantní rozdíl je jistě v rozšířenosti a míře
užívání – YouTube je mainstreamový nástroj, notoricky známý, o Vimeu už se to
tak říci nedá. Jeho směřování neslouží tolik k zábavě a informovanosti,
jako spíše k estetické hodnotě. Vimeo je daleko více využíváno umělci,
filmaři s původní tvorbou. Ne že by na YouTube nikdo vlastní díla
nepřidával, ale vnímání videa na Vimeu v sobě nese pozitivnější konotace –
asi jako když při nákupu surovin na italskou večeři navštívíte hypermarket,
nebo specializovanou italskou prodejnu.
Tato diverzifikace byla zřejmě podmíněna i brzkým uvedením
HD kvality k nahraným souborům. Fajnšmekři tak nepřicházeli o požitek z detailně
natočeného videa. Tato hodnota byla sice již překonána a YouTube nyní nabízí
hned dvě varianty HD rozlišení, přesto si „vimea“ zachovala prvek luxusu.
K pozitivnímu dojmu při sledování jistě přispívá i
zaměření se jen a pouze na samotný výtvor. Nikde vás neotravují reklamy,
nerozptylují odkazy na další odkazy ani není vaše pozornost odváděna okolním
prostředím včetně nejrůznějších tlačítek, ikonek a doprovodných funkcí. V jednoduchosti
je krása a i když bylo schéma stránek vloni u Vimea pozměněno, stále vyzdvihuje
hodnoty nad účel.
Tento aspekt rovněž ukazuje, nakolik je rozdílná cesta k přehrání
konkrétního videa. Zatímco u YouTube je divák často k obsahu směřován –
postované linky masivněji rozšířené mezi publikem, doporučování relevantních
odkazů, k videím u druhého jmenovaného je cesta více náhodná a o
preferencích nerozhoduje tolik reklama jako například výběr osobní výběr
zaměstnanců (tzv. Staff Picks). V čem lze vysledovat půvab svobodného
jednání, naopak degraduje nepříliš šťastně nastavené vyhledávání. Díky němu
nenajdete někdy ani to, co konkrétně požadujete.
Jak už bylo jednou výše zmíněno, Vimeo se vyhýbá reklamám a
tvoří výrazný protiklad reklamami přeplněnému YouTube. Pokud však chcete jako
autor něco vydělat, s komerčními sděleními je cesta snazší. A jelikož
myslí na své uživatele, zejména pak ty platící, i Vimeo, uvedlo v nedávné době
službu „Tip Jar“, díky níž může sledující zdařilé dílo peněžitě ohodnotit. Další
zpoplatněnou službou je možnost shlédnout video za určitý obnos – takto byl
zpřístupněn i u nás nedávno uvedený film We Are Legion – The Story Of The
Hacktivists, jehož přehrání však nebylo v našem regionu možné.
Jedním z dalších bodů nepřímého boje o fanoušky byla i
ochrana vlastnických práv. Na Vimeo bylo daleko jednodušší nahrát své vlastní
video s použitou cizí hudbou, pokud jste ale písničku bez svolení vložili
do videa nahraného na YouTube, pravděpodobně bylo vaše dílko smazáno. Tento
problém byl však vyřešen a nyní s danými umělci zprostředkovatel více
komunikuje a v podstatě i obchoduje, čímž vzniká konsensus pro všechny
strany. Podobně jako s audiem zareagovali
v YouTube i na otevření hranic s délkou uploadovaného materiálu, kdy
dnes již není problém nahrát dvouhodinový záznam z koncertu.
Fanouškovský záznam z pražského koncertu Radiohead
Pokud sumarizujeme porovnání, lze říci, že jednotlivé
rozdíly se čím dál tím více stírají. Nikdo však neodpáře osmiletou/devítiletou historii
webů a tím pádem i jejich vývoj a určitý statut, který si se sebou nesou. Existují
jisté druhy natočeného materiálu, který je vhodnější pro jeden či druhý server,
vždy však zůstává rozhodující účel, s nímž ho zveřejňujete, a publikum,
kterému je obsah určen. Nakonec tedy zůstává jedno, zda jste šikovný filmový
tvůrce nebo máte pouze touhu zviditelnit se. Cítěním a rozumným uvažováním se
přirozeně rozhodnete pro YouTube nebo Vimeo. A vlastně, můžete to zkusit tam i
tam.
P.S. Jakým způsobem je využíváno YouTube dokazují i ilustrující videa, kdy jsem u prvně zvoleného využil pro snadnější přístup nabízený odkaz na tento server. Přitom se jedná o video, které zaznamenalo úspěch právě na Vimeu.
No comments:
Post a Comment