Armáda se již dlouho snaží dát veřejnosti najevo, že je
tady. Ať už v době válečného napětí, tak i v míru. Pro prolomení
bariéry mezi vojenskou složkou státu a širokou veřejností používá armáda hodně
prostředků. Věnuje se charitativní činnosti, převáží zvířata z jedné
zoologické zahrady do druhé nebo pořádá na svých základnách dny otevřených
dveří. Armáda ale našla v posledních letech další způsob jak zůstat
v povědomí – vytvořila si profily na sociálních sítích.
Pod heslem – kdo není na Facebooku, jako by nebyl, se na
sociální sítě postupně propracovaly i ozbrojené složky. A dá se říct, že se
tento krok podařil. Ukázalo se, že lidé o tyto profily stojí, a našli si k nim
virtuální stezku. Jednotlivé profily mají přinejmenším tisíce fanoušků. Typickým
příkladem jsou profily na sociálních sítích amerických ozbrojených složek,
které jsou velmi populární, ale ani například česká armáda se nenechá zahanbit.
Armádní profily na sociálních sítích se snaží především
bavit. Tvůrci těchto účtů se drží hesla Neila Postamana – ubavit se
k smrti. Vychází z teze, že aby v dnešním světě něco lidi
upoutalo a začalo je to zajímat, musí je to primárně bavit. Nejčastějším prvkem obsahu jsou proto efektní a líbivé fotografie.
Profily ozbrojených složek na sociálních sítích vzbuzují
možná víc než kolektivní inteligenci kolektivní povědomí. Lidé si tak při
každém přihlášení všimnou nových příspěvků, které se většinou objevují
s maximálně denní periodicitou. A
když už jsme u té kolektivity – vojenské novinky na sociálních sítích jsou
nejúčinnější zbraní proti Jungovskému kolektivnímu nevědomí. Téměř každého
totiž zajímá aktuální bezpečnostní situace, jen málo jedinců si ale tyto
informace aktivně vyhledává. To ale profily na sociálních sítích zásadně mění.
Porušuje se tím spirála mlčení.
Dalším aspektem je, že příspěvky ozbrojených složek do naší
mysli pronikají ve chvíli, kdy je naše mysl otevřená a uvolněná. Nové
příspěvky na Facebooku či Twitteru si totiž prohlížíme ve volných chvílích, kdy
neočekáváme zpravodajskou hodnotu informací ale spíš zábavu a zajímavosti.
Uvolněnější atmosféra také napovídá obsahu. Na sociální sítě
se z vojenské oblasti dostávají ve většině případů pozitivní informace a
také informace zdánlivě nevojenské. Tvůrci často ukazují příběhy obyčejných
vojáků z každodenního života. Snaží se ukázat, že vojáci jsou stejní jako
jiní lidé.
Některé jednotky dokonce těží i z toho, že mají ve své
výzbroji či flotile úlovek, který se pomalu stal legendou. Konkrétní případ –
letoun B-52 Stratofortress a základna v americké Louisianě Barksdale. Ta
má ve své flotile některé ze zbývajících „leteckých pevností“, které byly poprvé
americkým letectvem uvedeny do provozu v roce 1955 a které by podle plánu
po různých úpravách měly pilotům sloužit až do roku 2045.
Facebookový profil Barksdale Air Base neváhá zveřejňovat
veškeré informace o těchto letounech a to od důležitých událostí až po
triviálnosti, jako je například změna hangáru, pravidelná údržba nebo
„sprchování letadla“. Facebookový profil ale s tímto přístupem evidentně
slaví úspěch, sleduje ho okolo 4 000 lidí. Na následující fotografii
můžete právě vidět očistu jedné B-52. Všimněte si také komentáře. Dotyčný,
podle jména evidentně Čech, v něm zmiňuje české Dny NATO. Důkaz, že tyto
profily nesledují pouze vojáci a jejich příbuzní, ale i lidé z různých
koutů světa.
Kromě zábavy se pak příspěvky těchto profilů snaží posilovat
jednotu, sounáležitost a hlavně fakt, že se všichni můžeme cítit
v bezpečí, protože jsou tu ti, kteří se o naši bezpečnost postarají.
Takové příspěvky jsou typické především v době svátků. Příkladem může být
například příspěvek, který se objevil o Vánocích na profilu U. S. Navy. K následující
fotografii byl připojen titulek: Sleep
tight America - we are on watch!
Tyhle účty ale také usilují o to, co ostatní – o co nejvíc
„liků“, „sharů“ a o interakci. Vyhlašují tipovací soutěže či hádanky,
zveřejňují seznamy fotografií a nechávají veřejnost rozhodovat o tom, která z nich
je nejlepší.
A teď z abstraktních vět do konkrétních čísel –
americké námořnictvo sleduje na Facebooku přes 850 000 lidí, letectvo pak
přibližně 200 000 lidí. Profil americké armády, tedy pozemních jednotek,
se pyšní číslem 1,8 milionů osob. Daleko nejvíc fanoušků na Facebooku mají
ovšem příslušníci námořní pěchoty – bezmála 3 miliony. Ozbrojené složky ale
využívají i další komunikační kanály, jako je Twitter, Flicker a mimo sociální
sítě dominuje server YouTube.
Ani česká armáda nezůstává pozadu a snaží se držet krok
s novými médii. Facebookový profil Armády České republiky vznikl 20. ledna
2011 a k dnešnímu dni eviduje 11 tisíc příznivců. V prvním prohlášení
stojí: Tyto stránky jsme zřídili, abychom
posílili komunikaci napříč strukturou rezortu, jeho zaměstnanci a širokou
veřejností. Chceme proto poskytnout všem návštěvníkům stránek maximální
svobodu, aby se podělili o své zážitky, názory a nápady. Tento profil
publikuje většinou s denní periodicitou, zaměřuje se mimo jiné na své
vojáky na konkrétních misích. Věnuje se přibližně rovnoměrně všem svým složkám, odkazuje na články na stránkách
ministerstva obrany a publikuje fotografie a videa, jak z vojenských akcí,
tak z akcí připravené pro civilní obyvatelstvo, jako jsou například různé
dny otevřených dveří. Na tomto profilu nalezneme ovšem také zpravodajství
z vojenských misí a všeobecně z dění kolem ministerstva obrany.
Zůstává ovšem pravdou, že lidé, kteří se o tuto oblast vůbec
nezajímají, pravděpodobně takový profil neobjeví. Při porovnávání číselných
údajů se musí také kalkulovat s tím, že část fanoušků takových profilů
jsou sami aktéři nebo jejich známí a rodina. Další nevýhodou je, že facebookové
účty více než realitu prezentují pseudorealitu – pozlátko. Žádné údaje o
zraněných nebo škodách. Vyzdvihovány jsou spíše opačné hodnoty. Na druhou
stranu armáda a všechno s tím spojené není zrovna téma, kterému by se
média věnovala, pokud se v nich nestane něco negativního. Profily na
sociálních sítích jsou proto dobrou platformou pro prezentaci toho ostatního.
No comments:
Post a Comment