Zní to jako představa o daleké
budoucnosti, opak je ale pravdou. Samořídící auta vyvíjená společností Google
jsou již nějakou dobu skutečností a dokonce se jejich nástup do běžného provozu
odhaduje nejpozději na rok 2020. Jedná
se o milník ve vývoji umělé inteligence.
Projekt byl poprvé představen v roce 2010 a je to bezpochyby jeden
z neúžasnějších a nejodvážnějších projektů společnosti Google. Je veden inženýrem Sebastianem Thrunem,
ředitelem Stanfordské laboratoře pro umělou inteligenci. Thrun se podílel mimo
jiné i na vývoji Google Street View. V roce 2012 dosáhli 500 tisíc
kilometrů bez nehod ve všech možných podmínkách, ve dne i v noci, za deště
nebo v zimě.
Auto má na střeše laserový senzor, radarové senzory v předním a
zadním nárazníku, HD kamery směřující přes přední sklo ven i dovnitř na
pasažéry. To vše zpracovává obrovské množství dat, například rozsah laseru je
1,5 milionu měření za sekundu. Na přístrojové desce je každé auto v okolí
zobrazeno jako bílý trojúhelník a jeho poloha vzhledem k samořídícímu
autu. Informuje také o motocyklistech či autech přibližujících se příliš těsně
zezadu a reaguje na nenadálé události, a to často přesněji a rychleji člověk.
Mozek celého auta je uložen v počítači velikosti laptopu v zadní
části. Celkové vybavení vychází asi na 3 miliony korun a celou tuto technologii
Google plánuje prodávat samotným výrobcům automobilů. Zatím ji vyzkoušeli na
autech značek Toyota, Lexus nebo Audi. Auto má volant, který se sám pohybuje
v souladu se směrem jízdy, cestující ho v případě potřeby může ale
použít. Problém je v tom, že aby auto jelo bezpečně, musí mít cestu
v paměti ještě před vyjetím, a to do nejmenších detailů, ale v tomto
je naštěstí Google velmi dobrý a tato data již z velké většiny má. Při
jízdě pak auto porovnává data nahraná a ta, která právě vidí, tak odlišuje
například chodce od lamp. Pokud se po cestě objeví něco, co auto nemá
v paměti a nedokáže rozeznat, může se ztratit a řidič by tak musel převzít
kontrolu. Výhodou však je, že tato auta mezi sebou komunikují a informace mezi
sebou ukládají do společné kolektivní paměti, takže další auto už bude na
situaci připravené. Takto se s příchodem dalších chytrých aut budou
znalosti okolí rozšiřovat a neustále aktualizovat. Problémem však zůstává hustý
déšť a sněžení, protože viditelnost, kterou auto potřebuje, se tím značně
snižuje.
Mozek auta |
Jako tomu bylo i dříve při příchodu nové technologie, zákony na
samořídící auta v provozu prostě nejsou připravené. Zatím testy aut dosahují
dokonalé bezpečnosti, otázkou však zůstává, kdo je zodpovědný za případnou
nehodu, kterou by automaticky řízené auto způsobilo. V těch je dáno, že se
řidič musí plně věnovat řízení a má být kdykoli připraven zasáhnout. Samořídící
auto je ale vyvíjeno tak, aby řidič nemusel čekat s rukama na volantu, ale
získaný čas využijí jinou činností. Na automatické řízení se dá pohlížet také
jako na taxi, kdy by v případě nehody byl odpovědný právě taxikář. Je však
umělá inteligence tak inteligentní, abychom ji mohli vinit? Problémů a trhlin
je spousta. Může být zodpovědný samotný software? Nebo to má být jeho výrobce?
A co když se chyba stroje svede na člověka nebo chyba člověka svede na stroj?
Může auto chybně vyhodnotit situaci, přestože funguje správně? A jak to bude
s pojištěním auta? Takových otázek si můžeme klást mnoho a do budoucna je
bude nutné před uvedením technologie vyřešit.
Problémem je také případ, kdy již nelze nehodě zabránit. V tomto
případě by mělo auto rozhodnout, jak náhle zareagovat. Má brzdit? Strhnout
volant? A dá se taková reakce vůbec naprogramovat? Kdo toto rozhodnutí učiní?
Auto by tak mohlo chránit svého majitele na úkor ostatních účastníků, přestože
by se podobná reakce mohla čekat i od samotného řidiče. Toto rozhodnutí je však
na etické úrovni, výsledek tak může být přinejmenším sporný. Je proto
v pořádku přenechat ho umělé inteligenci?
Takto vnímá své okolí |
V USA zatím legálně samořídící auta povolila Nevada. Musí mít ale
speciálně označenou SPZ a je stanoveno, že řidič nemusí provozu věnovat plnou
pozornost, ale stále má zakázáno například napsat SMS. Florida pouze povolila
experimenty s auty bez řidiče a v Kalifornii je stanoveno, že řidič
musí být připraven zasáhnout v případě selhání. Tím se však celý smysl
této technologie ztrácí. V ostatních státech legislativa s auty bez
řidiče jednoduše nepočítá.
Největší překážkou se tedy nezdá být samotný vývoj technologie umělé
inteligence, ale lidský faktor, tedy lidé, kteří rozhodují o zákonech dané
země. Na tomto záleží, kdy se auta doopravdy dostanou na silnice a jak tento
nový provoz bude vlastně vypadat.
My takové auto rozhodně mít nebudeme. Nedokážu si představit, že by něco řídilo za mě. Těmto moderním věcem opravdu nefandím. Máme auto, které se odemyká vystřelovacím klíčem , my ho také řídíme, parkujeme a celkově ovládáme a přesně tak to bude i u příštího auta, které si koupíme.
ReplyDelete