Sociální síť LinkedIn dosáhla celosvětového
úspěchu a získává na popularitě i v České republice. Čím se liší od
zavedených platforem jako Facebook nebo Twitter a proč by se Češi měli registrovat
na další sociální síti?
Nejprve je záhodno tuto sociální síť blíž
představit a shrnout, co nabízí svým uživatelům. LinkedIn je především zaměřený
na budování sítě profesionálních kontaktů a sebeprezentaci uživatele. Po bezplatné
registraci si uživatel vytvoří profil se svým profesním životopisem, jehož
součástí je dosažené vzdělání a případně i jméno instituce, která mu udělila
akademický titul, zaměstnání, ve kterých pracoval, a mnoho dalších informací.
V rámci vytvoření profilu je možné nahrát na profil i fotografii nebo
životopis ke stažení nebo popsat projekty, na kterých se uživatel podílel. Po
registraci a vytvoření profilu si uživatel může začít budovat svou vlastní
sociální síť. Součástí sítě jsou nejen přímo jeho kontakty, ale i kontakty jeho
kontaktů (takzvané kontakty druhého a dokonce třetího stupně). LinkedIn
umožňuje uživatelům prohlížet profily ostatních uživatelů i v případě, že
nejsou navzájem propojeni. Je ovšem důležité zdůraznit, že po prohlédnutí
profilu LinkedIn automaticky zašle prohlíženému zprávu o tom, kdo si jeho profil
zobrazil. Mezi další možnosti vylepšení svého profilu patří například také
potvrzení dovedností uživatele jeho kontakty, což zvyšuje důvěryhodnost
informací, které o sobě uvádí.
LinkedIn mohou využít i firmy, jelikož nabízí
i možnost vytvoření profilu společnosti s informacemi o jejím sídle,
produktech nebo webových stránkách. Dále také mohou zveřejňovat zprávy o
společnosti nebo zajímavé informace a články. V placené verzi mohou společnosti
i zveřejňovat otevřené pracovní pozice a přilákat tím zájemce o práci.
Čím se tedy liší LinkedIn od dalších
sociálních sítí jako Twitter nebo Facebook? Především tím, že je zaměřený na
profesní stránku života. Na rozdíl od Twitteru a Facebooku neumožňuje
uživatelům sdílet fotografie nebo myšlenky, jeho hlavní těžiště spočívá ve
sdílení informací o profesním a kariérním vývoji uživatele. Hlavním rozdílem je
tedy důraz na sebeprezentaci spíš než na sebevyjádření. Profil na Facebooku
umožňuje uživatelům sdílet informace o svém osobním životě, je to místo určené
k relaxaci, výměně informací spíše osobního charakteru a zjednodušeně
řečeno sebeprezentaci pro volný čas. LinkedIn je naopak zaměřený na vážnější,
profesionální stránku našeho života. Je to místo, kde uživatelé prezentují své
profesní a akademické úspěchy, projekty a dovednosti. Je to osobnost, kterou
představují potenciálnímu zaměstnavateli, proto zde není prostor na formu
sebeprezentace, která by mohla být příliš osobní nebo dokonce škodlivá pro
jejich profesionální růst. Je zajímavé, že existence paralelních profilů na
těchto sítích zrcadlí i situaci v životě mnoha zaměstnanců – v práci
se přirozeně prezentují v jiném světle, než jak působí mezi svými přáteli
ve volném čase. Stejně tak se liší i jejich profily na sociálních sítích.
Je tedy výhodné využít LinkedIn ke své
profesionální prezentaci? Odpověď zní: rozhodně ano. Nová média jsou pro
personalisty obrovskou příležitostí k získávání dalších informací o
potenciálních zaměstnancích a LinkedIn ke své práci často využívají. Navíc
mnoho společností a personálních agentur inzeruje pracovní pozice přímo
prostřednictvím této sociální sítě. Další výhodou využívání platformy LinkedIn
v profesním životě je možnost zhlédnutí profilu personálního manažera a
prozkoumání jeho kontaktů. Pokud má uživatel společné kontakty, může je využít
k představení personálnímu oddělení a na pracovní pohovor přicházet již s potenciálním
doporučením od známého. Zároveň tím personalistu upozorní na svou existenci
díky funkci informování o prohlížení profilu. V České republice je zatím
využití LinkedIn při náboru zaměstnanců v počátcích, ale soudě podle
zahraničních trendů můžeme očekávat nárůst využití této platformy.
No comments:
Post a Comment