Wednesday, April 10, 2013

Balíčkové automaty – zbytečnost nebo praktický pomocník ?


Jedno je jisté. V dnešní době internetu má online nakupování v oblibě stále více uživatelů. Češi si doslova zamilovali e-shopy. Podle dat, zpracovaných Českým statistickým úřadem, například jen od roku 2005 do roku 2010 vzrostl počet jednotlivců, nakupujících po síti, téměř pětkrát. Pro většinu z nás se totiž jedná o nejpohodlnější a nejflexibilnější typ nakupování, kdy můžeme hodiny brouzdat po e-shopech z pohodlí domova, bez toho  aniž by nás sledovaly vyčítavé pohledy prodavačů v běžných obchodech.

Je také pravda, že zboží lze velmi často pořídit za mnohem příznivější ceny právě v internetových obchodech, nicméně právě díky položce „způsob doručení“ je náš nákup velmi často nakonec stejně drahý, ne-li dražší, při srovnání s pořízením v běžných prodejnách.
I proto také dnes většina nakupujících volí spíše osobní odběr u prodejce, který je zdarma (téměř 70 % objednávek z českých e-shopů si vyzvedávají sami). Klasickými způsoby doručení jinak zůstává dobírka s Českou poštou, či kurýrní dopravci jako například PPL, DPD, apod. Novinkou na českém trhu je ale systém jakýchsi automatů, kde si může člověk vyzvednout své nakoupené zboží sám, a které by měly být pro uživatele pohodlnější volbou, než vážit mnohdy dlouhé cesty za osobním odběrem.

Balíkové skříňky

Jeden z těchto projektů, jenž byl nedávno spuštěn, nese název Kouzelná almara. Jedná se o takzvaný způsob doručení „na půl cesty“, kdy si člověk vyzvedne zboží objednané přes web ve speciálním automatu třeba cestou domů z práce. Pro potenciální zákazníky má být hlavním lákadlem cena, která je 59 korun. Ostatní typy doručení jsou tak výrazně dražší. Prvních patnáct almar je rozmístěno převážně v obchodních centrech v hlavním městě. Byly vybrány ty nejfrekventovanější lokace, aby tuto službu mohlo využívat co nejvíce lidí. Některé automaty jsou dokonce přístupné 24 hodin denně. Do konce tohoto roku má pak začít fungovat zhruba dalších 100 automatů po celé republice.


Princip fungování těchto kouzelných skříněk je celkem jednoduchý. Při vašem online nákupu zaškrtnete jako volbu výdej zboží v tomto speciálním automatu, dále samozřejmě zvolíte místo, kde se daná almara nachází a které vám bude nejblíže, no a jakmile bude vaše zboží připravené k odběru, dostanete na mobil dva pin kódy. Ty pak naťukáte na displej automatu, do kterého si jdete zásilku vyzvednout, a rázem se vám otevře příslušná přihrádka, ve které na vás bude balík čekat. Automat obsahuje 54 boxů s tím, že maximální rozměry zásilky mohou být 36x44x61 cm. Obecně se tedy bude jednat o balíčky menších rozměrů. Jinak pokud jste platbu neprovedli již při nákupu online, je vám k dispozici platební terminál přímo na almaře. Drobné ovšem nechte doma, platit budete moci zase pouze kartou. Jak na kouzelnou almaru  se jinak dozvíte se v tomto prezentačním videu.

Za spuštěním tohoto konceptu stojí investiční skupiny Miton Investment a Enern a spoluzakladatel portálu Slevomat.cz, Tomáš Čupr. Ten v médiích svůj projekt obhajuje slovy: „Na poště zákazník ztrácí čas ve frontách, výdejní místa e-shopů jsou často špatně dostupná a kurýrní služby nenabízí při doručování zboží dostatečnou časovou flexibilitu“. I proto zatím tuto službu využívají jen internetové obchody, které spadají právě pod výše zmíněnou skupinu. Jsou jimi tedy momentálně slevomat.cz, bonami.cz či berslevu.cz. Autoři jsou ovšem optimisté a věří, že do konce tohoto roku zahrnou do projektu většinu velkých českých e-shopů.

Budoucnost v balíkových automatech vidí i Česká pošta, která již delší dobu plánuje tento koncept zavést. Poprvé o tomto začala veřejně hovořit zhruba v polovině loňského roku, kdy zároveň probíhal zkušební provoz jednoho balíkomatu na pobočce pošty v pražské Jindřišské ulici. Momentálně však Česká pošta hledá jak dodavatele systému, tak také jedná s různými e-shopy, které by tuto službu chtěly využívat.
Další vlaštovkou mají být také polské automaty easyPack od polské firmy Integer.pl. Ponesou pro změnu název „poštomaty“, avšak při spuštění, které mělo původně nastat do konce loňského roku, nastaly technické potíže a tak zůstávají oproti konkurenčním almarám také ve skluzu. Do června by ale měli spustit zhruba 100 automatů, můžeme se tedy těšit na zajímavý konkureční boj v nové technologii, Čechy zatím nepoznané.



Nejsme konzervy ?

Otázkou zůstává, jak se u nás almary a jiné automaty tohoto typu osvědčí. V okolních státech je tato služba již zavedeným standardem. Například v Estonsku mají balíkové automaty zhruba polovinu trhu. V sousedním Polsku asi čtvrtinu. Jak říká výkonný ředitel APEK (Asociace pro elektronickou komerci) Jan Veltyška: „domnívám se, že podobně jako nové platební metody stále zůstávají ve stínu nejpopulárnější dobírky, bude i tento způsob doručení získávat svojí popularitu mezi zákazníky zvolna. Myslím, že i nadále bude platit jako nejpopulárnější doručení zboží – mimo osobní odběr přímo u prodejce – kombinace České pošty s platbou na dobírku". Reaguje tak na poměrně konzervativní české spotřebitele, kteří si osvojují nové technologie tohoto typu poměrně pomalu. Jiní odborníci také upozorňují, že záleží především na tom, kolik e-shopů se k tomuto systému připojí a budou ho svým zákazníkům nabízet. Dalším problémem pak může být i omezený rozměr zásilky, bude tedy na autorech projektu, jak se „poperou“ s těmito logistickými záležitostmi.

Rychle, efektivně a bez čekání !

Hlavní předností této další v řadě pokrokové technologie a služby je samozřejmě rychlost a efektivita. Jak tvrdí sami autoři tohoto projektu na oficiálních stránkách: „Vyzvednutí trvá jen 15 vteřin“, „žádné čekání na poště nebo na kurýra!“  Jak zmiňoval již Pierre Lévy, v dnešním vesmíru znalostí („knowledge space“) je rozhodujícím faktorem právě to, jak rychle jsme schopni se orientovat ve stále se rozvíjejícím světě znalostí a technologií. Právě tyto znalosti a vědomosti nám mají šetřit čas a obohacovat nás, potažmo spět k usnadňování a větší efektivitě našeho bytí. Snad tedy tato technologie nebude slepou uličkou, ale praktickým pomocníkem v našich aktivitách.  

No comments:

Post a Comment